Hei
Sliter med en beregning og håper noen kan hjelpe meg med mål og tips.
Jeg har revet det gamle gulvet til balkongen over vår uteplass. Balkongen er "under" taket som skyter ut.
Nå vil jeg bygge et "tett" gulv så det ikke drypper ned vann når det regner.
Planen er å sette en ny bjelke i fasaden og deretter bjelker mellom den og limtredrageren. Alt hvilte på limtredrageren og dens stolper tidligere så disse ser jeg ingen problemer med.
På bjelkene legger jeg rupanel 20mm og papp etc.
På det nye tette taket skal jeg deretter legge et balkonggulv. (Tre og bjelker). Dette forstår jeg hvordan jeg skal gjøre men det blir litt ekstra vekt å ta hensyn til.
Siden balkongen er under tak blir det på det meste noen centimeter snø.
Nå til spørsmålene om dimensjon og cc på de bjelkene som skal gå mellom fasade og limtredrager.
Avstanden mellom disse er 1630mm og bredden på huset er 8000mm.
Jeg har ikke noe imot å ta i skikkelig så det blir stabilt.
Akkurat nå heller jeg mot 45x145 med cc 300 eller 400.
Legger ved noen bilder så kanskje det blir tydeligere.
Takk på forhånd.
Sliter med en beregning og håper noen kan hjelpe meg med mål og tips.
Jeg har revet det gamle gulvet til balkongen over vår uteplass. Balkongen er "under" taket som skyter ut.
Nå vil jeg bygge et "tett" gulv så det ikke drypper ned vann når det regner.
Planen er å sette en ny bjelke i fasaden og deretter bjelker mellom den og limtredrageren. Alt hvilte på limtredrageren og dens stolper tidligere så disse ser jeg ingen problemer med.
På bjelkene legger jeg rupanel 20mm og papp etc.
På det nye tette taket skal jeg deretter legge et balkonggulv. (Tre og bjelker). Dette forstår jeg hvordan jeg skal gjøre men det blir litt ekstra vekt å ta hensyn til.
Siden balkongen er under tak blir det på det meste noen centimeter snø.
Nå til spørsmålene om dimensjon og cc på de bjelkene som skal gå mellom fasade og limtredrager.
Avstanden mellom disse er 1630mm og bredden på huset er 8000mm.
Jeg har ikke noe imot å ta i skikkelig så det blir stabilt.
Akkurat nå heller jeg mot 45x145 med cc 300 eller 400.
Legger ved noen bilder så kanskje det blir tydeligere.
Takk på forhånd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Man pleier å regne med en nyttig last (mennesker og møbler etc) på 3,5 kN/kvm. I forhold til det er gulvmaterialets egenvekt forsvinnende liten. 45x145 C24 på c/c 600 mm blir utmerket stivt og bra. Det er ingen behov for å legge det tettere. Prøv å finne råspont som er noe tykkere enn 20 mm.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 407 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.407 innlegg
En måte å få trallen stum er å hele tiden overføre vekten rett ned i bjelkene, og råspontens jobb da blir bare å holde oppe pappen. 20 eller 23mm råspont og 60cc blir ganske stivt, så jeg vet ikke om det er overkurs og helt unødvendig, men de fleste jeg ser velger å bygge slik.
På den måten har du f.eks. muligheten til å gå ned på 50cc for å fjerne mye av svikten i 28mm trall hvis du synes det er verdt det.
Jeg har normalt ikke så høye krav til svikt på terrasser og slikt, men på balkonger synes jeg varierende svikt kan føles ubehagelig, selv om den er liten.
På den måten har du f.eks. muligheten til å gå ned på 50cc for å fjerne mye av svikten i 28mm trall hvis du synes det er verdt det.
Jeg har normalt ikke så høye krav til svikt på terrasser og slikt, men på balkonger synes jeg varierende svikt kan føles ubehagelig, selv om den er liten.
Klikk her for å svare





