Hei,
Har en vegg med "dør" som jeg skulle ønske å sette igjen.

Vegen er ca 7cm i lettbetong med armeringsjern.

Er det bare å sette fast lekter rundt inni åpningen, og så feste plater på det??

Hva slags skruer skal jeg feste lektene med, har brukt spikerplugger 8x80 før, men synes veggen er for tynn for det, eller hva ville dere brukt??

Takknemlig for alle svar

Jeg ville bruke de lettbetongskruene som Essve og andre har. Ingen plugg, sitter som fjell. Dog er jeg tvilende til å blande tre og stein på denne måten. Det blir vanskelig å få til overflaten på en god måte uten at det sprekker i skjøten. Bedre å mure opp med passende stein i stedet, leca kanskje finnes i riktig dimensjon.

Bruk 45 mm stålregel og gips. Sprekker ikke mer enn en muret variant bare du setter sparkelremser. Et alternativ er å feste reglene med klippspik.

Veggen er ca 7cm, treplate 12mm + gipsplate 13m = 2,5cm.

Og man må vel gjøre det på begge sider, så regelen kan bare være 2cm!!

Den ene siden av veggen er mot gangen, og der vil jeg ha den hardt og stabilt, derfor tre + gips.
Den andre siden kommer til å bli dekket tror jeg av en garderobe.

Som MathiasS skriver oven, så å tenke på når du skal tette igjen en åpning i lettbetong med trelekter, er at disse vil bevege seg i "utakt" med lettbetongen, så det er sannsynlig at du får sprekker der åpningen har vært, som varierer med årstidene. Tenker du å sette opp tapet, vil det nok ikke synes igjennom, da den tar opp en del bevegelser, men hadde du tenkt å male, må du armere overflaten før maling. Risikoen er likevel at det sprekker.

Du kan redusere bevegelser med stållekter, men da veggen er ganske tynn kan det være vanskelig å få plass. Selvfølgelig går det an å mure igjen veggen med lettbetongblokker, noe jeg ville anbefale for å få åpningen helt usynlig i fremtiden.

Mura osv kan jeg ikke, så det blir å stender.

Men selv om man stendrer + plater og bruker remse mellom skjøten (nye + gamle veggen), blir det sprekker som synes ???

evoline skrev:
Mura osv kan jag ikke så det blir å skjøte.

Men selv om man sjekker + plater og bruker remse mellom skjøten (nye + gamle veggen), blir det sprekker som synes ???
Stor risiko for sprekker selv med remser.

Remser samt microlit eller lignende minsker risikoen en anelse men fortsatt en (etter min mening stor) risiko.

// Mats

Hvis man ikke vil mure, må Mattis sitt forslag med stålstendere og gips være det beste.

Så stålregler med gips er bedre enn trestolper med tretavle + gips ??

Jepp

Hvis du vil ha en hardere plate + gips, kan du sette den mellom stenderne. Europrofil har et metallbeslag for dette som heter kortlingsbeslag. Det trengs 4 stk per side av veggen.

Kunne dere lenke fra byggmax eller k-rauta, hva jeg skal kjøpe ??

Takknemlig for deres hjelp

Jeg satte igjen en dør med trestendere og spon i lettbetongvegg, og det sprakk opp i alle skjøtene etter en stund, så ikke gjør den feilen som andre allerede har skrevet.

I min nye leilighet åpnet jeg opp en igjenmurt dør, og der hadde de brukt trestendere som de skrudde direkte i karmen, og lot den sitte igjen, deretter gips og remser på, og det hadde ikke blitt noen sprekker så vidt jeg kunne se. Å fjerne en karm i en så tynn vegg kan bli litt problematisk siden den nok ble satt på plass før selve veggen ble laget, og den kan da være spikret med hodene på "feil" vei, så det kan bli en del å reparere med husfix eller lignende om man bare bender. Hvis du skal fjerne karmen hjelper det å sage den i mindre deler, og en tigersag med metallblad kan lett fikse spikerne uten påvirkning på veggen.

Jeg brukte samme metode da jeg satte igjen den andre døren til soverommet, og flyttet ganske enkelt bare trestenderne, skrudde dem fast, og deretter enkelgips og remser på det. Håper at det skal klare seg uten sprekker denne gangen. Ellers kan man vel lime gips på hele veggen om man har plass til det så skal det ikke kunne bli noen sprekker. (Overlapp så skjøtene ikke blir på samme sted som døren var.)

Edvuld skrev:
Jeg tettet igjen en dør med trelekter og spon i lettbetongvegg, og det sprakk opp i alle skjøtene etter en stund, så gjør ikke den feilen som andre allerede har skrevet.
Jeg fjernet for ca 16 år siden en dør i en bærende 150 mm lettbetongvegg. Fjernet hele karmen. Satte 45*45 lekter festet med skruer og plugg og gips og remser. Så tapet i begge rommene, og det synes i dette tilfellet ingenting.

Det føles vel som at det døde gipset er bedre i dette tilfellet enn spon!

/Peter

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.