Holder på å bygge en garasje og skal snart til å støpe platen som blir 9 meter bred og 14,4 meter lang 
Siden det er en garasje vil jeg ikke ha noen stolpe eller lignende inni
Jeg har begynt å vurdere en slags rammetakstol for å kunne utnytte deler av loftet som lager
Garasjen vil ha 2 porter på gavl som er 9 meter bred, og deretter blir det 12 takstoler cc120 = 14,4 meter
Er det bare å glemme selvbærende rammetakstoler på en så bred spennvidde?
Siden det er en garasje vil jeg ikke ha noen stolpe eller lignende inni
Jeg har begynt å vurdere en slags rammetakstol for å kunne utnytte deler av loftet som lager
Garasjen vil ha 2 porter på gavl som er 9 meter bred, og deretter blir det 12 takstoler cc120 = 14,4 meter
Er det bare å glemme selvbærende rammetakstoler på en så bred spennvidde?
Jeg har 12x12 meter og har rammetakstoler i en eller annen forstand i alle fall og dessuten åpnet opp en takstol uten ramme slik at jeg kan ha bilheis. Men du må kanskje regne med andre takstoler i endene eller et stykke inn og en limtredrager i mønet.
Rene antagelser fra min side dog. Her med takstolprodusentene de regner jo på det der for deg.
Rene antagelser fra min side dog. Her med takstolprodusentene de regner jo på det der for deg.
Har du cc 1200?
Omtrent hvor bredt rom har du på loftet? Har du noen stålbjelke eller så?
Tenkte å forsøke unngå stålbjelke og limtredrager..
Omtrent hvor bredt rom har du på loftet? Har du noen stålbjelke eller så?
Tenkte å forsøke unngå stålbjelke og limtredrager..
Jeg har til å begynne med ganske lavt i mønet, vet ikke nøyaktig hvor bredt jeg har, men i alle fall så man kommer frem med ting på bredden uten problem for deretter å kunne stue dem inn i lommene. Til bredde holder det jo så å si med selve "gangbredden".
Ja, cc1200, men det er et valmet tak også så det er litt smalere mot valmingene for at strekningen ikke er jevnt delbar med 1200.
Jeg har en limtrebjelke for å holde den takstolen som ikke har noen ramme.
Ja, cc1200, men det er et valmet tak også så det er litt smalere mot valmingene for at strekningen ikke er jevnt delbar med 1200.
Jeg har en limtrebjelke for å holde den takstolen som ikke har noen ramme.
Nå er jeg virkelig i villrede, har kontakt med 2 produsenter,
den ene sier at det går bra, 38 graders takvinkel, jeg vil få 5,7 meter bredt med 2,10 takhøyde på loftet (høres mye ut synes jeg) prisen på disse er ca 2500 stk inkl mva
den andre produsenten (konstruktøren) sier at det ikke går med følgende svar:
"Forskjellen på en fagverkskonstruksjon og en rammeverk er at fagverket er statisk bestemt mens rammeverket er statisk ubestemt.
Det innebærer at hver del i et fagverk er i likevekt.
Vil du ha et rammeverk så kan du få det i limtre. Ingen problem. Men da øker jo prisen.
Vi jobber med de enkle, billige løsningene. 1. valget er tre."
dette høres jo veldig rart ut synes jeg, kan den første rett og slett ha regnet feil så taket ikke holder?
og hva betyr statistisk bestemt, ubestemt?
Mvh/T
den ene sier at det går bra, 38 graders takvinkel, jeg vil få 5,7 meter bredt med 2,10 takhøyde på loftet (høres mye ut synes jeg) prisen på disse er ca 2500 stk inkl mva
den andre produsenten (konstruktøren) sier at det ikke går med følgende svar:
"Forskjellen på en fagverkskonstruksjon og en rammeverk er at fagverket er statisk bestemt mens rammeverket er statisk ubestemt.
Det innebærer at hver del i et fagverk er i likevekt.
Vil du ha et rammeverk så kan du få det i limtre. Ingen problem. Men da øker jo prisen.
Vi jobber med de enkle, billige løsningene. 1. valget er tre."
dette høres jo veldig rart ut synes jeg, kan den første rett og slett ha regnet feil så taket ikke holder?
og hva betyr statistisk bestemt, ubestemt?
Mvh/T
Sist redigert:
Klikk her for å svare