Hei
Bygde et 30 kvm lager (uisolert) på slutten av sommeren.
Luksuserte det med rupanel og to lag papp (underlag+overpapp)
Nå som Göteborgvinteren har slått til, slår rupanelen seg en del enkelte steder pluss at det er ganske mye blåved på den.
Hva har jeg gjort feil?
Slått sammen panelen for hardt, kjøpt dårlig trevirke?
Rupanelen lå ganske lenge i garasjen før jeg spikret den opp, kan det påvirke.
Har dere noen ideer?
MVH
Kalle M
Bygde et 30 kvm lager (uisolert) på slutten av sommeren.
Luksuserte det med rupanel og to lag papp (underlag+overpapp)
Nå som Göteborgvinteren har slått til, slår rupanelen seg en del enkelte steder pluss at det er ganske mye blåved på den.
Hva har jeg gjort feil?
Slått sammen panelen for hardt, kjøpt dårlig trevirke?
Rupanelen lå ganske lenge i garasjen før jeg spikret den opp, kan det påvirke.
Har dere noen ideer?
MVH
Kalle M
Jeg hadde samme problem med vårt hus. jeg ventet med lekten for å ikke punktere pappen. hvilket var feil. Jeg hadde også slått sammen råsponten for mye + at jeg spikret for dårlig.
Har sett at råsponten beveger seg ca 10% fra tørrest til våtest på året.
jeg ventet til våren da tørket det sammen og jeg kunne slå ned og spikre mer, mye 5" ble det...
men når du har papp tror jeg nok at du må rive bort pappen og så spikre ned når det har tørket til våren. alt leve med det. men pass på så det ikke sveller mer og pappen sprekker.
Lykke til!
Har sett at råsponten beveger seg ca 10% fra tørrest til våtest på året.
jeg ventet til våren da tørket det sammen og jeg kunne slå ned og spikre mer, mye 5" ble det...
men når du har papp tror jeg nok at du må rive bort pappen og så spikre ned når det har tørket til våren. alt leve med det. men pass på så det ikke sveller mer og pappen sprekker.
Lykke til!
Hei
Takk for svarene
Jeg har spikret med 75mm spiker, to stk/brett og taksperre.
Avstand mellom taksperrene ca. 850mm.
Råspont 17x95, (burde kanskje ha brukt 22x95, den vrir seg kanskje mindre)
Det føles som det burde være nok, eller?
Er det slik at man ikke skal slå råsponten i "bunnen" uten å etterlate noen millimeter glippe?
Nå ligger det dobbelt lag med papp, hvorav det øverste er en dyr 3 graders variant, så det får ligge der det ligger.
Til våren når det tørker opp ordentlig, burde jeg kanskje rulle taket med en slags treolje, evt. male det.
Det burde vel redusere fuktopptaket i råsponten?
Hva tror dere?
Takk for svarene
Jeg har spikret med 75mm spiker, to stk/brett og taksperre.
Avstand mellom taksperrene ca. 850mm.
Råspont 17x95, (burde kanskje ha brukt 22x95, den vrir seg kanskje mindre)
Det føles som det burde være nok, eller?
Er det slik at man ikke skal slå råsponten i "bunnen" uten å etterlate noen millimeter glippe?
Nå ligger det dobbelt lag med papp, hvorav det øverste er en dyr 3 graders variant, så det får ligge der det ligger.
Til våren når det tørker opp ordentlig, burde jeg kanskje rulle taket med en slags treolje, evt. male det.
Det burde vel redusere fuktopptaket i råsponten?
Hva tror dere?
Vanskelig å vite hvordan du har fått fukten i treverket. Før montering eller etterpå.
Det viktigste er likevel ventilasjon av boden. Stillestående fuktig luft som i tillegg varmes opp av solen på pappen fra tid til annen, kondenserer gjerne på innsiden av taket når det blir kaldt og øker da fuktinnholdet i treverket.
Tips: sett inn ventiler høyt oppe ved mønet. Alternativt, mal taket når fuktinnholdet er som lavest. (akkurat som du skriver)
Selv ville jeg nok gjort begge deler.
Det viktigste er likevel ventilasjon av boden. Stillestående fuktig luft som i tillegg varmes opp av solen på pappen fra tid til annen, kondenserer gjerne på innsiden av taket når det blir kaldt og øker da fuktinnholdet i treverket.
Tips: sett inn ventiler høyt oppe ved mønet. Alternativt, mal taket når fuktinnholdet er som lavest. (akkurat som du skriver)
Selv ville jeg nok gjort begge deler.
Klikk her for å svare