Jeg holder på med min nye bod og har bestemt meg for en design som jeg har litt vanskelig for å bestemme konstruksjonen av. I vedlagt bilde ser dere hvordan den skal se ut og et forslag på regelvegger. Tanken er å bruke 45-70 reglar men 45-105 rundt porten og 45-105 hanebjelke! (heter det så?)
Hva tror dere om dette?
 
oj nå kom ikke det ene bildet med Byggetegninger av en rød bod med skråtak, inkludert side-, front- og toppvisninger med mål.
 
Hei Lawrence! Jeg har for meg at jeg har lest i en dimensjoneringstabell at takåser skal være sikret mot noe som kalles for vipping, og som er en sideveis uønsket bevegelse. En måte å stoppe vippingen på et pulttak kan være å ha full lengde på stenderveggene. Og at stenderveggen på forsiden går helt opp til taket, uten skjøter. MVH; PerOF
 
PerOF skrev:
Hei Lawrence! Jeg har for meg at jeg har lest i en dimensjoneringstabell at takåser skal være sikret mot noe som kalles for vipping, og som er en sideveis uønsket bevegelse. En måte å stoppe vippingen på et pulttak kan være å ha full lengde på regelveggene. Og at regelveggen på framsiden går helt opp til taket, uten skjøter. MVH; PerOF
Ja, akkurat det jeg bekymrer meg for. Spørsmålet er om det holder med 2 stk 45x120 (ved siden av porten) som går opp hele veien. Synes litt dårlig på tegningen. Da kan jeg ha de andre vertikalene løse om du forstår hva jeg mener
 
Hei, over åpningen skulle jeg ha en sterkere konstruksjon med en stående regel.
f.eks 45x145 eller 195, avhengig av last.
Så en stående regel som står oppå veggreglene, samt et beslag som sørger for at den ikke tipper. Alternativt "jacka" inn den i veggreglene.
 
Vet ikke om jeg har tolket alle kommentarene korrekt men har i alle fall tegnet opp et nytt veggforslag og tar
gjerne imot kommentarer smile.gif


Tegning av nytt veggforslag med spesifikasjoner 45x95 og 45x145 i trerammer inkludert skråstiver, for vurdering og kommentarer.
 
Hmm, er 45x145 stående eller liggende? Dvs sett forfra, ser man den brede siden eller den smale? Det ser ut, i dine bilder, som den ligger i stedet for å stå, og da får man ikke riktig den bæreevne man ønsker å oppnå.
 
Bråkis skrev:
Hmm, er 45x145 stående eller liggende? Altså sett forfra, ser man den brede siden eller den smale? Det ser ut, i dine bilder, som den ligger i stedet for å stå, og da får man ikke riktig den bæreevnen man vil oppnå.
nå henger jeg ikke med, reglene er 45 mm brede og dybden enten 95 eller 145, de grå, :x
 
Ok, om jeg gjør det enklere, : prøv å vri 45x195-regeln 90 grader og se hvordan det ser ut da!
 
Bråkis skrev:
Ok, om jeg gjør det enklere, : prøv å vri 45x195-regelen 90 grader og se hvordan det ser ut da!
ja! ok forstår! skal tegne opp og sjekke!
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.