Etter å ha søkt en masse men ikke funnet riktig svar på mine spørsmål så jeg prøver med enda en "senke tak"-tråd. :)

Eksisterende konstruksjon består i dag av takbjelker/sperrer som i midten hviler på en limtredrager, og jeg vil bygge et plant undertak med plass til mye isolasjon. Nedenfor sees en oversikt over hvordan konstruksjonsprinsippet er.
3D-modell av takkonstruksjon med takbjelker, en limtræbjelke i midten, og røde og grønne elementer som illustrerer konstruksjonsprinsippet.

Min idé er å feste stålprofiler langs med yttervegger og limtredrager og deretter sette stålprofiler i disse. Men siden spennet er litt over 4 m tenkte jeg forsterke disse med hullbånd/stålprofiler ovenfra eksisterende takbjelker/sperrer.
3D illustrasjon av en konstruksjon med stålbjelker i taket, limtredrager i midten og horisontale plater for isolasjon.
Under disse blir det plastfolie og deretter hattprofiler.

Mine spørsmål gjelder egentlig hvilke forskjellige profiler skal jeg ha?
Holder det å sette stålvinkler i vegger og limtredrageren i midten, som denne:
4063232B.jpg
https://www.bauhaus.se/norgips-vinkelprofil-lp-50-50

og deretter bruke "primærregel" som denne:
4063228B.jpg
https://www.bauhaus.se/norgips-primarregel-45#go-to-description

Jeg har aldri bygd med stålprofiler så jeg trenger all input jeg kan få! (y)

Søk på Gyprocs monteringshåndbok der finnes alt du trenger å vite om å bygge med stålstendere.

• Liker
pjodden
  • Laddar…
Sett gjennom Gyprocs monteringshåndbok nå og dessverre så finner jeg ikke den infoen jeg trenger.
Antakeligvis er det fordi jeg kommer til å kjøre med plast/dampsperre mellom primærregel og hattprofil, for å kunne klemme plasten mot vegg ved hjelp av hattprofilen innerst.
Jeg vil altså kunne få opp et bærende regelverk, deretter plast før jeg så monterer hattprofilene.

Ja, ser uten tvil smidig ut. Men jeg forstår ikke hvordan man skal få det til med plasten mot veggen. Det er i et bassenghus, så jeg er nøye med at det skal bli så tett som mulig. Jeg vil også bruke hattprofiler i stedet for vanlig spredt i tre grunnet risiko for fukt.

• Liker
Davidsoder
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.