Skal ha en bjelke over en vindusåpning og Dim last for søyleberegning er 10,5kn.

Hva tåler 2 stk sammenspikrede 45x170 for last som søyle?

Fredrik

Det avhenger av hvor lange de er, og om de er frittstående eller har støtte.

Med de opplysningene kan en konstruktør deretter regne på knekk.

45x170 sitter som en del i yttervegg på hver side av dør/vindu åpningen. Lengden er 2400mm trolig utfreste til 2130 øverst for bjelken 56x270.

Moelvens lagerbjelkeprogram har beregnet søylelasten og det er kanskje enklest å bruke deres limtre søyler, men om jeg uansett skal bygge bindingsverk så passer det kanskje best med samme stenderdimensjoner overalt.

Sist redigert:
Ola78
Ta en titt på http://www.traguiden.se der finnes tabeller for dimensjonering og hvor mye ulike dimensjoner tåler ved forskjellige lengder og en masse annet som er bra å vite når man skal bygge.

Mener tabellen at en 45*170 på 2,4m klarer i Y led 69,19 før den knekker er det Kn i tabellen eller må noe regnes om?

Ola78
Det er kilonewton i tabellen som menes, står i informasjonen øverst. Det står at det er trykkraften på søylen så jeg tolker det som at det er hvor mye den kan bære før den knekker av vekten. 69 kN er ganske heftig, 7 tonn omtrent jo.

Jeg leste og leste men gikk glipp av den informasjonen. Jeg skal selvfølgelig dobbeltsjekke dette men jeg antar at det fungerer som jeg har tenkt.

Takk Ola

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.