Hei!
Innertak av gips og stålstendere er åpenbart et tema som har blitt diskutert i flere tråder på dette forumet, og før mitt første forsøk har de vært til stor hjelp - tror jeg. Jeg har imidlertid et par spørsmål til som det ville vært fint med litt veiledning eller meninger om. Jeg har kommet fram til at det nok bør bli stålstendere i konstruksjonen med ett lag vanlig 13 mm gips (usynlige skjøter). Når det gjelder skinner og stendere, har jeg forstått at de vanlige målene er 70 mm og 45 mm, der 70 mm virker å være det produsentene alltid i det minste anbefaler til innertak. Nå er det slik at den langsmale gangen taket skal sitte i bare er 137 cm bred, og jeg lurer på om det ville klare seg med skinner og stendere på 45 mm? Det blir nemlig litt kronglete å få plass til en så bred skinne som 70 mm. Avstanden mellom stenderne hadde jeg tenkt skulle være 45 cm. Holder det, eller må det absolutt være 30 cm? Skinnene vil bli montert på de eksisterende veggene med litt stålbånd fra taket her og der som støtte. Et annet spørsmål, hvis det nå blir 45 cm mellom stenderne: Finnes det "spotlightbokser" som passer for den avstanden, eller må man uansett sette inn en ekstra stender der det skal sitte en spot? De jeg har sett på virker alle å være laget for 30 cm.
 
Hei!
Om du setter tette stålbånd til taket burde det jo fungere med 45 lekter, selv om 70 ofte er det som anbefales til nettopp innertak. Men jeg hadde nok gått for 300 cc mellom lektene, det er det som anbefales akkurat for styrkens skyld. Rent økonomisk er det jo faktisk dyrere å gjøre om alt om et par år fordi gipsen begynner å svikte. =) Der var min mening! Lykke til!

Mvh Kristoffer
 
Begynner å heller gjøre det etter regelboken - 70-regler og 30 cm mellom reglene. Som du sier kanskje det bare straffer seg å være gjerrig. Dog tenker jeg nok ikke å sette noen 60 cm takkips, men gå for 120-plater.
 
Du skal bruke sekundærprofil i tak, mye enklere å jobbe med.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.