Hei, jeg kjøpte et gammelt hus med en tilbygd garasje for noen uker siden og har begynt å fikse litt overalt. Nå fikk jeg for meg å sjekke hvordan det stod til bak platen som de hadde gravd ned ved siden av garasjen og fylt opp mot. Der bak var det hull som dere ser på bildene...





Det er ingen plast eller vindsperre i veggen heller merket jeg.

Det ligger en 95x45 regel direkte på platen som er ganske råtten som bjelkene står på (95x95 tror jeg de er) og minst to av de grove er litt råteskadet nederst. Kunne jeg avlastet dem, saget av og lagt lecablokk under?

Og resten da... er vel inne på å rive bort alt unntatt de vertikale bjelkene og begynne på nytt, men hvordan gjør man det? :)

Kan vel nevne at det bare handler om denne korte veggen som lå under bakkenivå. De andre ser ok ut.
 
Det synes ingen bilder i innlegget ditt :(
 
Hmm veldig rart.. burde ikke være fjernet. Men her er uansett bildene fra det første innlegget og to bilder fra hva jeg gjorde i dag.

Har tenkt å løfte opp veggen noen millimeter og legge en 120x45 syll på lecan. Så blir det en dør midt på veggen og 45mm tilleggsisolasjon på utsiden. Kommer nok til å bli fint til slutt. :)
 
  • Byggeprosjekt med en åpen veggkonstruksjon, isolasjonsmaterialer plassert ved siden av, og byggeutstyr i et rom med gul vegg.
  • Fuktig trevegg med gul isolasjon og verktøy rundt; grusdekke med lecablokker i bakken.
  • Eksponert trebjelkestruktur på vegg under renovering, med isolasjon og verktøy ved siden av. Klar for oppgradering med syllen og isolering.
  • Bygge med en vegg under renovering, utendørs. Treplanker og rester ligger ved en stige langs husets side, med synlig fundament av betong.
Sist redigert:
Ser nok ut til å bli bra det der:)
Ser ikke om du har brukt bruk når du har lagt lecan men det forutsetter jeg vel at du har gjort.
Litt syllpapp ville jeg også lagt under syllen.
 
Njaa det var vel litt dårlig med mørtel. Tenkte at det kunne holde om jeg spikrer fast svillen i lecan med tanke på kulden og pusser inne- og utsiden når det blir litt varmere..?
Men hvordan gjør man med mørtel nå når det begynner å bli rundt -5 grader ute?
Jeg har ikke bygd noe mer så det er ikke noe som hindrer at jeg rett og slett løfter bort lecan igjen og slenger på litt mørtel hvis det nå funker bra i minusgrader, men det føles slitsomt.. :D
Hva er risikoen hvis jeg lar det være som det er og bare pusser senere?
 
Skulle tro at det blir veldig vanskelig å få noen puss til å holde :(
Spikrer du svillen i lecaen så vil steinene ønske å bevege seg med treets fuktbevegelser (vinter-sommer) og ingenting som holder dem tilbake fra å gjøre det om de ikke sitter i mørtel.
Alternativet om du ikke vil løfte dem og mure fast dem er nok å ta en minerittplate utvendig (ser ut som puss) så får du en pen og tett utside likevel :)

Noen andre som kanskje har en idé?

Obs, selv er jeg bare amatørbygger så ta mine anbefalinger som sådanne :P
 
I kveld skal jeg prøve å mure blokker på plass ordentlig. Får vel se hvordan det går.. har aldri rørt en murskje tidligere.

Hadde jo tenkt å etterisolere 45mm på utsiden, men spørsmålet er om det gir så mye at det er verdt det? Har jo gamle vippeporter på totalt 5kvm som har betydelig høyere u-verdi enn veggene i dag, så det viktigste må vel være å først og fremst få på plass vindsperren så det ikke blåser inn i isolasjonen...
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.