4.754 lest ·
11 svar
5k lest
11 svar
Rampamuffe eller innslagsmutter for kryssfiner?
Bygger noen bokser der jeg har tenkt å montere glideskinner tilpasset tunge laster (100kg). Materialet er 15mm bjørkefinér både for stamme og bokser. Jeg kommer til på begge sider, så hadde dere foretrukket innslagsmutter eller rampamuffe? Har dessverre dårlig oversikt over hvor godt rampamuffe holder i finér.
Islagsmutter eller rampamuff er vel samme sak men med to forskjellige navn?!Ivan1881 skrev:
Bygger noen skuffer hvor jeg har tenkt å montere kuleskinner tilpasset for tunge laster (100kg). Materialet er 15mm bjørkefinér både for stamme og skuffer. Jeg har tilgang til begge sider, så ville dere foretrukket islagsmutter eller rampamuff? Har dessverre dårlig oversikt over hvor bra rampamuff holder i finér.
Nei.FredrikR skrev:
For rampamuff forbortes et ikke-gjennomgående hull og skrues i. Brukes oftest for å feste beslag/ben og lignende med m-gjenget skrue for lett montering/demontering.
Islagsmutter brukes med fordel på gjennomgående hull, monteres ved å slås fast og har en flens som tar opp last bedre, således bedre for montering av føtter for skap, skuffer etc.
Hvorfor skal du ha noe av dem? Kan du ikke feste ekspansjonsbeslagene direkte i treet?Ivan1881 skrev:
Bygger noen bokser der jeg har tenkt å montere kuleskinner tilpasset for tunge laster (100kg). Materialet er 15mm bjørkfiner både for stamme og bokser. Jeg kan nå begge sider, så hadde dere foretrukket slagmutter eller rampehylse? Har dessverre dårlig oversikt over hvor godt en rampehylse holder i kryssfiner.
Jo, vanlig skrue har jeg tenkt på men med tanke på lastene og tykkelsen på kryssfiner (15mm) blir det ikke mye å bite i, eller mener du det holder? Det er et modulsystem som skal sitte inne i en bil så vil bli utsatt for dynamiske laster samt vibrasjoner når man kjører.K kniv skrev:
En 4mm ankarskrue tåler opp til 100kg i radial kraft, så det er neppe skruene som er det svake punktet, men heller innfestingen (uansett hvilken festemetode du velger). Treskrue direkte i plywood gjør at de fleste fibrene forblir intakte, mens både islagsmutter og rampa gjør at fibrene skjæres av.Ivan1881 skrev:
En dutt trelim i hvert hull før du fester skruen er en annen metode. Det kan kreves at du varmer skruen hvis du vil fjerne den i fremtiden, men vanlig trelim fester dårlig på metall.
Superlim funker også men da må du varme skruen, og oppvarmet superlim er ikke så hyggelig for helsen. For ekstra valg så er tynnflytende superlim bedre enn vanlig.
Men 15 mm bjørkefiner bør være tilstrekkelig i seg selv.
Superlim funker også men da må du varme skruen, og oppvarmet superlim er ikke så hyggelig for helsen. For ekstra valg så er tynnflytende superlim bedre enn vanlig.
Men 15 mm bjørkefiner bør være tilstrekkelig i seg selv.
Klikk her for å svare