Har kjøpt takgips på byggmax med fasade kanter som er 600x1200mm store, skal begynne å bygge opp nå i helgen men har kjørt fast litt i hvor mye jeg må bygge.

Holder det med 3 langsgående bjelker som jeg kan skru gipsplatene i, som de 3 røde strekene viser på bildet.
Eller må jeg også sette inn en tverrgående bjelke på kortsidene også som de gule strekene viser på bildet.

Bilde av gipsplater med røde og gule linjer tegnet på, viser forslag til plassering av lengderetning og tverrgående stendere for bygging.

Langsgående rekker

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Litt vanskelig å se. Er det altså slike fasade plater hvor du lar skjøtene være synlige så de danner et synlig rutenett? eller med forsenkede sider som skal remses og sparkles slett?

Jeg har bare satt plater som deretter er sparklet helt slett, men jeg pleier å bruke små spillbiter av regelverket på ca 15 cm som jeg stopper i på kortsidene. To stk ved hver skjøt om jeg har reglet CC30. Da blir det altså CC15 på skruene akkurat ved skjøten. Spillbiten legges midt over skjøten slik at den forbinder sammen to plater og altså motvirker at plateendene kan bevege seg i forhold til hverandre. De skruer jeg ikke opp i taket men putter bare inn dem etter hvert som jeg setter opp platene
En stabel med gipsplater på en benk, markert med røde streker for å vise skjøter og kanten av platene.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.