Du har problem i et rom, der har du en renseluke som er åpen (les ventilert) mot omgivelsene.
Vet ikke plassering av renseluke i rommet, men det jeg ville gjort:
Hurtigtest, plast inn renseluken og vent noen dager, les av instrumentet.
Lavere verdi, gå videre til Nr2.

Nr2: forsøk å feste luken mot rammen, les skru fast luken mot rammen og deretter ta noe tetningsmiddel (kilto k2?) for å male over rammen og ca 20-30 cm utenfor rammen. Mal i flere lag.

Mål noen dager, hvis verdien er høyere enn forventet.
Nr3. Bor et hull i renseluken og installer et viftesystem som leder ut til atmosfæren.

Er det markradon så fluktuerer det med lufttrykket, så det beste er å gjøre en måling over en lang tid. Ikke bare en time, men minst et døgn.

I
Oppdatering av situasjonen.

Verdien la seg ganske stabilt rundt 1000 bq/m3, når vi åpnet vinduet litt så tok det ikke mer enn et par timer før verdien var nede på under 200 bq/m3 så man må jo si at radon er veldig flyktig, her mangler jo ventilasjon helt.

Åpen kjellerluke i en hvit vegg, med synlige metallkroker og stoff i spalten.

For å finne ut om radonen kommer fra brønnen satte jeg over litt plast og lukket vinduet igjen:

Plast festet over ventil med tape i et rom for radontesting, hvor ventilasjonen er utilstrekkelig.
Graf over radonmåling fra en RadonEye RD200, viser konsentrasjonsnivå i Bq/m³ over tid med topp rundt 1000 og nedgang til under 200.

Man kan se at kurven er mye lavere, vi ville nok gjerne ha sett 0 stigning her men man må tenke på at rommet har ingen ventilasjon. Det er fullt mulig at radon nivået i grunnen nå er det samme i dette rommet som i øvrige kjelleren men med forskjellen at i øvrige kjelleren finnes det ventilasjon.

Så planen er tydelig, sett inn veggventil og tette luka.

Hvordan tetter man luka da? Slik ser det ut:
Rustikk metall-luke i gulv med målebånd langs kanten, viser dypeste punkt på ca 20 cm, en del av ventilasjonsproblem i kjeller. Grå betonggulv med et åpent kvadratisk hull og en hvit, skitten rund gjenstand. En tommestokk ligger ved siden av for å vise dybden, ca 20 cm. Hull i betonggulv med målebånd som viser dybden, omringet av rustne metallkanter.

Dypeste stedet er ca 20 cm.

Forslag?

Airthings Smartwave måler radonnivåer, og du kan se dem via en app. Det tar et par døgn før den viser korrekt nivå. For meg har det vært en ganske bra sak for å finne rommene hvor radonet kommer inn.

I
R Riverground skrev:
Airthings Smartwave måler radonnivåer og du ser dem via en app, det tar noe døgn før den viser korrekt nivå. For meg har det vært en ganske bra ting for å finne rommene der radonet kommer inn.
Har en annen tråd om det, var også inne på den en stund, særlig med tanke på at den kan kobles til homey som gjør den klart enklere å få en oversikt på. Men det var alt for mange som viste frem merkelige målinger når de ble sammenlignet med proffsutstyr.

En annen sak er at Airthings handler mer om langtidsmåling, plasserer man 2 stk Airthings på samme sted men med par dagers forskjell så er det stor sjanse for at de ikke vil vise samme verdi, særlig om verdien endrer seg mye. De har en forklaring på sin hjemmeside og kort kan man si at det handler om hvordan de beregner gjennomsnittsverdien. I mitt tilfelle er det gull verdt når jeg kan se endringen i radonnivå innen 1 time fra at jeg f.eks. åpner vinduet.

Airthings kan sikkert fungere bra om man måler over lange perioder(minst 7 dager ifølge dem selv) men det var ikke helt der mitt behov lå.

I Ironside skrev:
Oppdatering av situasjonen.

Verdien stabiliserte seg rundt 1000 bq\m3, når vi åpnet vinduet litt tok det ikke mer enn et par timer før verdien var nede under 200 bq\m3 så man kan jo si at radon er veldig flyktig, her mangler jo ventilasjon helt.

[bilde]

For å avklare om radonen kommer fra brønnen satte jeg over litt plast og lukket vinduet igjen:

[bilde]
[bilde]

Man kan se at kurven er mye lavere, vi skulle gjerne ha sett 0 stigning her, men man må tenke på at rommet har ingen ventilasjon. Det er fullt mulig at radonkonsentrasjonen i grunnen nå er den samme i dette rommet som i resten av kjelleren, men med forskjellen at i resten av kjelleren er det ventilasjon.

Så planen er klar; sett inn veggventil og tett luken.

Hvordan tetter man luken da? Slik ser det ut:
[bilde] [bilde] [bilde]

Dypeste stedet er ca 20 cm.

Forslag?
Din test med plasten og teipen ga jo veldig gode resultater, så det går jo an å prøve seg fram. Hva skjer om du setter vanlig gummilist for vinduer og setter tilbake luken? Gir det tilstrekkelig godt resultat er det jo en veldig billig løsning.

• Liker
Anna_H og 1 annen
  • Laddar…
I
Har dessverre ikke blitt noen ventil i veggen ennå, så lenge har vi kjørt med å la døren ut mot garasjen være noe åpen. Det innebærer såklart at det blir veldig kaldt i dette rommet, men det spiller egentlig ikke så stor rolle. Det føles tryggere å ha døren litt åpen enn å ha vinduet åpent direkte ut mot hagen.

Har fundert på hvordan sluket skal tettes, gummilist hørtes jo bra ut, finnes ganske tynne slike. Problemet er imidlertid at lokket og innsatsen er veldig rustne, så å få noe til å feste der kan bli et problem. Trolig må man slipe rent med vinkelsliperen og lakke om det skal fungere. Det er dog fortsatt en risiko for at lokket stikker opp et par mm sånn at man kan snuble i det. Det er også en risiko for at det ikke blir helt tett.

Finnes det noe annet man kunne tette med? Kanskje noe man legger i hullet på bunnen og rundt røråpningen?

I
Håltakingen er gjort og nå er det satt inn en passiv ventil. Med lukket dør har radonnivået ligget på rett under 100, noe som anses som godkjent.

Jeg kommer til å skaffe en ren og pen plate til luken i gulvet og håper at jeg kan få til en rimelig forsegling uten å bruke tetningsmasse.

I
Så hva har skjedd siden sist?

Ventilasjonsfirmaet har vært her og byttet lager i avtrekksviften og samtidig kalibrert luftstrømmen som man kan lese om her. En kortversjon innebærer at man har skrudd opp en allerede ifølge dem god luftstrøm, først og fremst i kjelleren, noe som nå har medført lavere temperatur (18 grader), om vi skal justere ned luftstrømmen igjen eller tenke om med varmesystemet gjenstår å se.

Ytterligere hullboring er gjort mellom WC > Klk > Stue. Forhåpningen var å kunne dra luft fra stuen til avtrekksventilen på WC men dessverre viste det seg at også Klk har en radonøkning. Før hullboringen målte vi 300-400 bq\m3 som vi håpet at ventilasjonen til WC ville løse. Etter at vi stengte tilluften i Klk samt gjorde hullboringen gikk den bare ned med 100 bq\m3 (muligens mindre, målingen er ikke helt ferdig ennå). Vi ble tvunget til å åpne tilluften i Klk, noe som innebærer at man ikke drar luft like effektivt fra stuen.

Da vi gjorde hullboringen i veggen mellom WC og Klk ble det tydelig at denne veggen er helt i blåbetong. Den skiller seg dog en del fra øvrige vegger i kjelleren (så langt vi kjenner til), den er bare 8 cm tykk.

En bit blåbetong i nærbilde, brukt til å vurdere radonnivå, ligger på en betongoverflate.

Jeg har en tanke om å teste med en av våre radonsensorer om de får noe forhøyet verdi fra biten på bildet men akkurat nå måler de stue og Klk.

Nå vet jeg at det ikke er veldig høye verdier vi har og at man stort sett kan ignorere dem men det betyr likevel at man må holde litt øye med det og det innebærer at ventilasjonen må fungere på en viss måte, noe som i sin tur fører til dårligere inneklima eller dyrere oppvarming. Så akkurat nå funderer jeg på om det kanskje likevel kan være en idé å få til en riktig radonsanering, dvs. der man borer hull i platen og suger ut radonen fra under platen der det meste trolig kommer fra. Hva jeg forstår så trenger det ikke bli så veldig dyrt?

Det ville i så fall innebære at vi lettere kan håndtere ventilasjon, oppvarming og eventuell lydisolering i huset.

I
Etter at de 2 hullene ble saget opp ser det slik ut:

Plantegning av et hus med markeringer for borrede hull, temperaturgivere, fra- og tilluftsventiler i ulike rom inkludert klk og TV-rom.

De 2 Radon Eye-sensorene har målt radonnivået siden 5/5 i år. Begge angir en gjennomsnittsverdi på 130 Bq/m3:

Grafer viser radonkonsentrasjonen i to rom, hvor rom 1 er blått og rom 2 er oransje, med målinger i Bq/m3 over tid.
Maksimalverdi for TV-rommet er 350 Bq/m3, samt 380 Bq/m3 for kottet.

Ser man på gjennomsnittet for dag og natt, ligger de praktisk talt på samme gjennomsnitt. Det finnes dog en jevn økning selv om den er liten:

Grafene viser radonkonsentrasjonsmålinger i to rom med økende trendlinjer over tid. Rom 1 og rom 2 viser en svak økning i radonverdier.

Sammenligner man med utetemperaturen der begge disse rommene tar inn luft fra, ser det heller ikke ut til å påvirke nivået nevneverdig.

Fire grafer som viser radonkonsentrasjon og temperatur i TV-rom og serverrom fra mai til august 2023, med stigende temperaturtrender.

Det finnes en viss påvirkning, men den er ganske beskjeden.

22. juni ble blåbetongbiten plassert ved siden av RadonEye-sensoren i kottet, analysen viser at før var gjennomsnittet 115.40 Bq/m3, etter ble det 136.71 Bq/m3. Men ser man på TV-rommet, angis verdien til 118 Bq/m3 før og 125.63 Bq/m3 etter, hvilket viser en generell oppgang. Blåbetongbiten kan ikke ha påvirket sensoren i TV-rommet, så økningen har en annen forklaring. Men det finnes en forskjell, og det ser ut som at biten kan ha utskilt litt radon, men det ser ganske beskjedent ut.

Det som er verdt å nevne er at disse 2 rommene er malt med silikatmaling, resten av kjelleren har plastmaling. Kanskje finnes det forhøyede verdier akkurat i disse rommene fordi radonen smiter forbi silikatmalingen?

Tror at variasjonene kan skyldes lufttrykket. Dvs er det lavtrykk eller høytrykk så varierer radoninnholdet har jeg merket.
Anskaff deg en barometer så kanskje du ser sammenhengen med radonverdiene dine.

Sist redigert:
I
Har et par Aqara Temp sensorer som også måler trykket og alle viser nær identisk kurve, men jeg kan ikke se noen sammenheng når jeg sammenligner mer kurven for radon.

Har hatt høye verdier i alle rom, så nå tenkte jeg at jeg skulle måle radoninnholdet i alle rom og rommene i kjelleren. Det viste seg at radoninnholdet som i soverommene tidligere hadde kommet opp i ca 300 Bq. Men nå når jeg gjør nye målinger med lukkede rom viser instrumentet at radoninnholdet i alle soverom med lukkede dører har mellom 10 til 25 Bq. Målte radoninnholdet på badet og toalettet med lukket dør og kommer opp til ca mellom 100 til 225 Bq.
Med tanke på at min måler viser maks verdi 9999 Bq om jeg legger den i rensbrønnen til avløpet er spørsmålet om avløpsrørene fra 1966 produsert i støpejern har noen hull slik at radoninnholdet stiger når det er undertrykk i huset. Mistenkte at det var sanden og singelen under huset som var årsaken til det høye radoninnholdet. Men med tanke på at avløpsrørene er laget i støpejern og avløpsrørene under gaten og frem til renseverket er laget av betong, funderer jeg på om det kan være slik at undertrykket suger ut radonet fra avløpsrørene. Skal prøve å tette avløpsrørene til vaskene med silikon så får jeg se om radoninnholdet på badene og kjøkkenet synker.
Min nabo engasjerte et firma som sprøytet på et lag plast på avløpsrøret, og røret som firmaet viste frem var så holdbart at selgeren kunne stå på det 5 mm tykke røret. Vet ikke om man kan stole på bildene som firmaet viser ved undersøkelsen av rørene og fremviser sprekker i jernrøret. Mistenker at filmen kan være tatt i et betydelig eldre hus. Og hvis man sprøyter på en ganske lettflytende plast, hvordan kan belegget i røret bli jevntykk. Ser for meg at hvis man sprøyter inn så mye plast, bør plasten renne ned og legge seg i bunnen av røret og det bare blir et 1 mm tykt lag øverst i røret som kanskje ikke har så lang levetid.
Alle rør over kjellergulvet har jeg byttet ut til plastrør.
Funderer på om jeg kunne legge et provisorisk fleksibelt rør på kjellergulvet og ta hull i betongen der rørene går ned under kjellergulvet og så på noen måte dra ut de gamle rørene og legge inn 100 mm tykt fleksibelt rør. For da ville jeg bare trenge å ta hull i betonggulvet der sluker og rørene fra boligplanet går ned. I mitt tilfelle tre rør fra boligplanet og tre sluker i kjellergulvet.
Eller kan jeg spyle rørene og kjøpe et kamera som kan fotografere rørene og deretter leie et utstyr som kan sprøyte ut plast på innsiden av avløpsrørene. For da kunne jeg sprøyte på plasten med noen ukers mellomrom og få en jevnere belegg. Føles litt som sløsing med penger å legge ned en god del over 200 000:- som min nabo måtte betale, og så er garantitiden ti år, men levetiden skal være over 50 år.

Begynn med å se hvor alle gjennomføringene er, det er alltid en liten glippe mellom betong og rør. Der kan du legge en silikonstrømpe rundt som tetning, bare sørg for at det er rent fra støv og annet. Finnes det en spylerenne/rensestokk i gulvet, så er det en god kandidat. Da prøver du å legge en plastpose med vekt på og måler. At det kan være litt lekkasje fra underjorden, er om det er et undertrykk i huset.

I
Nytt år, samme problem, er inne på å bygge ut ventilasjonen sånn at man får en avtrekksventil også i Allrom hvor vi akkurat nå har 350 Bq/m3.

Plantegning av et hus med markeringer for boret hull, tempgivere, fra- og tilluftsventiler. Viser rom som allrum, kjøkken, bad, soverom og garasje.

Men, er det noen som har testet en annen måler enn RadonEye? Opplever RadonEye som ganske foreldet, ingen opplasting av data til server, men man må manuelt kopiere data med bluetooth, dessuten viser den ikke dato. Videre er det innebygde verktøyet for å måle i kurven utilstrekkelig.

Kanskje skulle man investert i et FX-system men det er ganske dyrt og en enorm mengde flere rør som må legges.

Så finnes det noe bedre? Så at det var sluppet en Corentium Home 2 som også viser i displayet hvor mye det er akkurat nå, men også den ser ut til bare å håndtere bluetooth.

Antar at dørene til dusj, vaskerom og WC ofte er lukket, i så fall er det jo avtrekksluften i garderoben på inngangsplanet som gjelder for luften fra kjelleren, så det er nok klokt å gjøre noe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.