S
Noen slaggprodukt med mye luft i, man tok det som fantes for å isolere før i tiden, kanskje fra en masovn eller så, har du noen anelse om det har vært noe i bygda?

• Liker
BirgitS og 1 annen
  • Laddar…

Beste svar

Stickan56
Det er pimpstein. I gamle hus kan du finne torv, halm, kullstøv m.m. i bjelkelagene.

Stickan

• Liker
hdad og 1 annen
  • Laddar…
Da min far bygde villa på begynnelsen av 50-tallet ble dette brukt som isolasjon under bunnplaten i kjelleren Mellom bakken og gulvet s a s. Det ble da kalt for slagg, men jeg vet ikke hva for slagg Jeg husker at det luktet litt som bajs.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Når vi var små pleide vi å tegne på asfalten med lignende materiale. Trodde det var pimpstein.
Her om dagen slo det meg at den blå varianten må ha vært blåbetong...

• Liker
leffe-e og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
Granulat. Et slaggprodukt som var et meget vanlig isolasjonsmateriale før. Ble brukt både i villaer og leiligheter. Kan tenke meg at det var veldig billig og lett å håndtere.

Jeg synes det ser ut som perlit. Brukes, om enn i begrenset omfang, som isolasjonsmateriale i hus både før og nå.
perlit-nedir.jpg

I
H hdad skrev:
Hva kan dette være?
Ligger under gulvet sammen med sagflis. Tråkker man på det, blir det som pulver.
skal du rive mye gulv?
litt nysgjerrig på tilstand. fukt flekker?
litt pinlig å innrømme, men ikke sett det i noen konstruksjon tidligere.
mye annen isolasjon, men ikke akkurat dette

Stickan56
N Nils82 skrev:
Granulat. En slaggprodukt som var et svært vanlig isolasjonsmateriale før. Ble brukt både i villaer og leiligheter. Kan tenke meg at det var veldig billig og lett å håndtere.
Hva da granulat. Det sier bare om hvordan formen på materialet er, ikke hvilket stoff det består av.

• Liker
irihenke
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Vaddå granulat. Det talar bara om hur formen på materialet er, ikke vilket ämne det består av.
Visst, visst.....ta bort ordet granulat i mitt innlegg så føles det bedre.

I irihenke skrev:
skal du rive mye gulv?
litt nysgjerrig på tilstand. fuktflekker?
litt pinlig å innrømme, men har ikke sett det i noen konstruksjon tidligere.
mye annen isolering, men ikke akkurat dette
Gulvet som er revet er vel ca. 25 kvm, lagt på betong over kjeller. Ingen fukt eller annet.

Rundt Västerås er det der et svært vanlig materiale i gulvkonstruksjoner fra 40-50 tallet. Det er en restprodukt fra industrien, i Västerås fra Metallverken, som kalles granulert hytteslagg eller kort og godt "granulering". Jeg kjenner ikke til at det er farlig på noen måte, men med tanke på opprinnelsen anbefales åndedrettsvern hvis du skal skyfle rundt det. Hvis det blir fuktig, er det aggressivt mot metall(rør).
/Jävel

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.