Hei!
Jeg og min samboer holder på å kjøpe et hus, som det nå har vist seg delvis å være blåbetong i. Når vi oppdaget det ba vi om å få gjøre en radonmåling før vi skrev kontrakt, og det har i dag vist seg at radonverdiene er litt for høye (ca 500Bq/m3).
Ifølge megleren har selgeren sagt seg villig til å bekoste en radonsanering, men jeg føler meg likevel litt usikker rundt dette.
Når radonproblemene oppstår på grunn av byggematerialet, tror jeg at økt ventilasjon er alfa og omega. Men siden dette kan medføre økte oppvarmingskostnader, vurderer jeg om man kan kreve en reduksjon av kjøpesummen til tross for at selgeren bekoster saneringen.
Kan et hus som har hatt radonproblemer, men som er sanert (og som viser til godkjente verdier), være vanskelig å selge i fremtiden?
Noen som har vært i en lignende situasjon eller som har erfaringer rundt dette? Skriv gjerne en linje eller to i så fall.
MVH MadMax
Jeg og min samboer holder på å kjøpe et hus, som det nå har vist seg delvis å være blåbetong i. Når vi oppdaget det ba vi om å få gjøre en radonmåling før vi skrev kontrakt, og det har i dag vist seg at radonverdiene er litt for høye (ca 500Bq/m3).
Ifølge megleren har selgeren sagt seg villig til å bekoste en radonsanering, men jeg føler meg likevel litt usikker rundt dette.
Når radonproblemene oppstår på grunn av byggematerialet, tror jeg at økt ventilasjon er alfa og omega. Men siden dette kan medføre økte oppvarmingskostnader, vurderer jeg om man kan kreve en reduksjon av kjøpesummen til tross for at selgeren bekoster saneringen.
Kan et hus som har hatt radonproblemer, men som er sanert (og som viser til godkjente verdier), være vanskelig å selge i fremtiden?
Noen som har vært i en lignende situasjon eller som har erfaringer rundt dette? Skriv gjerne en linje eller to i så fall.
MVH MadMax
Kan ikke svare på ditt siste spørsmål, men ventilasjonen kan man gjøre med varmegjenvinning for å unngå de økte oppvarmingskostnadene. Et slikt system er dog ganske kostbart, beregn med en 60-70.000 omtrent. Så enten skal jo selgeren utbedre dette, eller så skal dere ha en reduksjon av kjøpesummen. Lykke til!
Når et hus inneholder blåbetong er radon bare en del av problemet. Blåbetong inneholder uran, så det forekommer en del gammastråling fra det. Hvis det bare er grunnmuren som er laget av blåbetong, så holder det vel å ventilere (forutsatt at dere ikke har tenkt å innrede soverom i kjelleren) men hvis det også er veggene oppover, ville jeg avstått fra huset. Det finnes nok kreftfarer i vårt samfunn til at man frivillig skal utsette seg for en til...
Hei!
Takk for Deres svar.
Når det gjelder gammastråling fra blåbetong, ser det ut til at man kan diskutere hvor farlig det egentlig er. Ifølge SSI (Statens Strålskyddsinstitut) bør man først og fremst passe seg for blåbetong på grunn av risikoen for at den avgir radon.
Det finnes ingen studier som entydig viser at det er farlig for mennesker å utsettes for så små mengder stråling som blåbetong avgir.
Ifølge SSI's resonnement kan man som beboer i et blåbetonghus maksimalt utsettes for en stråledose på 5mS per år. Dette skal settes i relasjon til at arbeidere på kjernekraftverk maksimalt får utsettes for 50mS per år. Faktum er jo at uansett hva man gjør, blir man utsatt for mer eller mindre stråling hele tiden, fra bakken, fra omkringliggende hus, fra mobiler mm...
Uansett.
Den nærmeste tiden (dvs. til vi får svar på hvilke tiltak selgeren tenker å sette i verk for å korrigere problemet med radonet) vil avgjøre om vi fullfører huskjøpet eller ikke.
MVH MadMax
Takk for Deres svar.
Når det gjelder gammastråling fra blåbetong, ser det ut til at man kan diskutere hvor farlig det egentlig er. Ifølge SSI (Statens Strålskyddsinstitut) bør man først og fremst passe seg for blåbetong på grunn av risikoen for at den avgir radon.
Det finnes ingen studier som entydig viser at det er farlig for mennesker å utsettes for så små mengder stråling som blåbetong avgir.
Ifølge SSI's resonnement kan man som beboer i et blåbetonghus maksimalt utsettes for en stråledose på 5mS per år. Dette skal settes i relasjon til at arbeidere på kjernekraftverk maksimalt får utsettes for 50mS per år. Faktum er jo at uansett hva man gjør, blir man utsatt for mer eller mindre stråling hele tiden, fra bakken, fra omkringliggende hus, fra mobiler mm...
Uansett.
Den nærmeste tiden (dvs. til vi får svar på hvilke tiltak selgeren tenker å sette i verk for å korrigere problemet med radonet) vil avgjøre om vi fullfører huskjøpet eller ikke.
MVH MadMax
Hørte et sted, husker dessverre ikke hvor, at det skal finnes en tapet å sette akkurat på blå lettbetong for å få ned radon-nivået. Interessant da det er vanskelig å få bukt med annet enn med økt ventilasjon. Krever sikkert at gjennomføringer for strøm mm forsegles på et eller annet vis også.
Vi kjøpte et hus for et år siden med akkurat de samme forutsetningene. Vi hadde derimot litt høyere nivåer radon ettersom noe kom fra grunnen. Vi løste det ved å senke kjøpesummen for å kunne installere et nytt ventilasjonssystem. Dessverre viste det seg at det ble litt dyrere enn beregnet, ca 80000, og vi hadde av en eller annen grunn maksimert beløpet til 50000 da vi skrev kontrakten.
Nå har vi uansett et nytt ventilasjonssystem med 90% gjenvinning av varmen og radonnivåer under 200bq/m3. Luften i huset har også totalt sett blitt mye bedre og med en ekstra sommerkassett som ikke gjenvinner varmen så var det riktig svalt og behagelig innendørs de få varme nettene vi hadde i sommer. Aggregatet er en VM2 fra www.systemair.se.
Nå har vi uansett et nytt ventilasjonssystem med 90% gjenvinning av varmen og radonnivåer under 200bq/m3. Luften i huset har også totalt sett blitt mye bedre og med en ekstra sommerkassett som ikke gjenvinner varmen så var det riktig svalt og behagelig innendørs de få varme nettene vi hadde i sommer. Aggregatet er en VM2 fra www.systemair.se.
Nei, det er jo sant, men det jeg mente er at det jo likevel er stråling, og det diskuteres jo livlig om også stråling fra mobiler mm også kan forårsake kreft.
Det har jeg også lest nå når jeg har surfet rundt etter info om dette. Har dog ingen opplysning om hvordan de funker og hva de koster (er jo ikke helt umulig at de er svindyre og skikkelig stygge)... :-/
Interessant lesning også fra zerre. Blir det kjøp av dette huset så vil vi se til å regulere i kjøpekontrakten slik at selgeren står for fiolinene til tiltak er innført slik at radoninnholdet er på under 200Bq/m3 luft. Har forstått at det kan være vanskelig å innføre korrekte tiltak før en langtidsmåling er gjennomført (vi har kun gjort en 1 uke lang måling) og etter en grundig undersøkelse av årsaken eller årsakene til radonproblemet (kan jo være kombinasjoner av mark- og byggradon).
Skal i alle fall ta og sjekke systemair.se
Klikk her for å svare