Litt bakgrunnsinformasjon: Da vinduene skulle byttes ble vi overtalt til å la håndverkerne montere de nye vinduene i den gamle karmen, (de skulle være så mye bedre).

Problemet var bare at den gamle karmen ikke var tett mot huskroppen, noe man kan se på bildet. En gammel vinduskarm med synlige sprekker og et målebånd som viser avstanden mellom karmen og husveggen, indikerer dårlig tetting. Har samme problem rundt hele den gamle karmen. På samtlige vinduer.

Har forsøkt å løse problemet ved å skumme fra utsiden, men det er til tross for dette ikke helt tett.

Så for å løse problemet én gang for alle og få det helt tett, hadde jeg tenkt å forminske vindusåpningen tilpasset de nye vinduene.

Altså ut med de nye vinduene, og erstatte eksisterende/gamle karmen med en plassbygd kasse, tilpasset etter huskroppens dybde, selvfølgelig har jeg tenkt å fylle "kassen" med isolasjon. Kassen tenkte jeg deretter å skumme og skru fast, etter at alle ødelagte murstein er fjernet.

Men funderingen er valget av materiale?

Akkurat nå tenker jeg slik: Det blir to plater med trælister imellom.

Den platen som skal sitte nærmest vinduet hadde jeg tenkt å bruke 18 mm kryssfiner, eventuelt med en 20 mm planke eller lignende limt/skruddet på innsiden der vinduet kommer til å skrus fast, for å få bedre holdbarhet.

Platen nærmest huskroppen funderer jeg på om man kunne bruke 16 mm sponplate, da jeg har en hel haug med slike plater, derav funderingen. Men er også litt i tvil da sponplate ikke står imot fuktighet veldig godt.

Eller er det sikrest å bruke 18 mm kryssfiner her også?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.