Hei,

Begynt å rive plastgulv og linoleumplater i kjelleren. Veggene var også tapetsert med noe jutestoff som er fjernet.
Huset er fra 30-tallet og det er ukjent om noen har drenert i det hele tatt.
Luftfuktigheten om sommeren går opp til 60-70 mens den er lavere om vinteren så klart.
Har sett at pussen løsner på yttervegger. Men så nå også at den begynner å løsne på innervegger nå når jeg rev ned stoffet. Skal vi bli bekymret når også innerveggene ser ut til å ha blitt fuktige?

Sist redigert:
Platen er uisolert og fukt vandrer opp, det blir jo verre med tepper på gulvet.

Stefan N Stefan N skrev:
Platen er uisolert og fukt vandrer opp, blir jo verre med tepper på gulvet.
Så sannsynligvis skyldes fuktvandringen linoleumplatene som lå der da?

Ja, til en viss grad men plattan vil jo suge fukt selv uten dem.

• Liker
cpalm
  • Laddar…
C
Stefan N Stefan N skrev:
platen kommer jo suge fukt selv uten dem.
Akkurat. Hvorvidt det skulle suge mer fukt bare fordi fukten hindres fra å trenge opp andre steder, råder det litt ulike meninger om. Men i mitt hode høres det veldig usannsynlig ut at det skulle være så.

Skulle en drenering hypotetisk hjelpe mot at platen suger til seg fukt? Eller hvordan er det med et sånt gammelt hus?
C cpalm skrev:
Presis. Hvorvidt det ville suge mer fukt bare fordi fukten hindres fra å trenge opp et annet sted, er det litt forskjellige meninger om. Men i mitt hode høres det veldig usannsynlig ut at det ville være slik.

C
Friteradräka Friteradräka skrev:
Skulle en drenering hypotetisk hjelpe mot at platen suger til seg fuktighet?
Nei. Grunnen til at det suges opp fuktighet i platen er mangelen på et kapillærbrytende lag. Dvs. at platen er støpt direkte på bakken.

• Liker
Friteradräka
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nei. Årsaken til at det suges opp fukt i platen er fraværet av et kapillærbrytende sjikt. Dvs. at platen er støpt direkte på bakken.
Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.