Hei,

Holder på å fikse en levelig oppbevaringsmiljø i kjelleren i et hus fra 1912. Noen av veggene vil jeg beholde, men de er bygd med 45x45 trestender direkte på betongplaten (noen stendere til og med nedstøpt i platen). De liggende stenderne er altså råtne, og stående er råtne ca. 8 cm opp og deretter friske. Stående bord som veggene er bygd av er friske bortsett fra helt nederst. Vil rive så lite som mulig.

Nå lurer jeg på om dere har noen tips om hvordan jeg kan beholde det friske reisverket og veggene, og samtidig "støtte opp" under de stående stenderne for å avlaste det jeg har fjernet nederst. Det skal holde i ca. ti år til vi innreder for bolig i kjelleren. Tenker meg en slags "donkrafte" som man kan sette under de stående stenderne man har saget av. Har på et sted lagt en murstein og slått inn en kile av trykkimpregnert virke mellom den og den "hengende" stenderstumpen, men det er jo ikke så pent. Utenpå tenker jeg deretter å sette gulvlist som "henger" et stykke over gulvet så ventilasjonen beholdes.

Takknemlig for tips om hvordan man kan gjøre det.

Det finnes kiler av plast i byggevarehandelen som er billige. Forleng den hengende regelen så den slutter passe for å slå inn kiler fra begge retninger mot gulvet. Kilene er taggete så de klikker i og låser hverandre slik at de ikke vandrer ut igjen. Siden kilene er av plast så kryper ikke fukt opp i stolpen. Trenger du liggende reglar så hvorfor ikke bruke galvaniserte plåtreglar?

Legg syllpapp (tjærepapp) mot betongen og bjelkene oppå så slipper du fukt i virket.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.