Tenkte dele med meg av helgens prosjekt: 50 meter gjerde på to dager.
-70x70 trykkimpregnerte stolper 800mm høye 27kr/m
-750mm jordanker fra Jula 40kr/stk
-M10 franske skruer med skive 99kr/kg
-Lemmer hvitmalt 21x120 12kr/m
-Terrasseskrue
Lørdagsmorgen begynte med å lage hull eller "forbore" litt for jordankerne.
Det er mye stein i bakken så forboringen var en nødvendighet, ellers hadde jeg måttet stå med spett i en uke og likevel fått skjeve stolper...
Kutte stolper og legge ut ved hullene.
Jeg var bekymret for innkommende strøm/fiber så jeg valgte å kutte visse jordanker til 400mm for å unngå problemer.
Fylle litt der hullene ble litt for vide, banke ned stolpen og skru fast. Såpe og forbore for at skruene skulle gå lett i.
Ble rimelig rett på de fleste steder selv om noen stolper vred seg. Stolpene nærmest på bildet nedenfor vil snart forsvinne da det skal bli carport der.
Rette stolper og lemmer litt med vater, deretter skru og kutte der det trengtes.
Grunnet stolpene med oljeakrylat grunning eller hva det heter til tross for at jeg vet at de bør tørke ett år. Har både ferske og to år gamle stolper så jeg ser dette som et eksperiment som andre kan lære av. Om et år vet jeg om det vil flasse eller ikke. Dekkmaling blir Testvinneren i Folksams fargetest: Biltema Dekkmaling blir neste helg...
Resultatet ble bra, både med tanke på ønsket funksjon, tidsbruk og pris. Det blir delt port i åpningen. Mer om den neste gang.
Takk for et godt forum!
Vurderer et lignende gjerde, 120 meter med ujevn mark.
Lodder man inn "slånene" eller måles disse inn med samme mål fra eksponert stolpes topp?
Hva blir best å gjøre?
Tenker bare å lage hull med et spett (gammel jordbruksmark) og fylle opp med singel når stolpen er på plass.
Vurderer et lignende gjerde, 120 meter med ujevnt terreng.
Lodder man inn "kravene" eller måles disse inn med samme mål fra toppen av hjørnestolpen?
Hva er best å gjøre?
Tenker bare å lage hull med et spett (gammel åkerjord) og fylle opp med singel når stolpen er på plass.
Jeg veide inn kravene som er mot veien med vater, men alle gjerdestøttene som går inn mot eiendommen er ikke loddet. De ble som de ble når jeg tilpasset dem mot støttene som går parallelt med veien. Svak oppoverbakke mot huset.
Personlig synes jeg ikke det ser feil ut når kravene følger terrenget. Man kan bildegoogler litt for å få litt inspirasjon. I ditt tilfelle er det kanskje enklest å bruke en passbit mellom terrenget og første krave? Deretter passbit mellom første og andre krave, så sage stolpene etterpå.
Jeg kan meddele at de våte stolpene ga en svak misfarging på grunningen noen steder, men jeg har ikke merket at det har flasset av eller lignende. Dekkmalingen blir gjort først til våren. Legger ved noen bilder av en halvferdig port hvor man blant annet kan se hvor den har blitt litt grønn på en stolpe.
Dine grindstolper tror jeg at du trenger å støtte om du ikke vil ha skrå stolper allerede etter vinteren. Den enkleste måten er å ha en fot som grinden står på i lukket stilling (og bare ha den åpen når du går igjennom), ellers trenger du betydelig forsterkning og avstiving.
Dine grindstolper tror jeg at du trenger å støtte hvis du ikke vil ha skrå stolper allerede etter vinteren. Den enkleste måten er å ha en fot som grinden står på i lukket stilling (og bare ha åpen når du går igjennom), ellers trenger du betydelig forsterkning og stiving.
Helt korrekt. Den lille grinden har klart seg fint da det er et par meter gjerde som holder imot, men den store fikk en støtte (vet ikke hva det heter, men det er en skyvbar, galvanisert stålpinne som i sin tur hviler på en stein. Skal se om jeg ikke kan ta et bilde når jeg kommer hjem) Store grinden åpnes bare når man trenger å rygge inn med bil etc, mens den lille brukes daglig.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.