8.932 lest ·
28 svar
9k lest
28 svar
Regle i lettbetong
Jeg får komme tilbake med resultat om et år hvordan det gikk med karm + treplanker + gips.
Rommet er 220 og sengen er 218, så jeg føler at jeg ikke helt hadde plass til gips på hele veggen, og så gikk det vannrør innvendig i et hjørne også.
Rommet er 220 og sengen er 218, så jeg føler at jeg ikke helt hadde plass til gips på hele veggen, og så gikk det vannrør innvendig i et hjørne også.
Dørkarmen er allerede borte, det finnes bare en åpen inngang, den er ikke på midten av noen vegg, men lengst inn mot en vegg.
1. Så det er vanskelig å få den nye veggen til å gå jevnt med den gamle uten å få sprekker??
2. Hvorfor er stålprofiler bedre enn tre, de virker jo å sitte som fjell likevel når de er festet med skruer??
3. Hva slags skruer brukes for å feste gips til stålprofiler??
4. Hvordan fester man enklest stålprofiler til lettbetong??
1. Så det er vanskelig å få den nye veggen til å gå jevnt med den gamle uten å få sprekker??
2. Hvorfor er stålprofiler bedre enn tre, de virker jo å sitte som fjell likevel når de er festet med skruer??
3. Hva slags skruer brukes for å feste gips til stålprofiler??
4. Hvordan fester man enklest stålprofiler til lettbetong??
Så metallstendere, deretter gipsplate på det.
1. Skal jeg strimle skjøten mellom gipsplaten og den gamle veggen, og sparkle som vanlig ??
2. Hvor finner jeg Essves lettbetongskruer, har coop-bygg, byggmax, clasohlson og k-rauta som åpen nå.. ???
1. Skal jeg strimle skjøten mellom gipsplaten og den gamle veggen, og sparkle som vanlig ??
2. Hvor finner jeg Essves lettbetongskruer, har coop-bygg, byggmax, clasohlson og k-rauta som åpen nå.. ???
Finnes det ikke noe på clasohlson som skal funke å sette dit plåtreglar mot lettbetong??
Beijer selger bare i storpakke, trenger bare maks 30 stk.
Skal jeg remse skjøten mellom gipsplaten og den gamle veggen, og sparkle som vanlig??
Beijer selger bare i storpakke, trenger bare maks 30 stk.
Skal jeg remse skjøten mellom gipsplaten og den gamle veggen, og sparkle som vanlig??
Lang, grov treskrue med bra stigning funker faktisk. Blir jo ingen krefter som vil dra ut skruen. Sørg for å skru med litt følelse bare, stopp "i tide" så du ikke drar den løs.
(Bl.a essve har jo en skrue for leca/lettbetong som ligner den skruen som tilhører en skrueplugg, men det blir jo en j-a overkurs til dine regler
)
(Bl.a essve har jo en skrue for leca/lettbetong som ligner den skruen som tilhører en skrueplugg, men det blir jo en j-a overkurs til dine regler
Eller ta vanlig plastplugg (f.eks. rød?) og treskrue som går gjennom den ordentlig da, men bor med en mm for liten bor. Du får jo som sagt små krefter som vil dra ut skruen.
Har nå brukt metallregel fra byggmax og plugg+skrue-pakke som de også har for 8kr for 4stk.
Pluggene er like store som vanlige brune omtrent og skruene ca 6-8cm lange.
Skrudde inn i en liten trebit først og så inn i metallreglen og lettbetongen.
Virker å sitte fast bra enn så lenge.
Har noen spørsmål:
1. Må man feste gipsplaten på regulene nederst ved gulvet også eller holder det med topp + sidene, platen er 60cm i bredde og 210 i høyde??
2. Kan jeg feste en treplate bak gipsplaten, mener nå at jeg ikke fester den mot noen regel men direkte mot gipsen, skruer fra gipsens forside??
For å kunne lettere henge opp noe lett på veggen senere.
3. Blir det bedre eller dårligere om man skulle remse mellom skjøtene og sparkle flere enn 1 gang??
Takk
Pluggene er like store som vanlige brune omtrent og skruene ca 6-8cm lange.
Skrudde inn i en liten trebit først og så inn i metallreglen og lettbetongen.
Virker å sitte fast bra enn så lenge.
Har noen spørsmål:
1. Må man feste gipsplaten på regulene nederst ved gulvet også eller holder det med topp + sidene, platen er 60cm i bredde og 210 i høyde??
2. Kan jeg feste en treplate bak gipsplaten, mener nå at jeg ikke fester den mot noen regel men direkte mot gipsen, skruer fra gipsens forside??
For å kunne lettere henge opp noe lett på veggen senere.
3. Blir det bedre eller dårligere om man skulle remse mellom skjøtene og sparkle flere enn 1 gang??
Takk
Klikk her for å svare