Er spekulant på et hus bygget i blåbetong.
Selgeren har gjort en måling, men denne er gjort over ett døgn!
Er den verdt noe i det hele tatt?
Målingen viste 100 respektive 73Bq/m3 i over- og underetasje.
Årsaken til radonmålingen var at man hadde målt gammastråling fra ytterveggene og primært innerveggene som oversteg 0,3mikroS/h. Med en topp på 0,47mikroS/h.
Så mitt spørsmål er, er radonmålingen pålitelig i det hele tatt? Eller skal man se den som kun en indikasjon?
Både yttervegger og innervegger er bygget i blåbetong.
Kan også bjelkelag være bygget i blåbetong?
Selgeren har gjort en måling, men denne er gjort over ett døgn!
Er den verdt noe i det hele tatt?
Målingen viste 100 respektive 73Bq/m3 i over- og underetasje.
Årsaken til radonmålingen var at man hadde målt gammastråling fra ytterveggene og primært innerveggene som oversteg 0,3mikroS/h. Med en topp på 0,47mikroS/h.
Så mitt spørsmål er, er radonmålingen pålitelig i det hele tatt? Eller skal man se den som kun en indikasjon?
Både yttervegger og innervegger er bygget i blåbetong.
Kan også bjelkelag være bygget i blåbetong?
Gammamålingen er verdt det den viser. Den kan kanskje ses på som en indikasjon. Radon derimot må måles 70(?) dager i vinterhalvåret innendørs når man ikke lufter like mye. Gammaverdier under 0,3 har jeg for meg tangerer godkjente verdier for nybygg i dag. Jeg tror ikke bjelkelag kan være laget av blåbetong, nei. Den er ikke på langt nær så seig som vanlig betong er.
Sist redigert:
Snakket med megleren i dag, og ifølge denne er bjelkelaget støpte hvelv og kan inneholde blåbetong.
kan legge til at megleren ikke virket særlig sikker.
kan legge til at megleren ikke virket særlig sikker.
Såklart han ikke er sikker... Han er jo megler. Om han sa at det var på den ene eller andre måten må han jo stå for det. Det ville kanskje være bra med en tegning av huset? Det KANSKJE han kan fikse? Jeg har ikke ekstremt mye til overs for meglere som du merker...
Som sagt, en tegning ville nok være bra.
Som sagt, en tegning ville nok være bra.
Bjelkelag som inneholder blå lettbetong forekommer og er ikke så uvanlige (dessverre). Radonmålingene er i prinsippet verdiløse, dels er måleperioden for kort, dels ved feil tid på året, men fremfor alt fordi det mangler informasjon om hvordan og av hvem de er gjort! En korttidsmåling kan brukes som indikasjon hvis den er gjort under riktige forutsetninger, men resultatene ovenfor høres usannsynlige ut, de er for lave mot hva man bør forvente seg under de forutsetningene...
Resultatene kan visst være helt riktige, men det VET man ikke i det hele tatt sikkert. Blåbetong ble produsert på et antall forskjellige steder i Sverige da det begav seg. I Västergötland, rundt Gävle, i Skåne og for eksempel på Öland. Den inneholder alunskifer som man plukket på disse stedene. Avhengig av HVOR alunskiferen kommer fra så er blåbetongen ulikt radonholdig. Den fra Öland (har jeg hørt) skal være i prinsipp fri fra radon. Ettersom jeg selv bor i blåbetonghus med, så har jeg forsøkt å sjekke opp litt. Heldigvis så fikk vi kjempe-lave flotte verdier. Kunne vært Ölandsbetong.... Gamma-målingen gir korrekt utslag direkte som sagt. Den kan man kanskje se som indikasjon på hvor det går.Humulus skrev:Bjelkelag som inneholder blå lettbetong forekommer og er ikke så uvanlige (dessverre). Radonmålingene er i prinsippet verdiløse, dels er måleperioden for kort, dels ved feil tid på året, men framfor alt pga at det mangler informasjon om hvordan og av hvem de er gjort! En kortidsmåling kan brukes som indikasjon om den er gjort under riktige forutsetninger, men resultatene ovenfor høres usannsynlige ut, de er for lave i forhold til hva man bør forvente seg under de forutsetningene...
Nå skrev jeg ikke at det var umulig at de målte verdiene var riktige - men at jeg (basert på erfaring fra ganske mange objekter), finner det usannsynlig at verdiene er representative for årsmedelverdien i bygningen i spørsmålet! Helt riktig at innholdet av uranskifer varierer mellom de forskjellige produksjonsstedene (og dermed tilsvarende forskjell i avgitt mengde Radongass), dessuten forekommer det visse forskjeller også i forskjellige batcher fra samme produksjonssted, dog mindre variasjon. De målte verdiene på gammastråling peker mot at det ikke er noen av de verste produsentene, men ligger høyere enn hva man pleier å få fra Granhögen (Öland). Det er også verdt å merke seg at ofte skjer en sammenblanding av den blå lettbetong som ble produsert på Öland med den hvite, sandbaserte lettbetong som også har blitt produsert på samme sted og som i prinsippet ikke avgir noe Radon i det hele tatt.
oskis 123 skrev:Resultatene kan helt klart være helt riktige, men det VET man ikke i det hele tatt sikkert. Blåbetong ble produsert på et antall forskjellige steder i Sverige da det ble laget. I Västergötland, rundt Gävle, i Skåne og for eksempel på Öland. Den inneholder alunskifer som man hentet på disse stedene. Avhengig av HVOR alunskiferen kommer fra, er blåbetongen ulikt radonholdig. Den fra Öland (har jeg hørt) skal i prinsippet være fri for radon. Ettersom jeg selv bor i blåbetonghus, har jeg forsøkt å undersøke litt. Takk og lov så fikk vi veldig lave, flotte resultater. Kunne vært Ölandsbetong... Gamma-målingen gir korrekt utslag med en gang som sagt. Den kan man kanskje se som indikasjon på hvor det heller.
Legger ut alle måleverdiene her på gammastrålingen så dere kan se bedre. Dere ser ut til å ha bra kontroll på dette.
Første etasje:
innervegger 0,20-0,32 mikroSv/h
yttervegger 0,22-0,47 mikroSv/h
Andre etasje:
innervegger 0,20-0,27 mikroSv/h
yttervegger 0,23-0,33 mikroSv/h
Kjeller:
innervegger 0,12-0,13 mikroSv/h
yttervegger 0,10-0,24 mikroSv/h
Som dere ser så oppga jeg de høyest målte verdiene i tidligere innlegg. Vet ikke om dette var korrekt gjort eller om disse tallene gir et mer rettferdig bilde?
Første etasje:
innervegger 0,20-0,32 mikroSv/h
yttervegger 0,22-0,47 mikroSv/h
Andre etasje:
innervegger 0,20-0,27 mikroSv/h
yttervegger 0,23-0,33 mikroSv/h
Kjeller:
innervegger 0,12-0,13 mikroSv/h
yttervegger 0,10-0,24 mikroSv/h
Som dere ser så oppga jeg de høyest målte verdiene i tidligere innlegg. Vet ikke om dette var korrekt gjort eller om disse tallene gir et mer rettferdig bilde?
Klikk her for å svare