Nå har jeg støtt på en underlig variant av sammenkoblede stendere i huset mitt så mange ganger at jeg må stille et spørsmål;
På et flertall av mine bærende vegger så sitter det to stykker 45x70 stendere som er sammenkoblet med en liten trebit mellom stenderne som er 28x70.
Noen slags sandwichkonstruksjon av stenderne således.
Følgeopp-spørsmålet er hvorfor det er gjort slik?
Blir det større holdfasthet da?
Hvorfor ikke spikre sammen stenderne direkte med hverandre?
Se vedlagt bilde!
// Kim
På et flertall av mine bærende vegger så sitter det to stykker 45x70 stendere som er sammenkoblet med en liten trebit mellom stenderne som er 28x70.
Noen slags sandwichkonstruksjon av stenderne således.
Følgeopp-spørsmålet er hvorfor det er gjort slik?
Blir det større holdfasthet da?
Hvorfor ikke spikre sammen stenderne direkte med hverandre?
Se vedlagt bilde!
// Kim
ser ut som at det har vært en dør der. Kanskje passet det ikke med reisverket, men med en 28x70 +45x70 ble det bra. Det er ikke direkte noen forskjell i bæring. Bærende innervegger pleier i kataloghus å være 45x95 med en innfelt 45x95 i lysning under hammarband.
Takk for svar!
Ja, det er helt riktig, det har vært en dør der
Det skal sitte en ny dør der snart, men ca. 400 mm mer til venstre på bildet.
Dette i tilfelle dobbeltregelen skulle være bærende;
Rett over "dobbeltregelen" sitter en takstol, så jeg tenkte at jeg skulle sette en stender litt lenger inn i rommet ved samme sted som dobbeltregelen, deretter spikre en til bjelke i taket under den eksisterende. (Som forsterkning siden de nye reglene ikke havner rett under takstolen)
Deretter spikre nye regler som passer inn til den nye plasseringen for døren.
Hva tror du om min konstruksjon?
// Kim
Ja, det er helt riktig, det har vært en dør der
Dette i tilfelle dobbeltregelen skulle være bærende;
Rett over "dobbeltregelen" sitter en takstol, så jeg tenkte at jeg skulle sette en stender litt lenger inn i rommet ved samme sted som dobbeltregelen, deretter spikre en til bjelke i taket under den eksisterende. (Som forsterkning siden de nye reglene ikke havner rett under takstolen)
Deretter spikre nye regler som passer inn til den nye plasseringen for døren.
Hva tror du om min konstruksjon?
// Kim
Noen ganger orker man kanskje ikke sage reglen en gang til, for den var 3 mm for lang, den går jo å klemme på plass likevel, (kremt)
J-dra regel, jeg har saget den 2 ganger, og den er for kort likevel....
J-dra regel, jeg har saget den 2 ganger, og den er for kort likevel....
Klikk her for å svare