Skal senke kjøkkentaket mitt 15 cm og sette inn downlights. Jeg vil bruke trelekter 40x75 og bygge en ramme rundt på veggen og deretter plassere lektene med cc40. Mitt spørsmål er hvordan jeg enklest kan stabilisere dette, det fungerer jo ikke å ha to festepunkter på en lekt og 3,20 m mellom dem uten at det også må festes i taket. Jeg har betongtak og betongvegger. Så spørsmålet er altså hva jeg skal bruke for å stabilisere det og få festepunkter mot taket??

Byggvinkler i taket kanskje? Eller grovere tømmerdimensjon?

Må du nødvendigvis bruke tre?

Du kan jo pendle ned et tak med stålstendere eller bygge en fribærende.

Om du bygger en fribærende med stålstendere kan du bruke 95 mm stendere om du har 2 lag gips. Da trenger du ikke feste det opp mot taket.

Om jeg fester råplan 45 x 95 mot mitt betongtak og deretter legger råplan 45 x 70 på tvers over det første lag med regler og deretter bygger med 13 mm gipsplater, ville det fungere?

Første lag regler bygger jo ned 95 mm, andre lag bygger ned 45 mm og gipsen 13 mm. Det gir totalt 15,3 cm og gir en passe senking for meg. Spørsmålet er bare om vekten på taket, er det en risiko for at dette blir for tungt? Jeg har som sagt betongtak og betongvegger så det er jo solide saker å feste i, men som sagt, er det noen mulighet for at dette kan gi etter?

Jeg var inne på en lignende løsning som din, da en ytterst vennlig person her inne fikk meg på bedre tanker, så jeg brukte metallprofiler som jeg senket med. Utrolig smidig, og dessuten føltes det greit å ha betongtak, metallprofiler og gipsplater med tanke på spottene som er montert, ikke mye brannfarlig her...

Jeg har noen bilder fra min taksenking i tråden om mitt kjøkken, legger ved ett her, litt liten bilde, men litt ser man.

• Fire bilder viser taksenkingsprosess med plåtregler og gipsskiver i et rom, inkludert vinduer og monterte spotlights.
  • Liker
oscarwww
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.