Holder på og skal montere vindavleder av oljeherdet masonitt under sutaket på tilbygget. Ble imidlertid litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det.
Skal masonittplaten stikke ut utenfor fasadebordet i tilfelle det skulle bli kondens, og den er for langt inn, vil jo kondensen dryppe ned i veggen. På det gamle huset fra 80-tallet slutter den innenfor bordet som er lagt mellom takstolene.
Så er spørsmålet hvor langt opp skal vindsperren gå, pleier den å slutte ved siste horisontale regel under takstolen eller skal den gå helt opp til vindavlederen?
I så fall trenger man jo nesten en lekter under vindavlederen for å feste vindsperren i.
Vær så snill, er det noen som har et bilde av hvordan dere har gjort det eller tips, skriv fort!!

Jeg sluttet med min plate i liv med øverste regel, noen kondens tror jeg ikke det finnes risiko for. Så satte jeg en vertikal bit masonitt mellom takstolene, satte sammen masonittbitene med en 35x35 som jeg skråkuttet i samme vinkel som takhellingen. Litt vanskelig å forklare, jeg tror det finnes en tegning på traguiden.se
Så her i etterkant så hadde det nok vært mye enklere å gjøre klar vindsperrene før man spikret på undertaket på taket.

Treguiden var en ba side og se på, har nok sett den før men var lenge siden. Jeg spikret en lektbit med riktig takvinkel under vindavlederen før montering som jeg kan feste vindtaken i. Blir jo i prinsippet det samme som du gjorde "Nybyggarn".
Ja man skulle nok sørget for å fikset med vindavlederne før undertaket som sagt. Men har man først gjort et par rom så går det ganske fort deretter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.