Jeg holder på med min nye bod og har bestemt meg for en design som jeg har litt vanskelig for å bestemme konstruksjonen av. I vedlagt bilde ser dere hvordan den skal se ut og et forslag på regelvegger. Tanken er å bruke 45-70 reglar men 45-105 rundt porten og 45-105 hanebjelke! (heter det så?)
Hva tror dere om dette?
Hva tror dere om dette?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Her har du et eksempel på konstruksjon:
http://www.byggstommar.se/friggebod_funkis.php
Lenken finnes i tråden
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/190762-ritning-friggebod-med-pulpettak.html
http://www.byggstommar.se/friggebod_funkis.php
Lenken finnes i tråden
http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/190762-ritning-friggebod-med-pulpettak.html
Hei Lawrence! Jeg har for meg at jeg har lest i en dimensjoneringstabell at takåser skal være sikret mot noe som kalles for vipping, og som er en sideveis uønsket bevegelse. En måte å stoppe vippingen på et pulttak kan være å ha full lengde på stenderveggene. Og at stenderveggen på forsiden går helt opp til taket, uten skjøter. MVH; PerOF
Ja, akkurat det jeg bekymrer meg for. Spørsmålet er om det holder med 2 stk 45x120 (ved siden av porten) som går opp hele veien. Synes litt dårlig på tegningen. Da kan jeg ha de andre vertikalene løse om du forstår hva jeg menerPerOF skrev:Hei Lawrence! Jeg har for meg at jeg har lest i en dimensjoneringstabell at takåser skal være sikret mot noe som kalles for vipping, og som er en sideveis uønsket bevegelse. En måte å stoppe vippingen på et pulttak kan være å ha full lengde på regelveggene. Og at regelveggen på framsiden går helt opp til taket, uten skjøter. MVH; PerOF
Hei, over åpningen skulle jeg ha en sterkere konstruksjon med en stående regel.
f.eks 45x145 eller 195, avhengig av last.
Så en stående regel som står oppå veggreglene, samt et beslag som sørger for at den ikke tipper. Alternativt "jacka" inn den i veggreglene.
f.eks 45x145 eller 195, avhengig av last.
Så en stående regel som står oppå veggreglene, samt et beslag som sørger for at den ikke tipper. Alternativt "jacka" inn den i veggreglene.
Hmm, er 45x145 stående eller liggende? Dvs sett forfra, ser man den brede siden eller den smale? Det ser ut, i dine bilder, som den ligger i stedet for å stå, og da får man ikke riktig den bæreevne man ønsker å oppnå.
nå henger jeg ikke med, reglene er 45 mm brede og dybden enten 95 eller 145, de grå, :xBråkis skrev:
Klikk her for å svare



