PeterFalun
I Ironside skrev:
En sånn der RadonEye kanskje man skulle ta å kjøpe seg. Resten av målingene er det nok best å overlate til en ekspert.
litt dyr bare synes jeg nok

I
Har nå fått en RadonEye hjemme, det første døgnet i ett av soverommene ga en fin kurve på rett under 15 Bq/m3, den steg opp til 40 noen timer rundt klokken 9 om kvelden men så ned igjen. Det er selvfølgelig for kort periode for å trekke noen konklusjoner, men det kan innebære at det finnes et meget stort intervall her med tanke på at puckene målte opp 120 og 240.

Tanken nå er å flytte RadonEye ned i det rommet der vi fikk høyest verdier og se om vi kan på noen vis gjenskape det som pucken viste. Det er mulig at vi må senke viften til trinn 1 igjen for å nå dit.

I
Har nå målt på litt forskjellige steder over kortere perioder mest for å se om det er noe som skiller seg ut. Jeg vet at det er langtidsmåling som gjelder, men tenker at om det er betydelig forhøyet et sted så kanskje jeg kan fange det på denne måten. For å lette "feilsøkingen" kjøpte jeg 1 Radon Eye til.

Jeg har et par rom som har brønner og tenkte at her kunne kanskje verdiene være forhøyet, men ingen merkeligheter der (ennå). Derimot har jeg en verktøysbod (kanskje 3x4 m) (kjeller), uten ventilasjon og 2 tette dører, her måler sensor 1 en betydelig forhøyet verdi og det fortsetter å stige etter 10 timer. Akkurat nå ligger det på hele 650 Bq/m3 og kurven er betydelig bratt.

Sensor 2 ble plassert utenfor døren og der fikk jeg rundt 60-80 så døren tetter bra. Etter noen timer flyttet jeg sensor 2 til rommet rett ovenfor (inngangsplan) der vi oppholder oss mye, her ser verdiene ut til å holde seg under 40 så også taket/gulvet virker å tette bra.

Verktøysboden er nettopp det, en verktøysbod med verktøy, litt klær, skruer/spiker, gassmasker, maling, pensler osv. Heldigvis er man her ganske sjelden og ofte er det bare for å hente eller levere noe. Ingen renoveringer er gjort. Kommunens vannslange kommer inn gjennom veggen som går til vannmåleren og som deretter går over til et rør og fortsetter ned i gulvet, det finnes ingen hull eller sprekker her. Så har vi en rensebrønn til avløpet i gulvet. Rensebrønnen består av et "løst" rustent metallokk kanskje 40x30 cm, her finner man betong og grus samt et avløpsrør med skrulokk.

Jeg gjetter på at radonet kommer fra rensebrønnen, dvs. at metallokket ikke tetter tilstrekkelig bra. Siden rommet er "forseglet" uten ventilasjon så bygger radonverdien seg opp, jeg håper bare at det ikke blir horrible verdier!

Jeg skulle gjerne teste tette brønnen på en enkel midlertidig måte for å se om det virkelig er kilden, forslag til hvordan man kan gjøre det? Holder det å teipe byggplast med sølvteip eller aldringsbestandig teip?

• Liker
nevinator
  • Laddar…
Jeg ville vurdert å bare forsøke å løse problemet i stedet, tror ikke du vil finne et helt radontett produkt som løser brønnens sannsynlige lekkasje, og uansett er det forbundet med ganske store kostnader å løse. Du har relativt høye verdier i et rom du knapt oppholder deg i, hvilket i seg selv ikke er et særlig stort problem da eksponeringstiden er en viktig faktor med radon. Jeg ville satt inn en vifte i rommet som ventilerer ut luften, det bør gjøre at du får drastisk reduserte verdier og også reduserer eksponeringen for resten av huset.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Et bilde av rensbrunnen uten lokk er bra for svar.

I
Det skal absolutt utbedres, spørsmålet er bare hvordan. Hva jeg har kunnet lese meg til er steg 1 å tette, steg 2 er å se over ventilasjonen.

Rommet vi snakker om er boden øverst til høyre på venstre tegningen her:

649846-300891f666ac8a1c4df6395f7cb06831.jpg

Tanken var å legge opp detaljerte bilder av brønnen, men først vil jeg finne ut hvor høye verdier det faktisk kan bli her inne. Med tanke på at grafen startet på ca. 70 som resten av kjelleren og gått kraftig opp siden målingen startet, gjetter jeg på at radonet ventileres raskt ut når man åpner døren. Slik ser målingen ut fra rommet akkurat nå:
Graf over radonnivå som øker over tid (1 time) på RadonEye RD200, med nivåer fra 0 til over 800 Bq/m³. 97 % batteri vist øverst. Skjermbilde fra en RadonEye RD200-måler som viser radonverdi 1010 Bq/m3 som toppverdi, med måletid 21:02.
Rommet rett ovenfor ser slik ut:
Graf over radonnivåer i et rom målt med RadonEye RD200. Viser variasjon fra 10 til 40 Bq/m3 over 12 timer. Radoneye RD200-måler viser 28 Bq/m³ med toppverdi 45 Bq/m³. Måletid: 14:56.

Legg merke til at vi gjorde en langtidsmåling i rommet rett utenfor, der fikk vi bare 120 +- 20 Bq/m3. Så selv om man har åpnet rommet og radonet har sluppet ut nå og da, ser det ikke ut til å ha påvirket verdien nevneverdig.

Jeg fant faktisk et eldre bilde av brønndekselet, verdt å vise men sier ikke så mye egentlig:
Bilde av et lagerrom med pappesker, verktøykasse og en luftig betonggulv med et rutenettdeksel på gulvet.

Løfter man på lokket så er det et hull her på kanskje 40 cm dypt med betong, grus og så klart avløpsrøret. Å tette selve lokket burde ikke være vanskelig om vi snakker om lufttett, men så puster betong antar jeg, så noe radon kan sikkert ta seg opp likevel.

Å sette en ventil i veggen burde ikke være noe problem så lenge man klarer å få tak i diamantsag i riktig størrelse (noe som ser ut til å være ganske dyrt). Så er spørsmålet hvordan ventilasjonen skal løses, slik jeg ser det finnes det 3 løsninger, alle involverer selvfølgelig ventil i veggen:

1. Hull i veggen med PAX vifte som trekker ut luften, dette kan imidlertid risikere å skape undertrykk, noe som kan være dårlig når det gjelder radon.

2. Bygge ut eksisterende avtrekkssystem, det er imidlertid 2 åpenbare problemer 1. Rommet ved siden av dit avtrekkssystemet strekker seg er dusj, man vil ikke ha et rør som går over hodet der. Det kan sannsynligvis løses med omveier, men det vil koste. 2. Systemet kjører i dag på 2/6 og allerede her kan man høre viften.

3. Bore ventilhull fra problemrommet ut i det store, der det blir en del av eksisterende avtrekkssystem selv om det befinner seg litt lenger unna. Risikoen er imidlertid stor for at radonnivået øker betydelig i dette "oppholdsrommet" hvor vi er klart mer.

Jeg tror egentlig ikke vårt scenario er så uvanlig, hadde vi bare gått på langtidsmålingene og ekspertenes vurderinger hadde ingen videre tiltak eller målinger blitt gjort.

Noen av alle spørsmålene som stikker ut:

1. Det er urovekkende at radonkonsentrasjonen øker så pass kraftig, kanskje når man flere 1000 Bq/m3, hvor mye kreves det for å være skadelig selv over kortere tid, si 1 time?

2. Hvordan tetter man vanligvis avløpsrens? Handler det om å bare tette lokket eller legger man noen form for tetningsmasse i hullet over grus og betong (rundt røret)?

3. Hvilken størrelse borer man med for ventilasjon og hvor får man tak i en diamantsag med denne størrelsen? Verdt å leie?

4. Hvis man bare setter en pax vifte som presser ut luft antar jeg at man skaper undertrykk i rommet, noe jeg har forstått er dårlig for markradon? Så egentlig vil man bygge videre på eksisterende system i huset?

5. Kan radon sette seg i ting og klær? Eller er det bare stråling som fungerer slik?

Sist redigert:
Hvordan er det med markradon. Hadde like med rensbrønn og støpte igjen den. Jeg byttet litt andre rør i huset og avsatte rensbrønn på rør. Hvor mange gjennomføringer har du i kjelleren, avløp vann strøm, det er ikke diffustett rundt disse rørene uten at det siver inn jordluft med kanskje radon.

I
J jonaserik skrev:
Hvordan er det med markradon. Jeg hadde det samme med rensebrønn og støpte den igjen. Jeg byttet noen andre rør i huset og satte av rensebrønn på røret. Hvor mange gjennomføringer har du i kjelleren, avløp, vann, strøm, det er ikke lufttett rundt disse rørene, så jordluft med kanskje radon siver inn.
Ifølge kommunen ligger vi i gult område som innebærer leire som kan inneholde høye mengder radon. I akkurat dette rommet handler det om en vannslange fra kommunen som går inn til vannmåler og som deretter går opp i taket. Så vidt jeg har forstått skal ikke vann fra kommunen trenge å kontrolleres for radon.

Jeg vil helst ikke støpe igjen rensebrønnen, den har vært veldig viktig for å rense avløpet de første årene vi bodde her.

Ok henger med, ingen feil med å kunne rense. Kommunalt vann inneholder ikke radon. Hvordan ligger det an med dreneringen rundt huset ditt? Gammelt skrot eller nytt med drensslange?

I
Alt regnvann går til vannkister rundt huset, dreneringen for huset har sannsynligvis ikke blitt gjort om siden 70-tallet. Siden huset ligger litt på en høyde, har det egentlig ikke vært noen grunn; kjellerveggene er tørre og fine, malingen holder seg der den skal. Jeg tror ikke løsningen her er drenering, har hørt noen historier hvor det faktisk har blitt verre når man har drenert.

Vi har snakket oss gjennom situasjonen litt, først tenkte vi å bore et ventilasjonshull allerede i dag, men egentlig mangler vi data. Vi vil vite hvilke verdier radonnivået kan nå, selv om dette er en korttidsmåling. Det er egentlig ingen forhøyet risiko for oss siden det blir værende i rommet hvor det er besøksforbud akkurat nå. Deretter vil vi finne ut hvordan gulvavløpet skal tettes, er det nok å tette lokket, eller må man legge noe masse der.

Handlingsplanen nå er å la radonet bygge seg opp for å finne hvor platået er. Når vi har nådd det, skal vi prøve å åpne vinduet litt for å illustrere ventilasjonshull i veggen. Når vi vet resultatet av dette, planlegger vi å lufte ut, sage opp hullet i veggen og sannsynligvis tette gulvavløpet (hvordan det nå skal gjøres).

Hvis ikke dette er nok, vil neste steg være å få et firma hit som kan bygge ut vårt ventilasjonssystem inn til rommet, og da er det forhåpentligvis allerede en avtrekksventil der.

Hvis vi hadde hatt en åpenbar forhøyet risiko for de andre delene av huset, hadde vi boret hullet i dag.

Høres det ut som en rimelig plan?

At dere ikke vil lukke hullet forstår jeg, det skal jo renses en gang. Spørsmålet om dreneringen er fordi den fungerer utmerket for å fjerne markradon. Ulike forutsetninger finnes for det og må sees på plass, samt at nedløpsrør ikke går ned i samme brønn/steinkiste. Angående det spesielle rommet, kan det være mulig å få ned et rør gjennom gulvet og ha en vifte som suger med lavt undertrykk og ut i naturen med det. Jeg har det slik og det fungerer bra.

I Ironside skrev:
Det skal absolutt utbedres, spørsmålet er bare hvordan. Hva jeg har kunnet lese meg til er at trinn 1 er å tette, trinn 2 er å se over ventilasjon.

Rommet vi snakker om er boden øverst til høyre på venstre tegning her:

[bild]

Tanken var å legge ut detaljerte bilder av brønnen, men først vil jeg finne ut hvor høye verdier det faktisk kan bli her inne. Med tanke på at grafen startet på ca 70 som resten av kjelleren og gått kraftig opp siden målingen startet, gjetter jeg på at radon ventileres raskt ut når man åpner døren. Slik ser målingen ut fra rommet akkurat nå:
[bilde] [bilde]
Rommene rett ovenfor ser slik ut:
[bilde] [bilde]

Merk at vi gjorde en langtidsmåling i rommet rett utenfor, der fikk vi kun 120 +- 20 Bq/m3. Så selv om man har åpnet rommet og radon har sluppet ut av og til, ser det ikke ut til å ha påvirket verdien nevneverdig.

Jeg fant faktisk et eldre bilde av brønnlokket, verdt å vise, men det sier ikke så mye egentlig:
[bilde]

Løfter man på lokket, er det et hull her på kanskje 40 cm dybde med betong, grus og selvfølgelig avløpsrøret. Å tette selve lokket burde ikke være vanskelig om vi snakker om lufttett, men så puster betong antar jeg, så en del radon kan sikkert ta seg opp likevel.

Å sette en ventil i veggen burde ikke være noe problem så lenge man klarer å få tak i diamantsag for riktig størrelse (som virker å være ganske dyrt). Så er spørsmålet hvordan ventilasjonen skal løses, slik jeg ser det fins det tre løsninger, alle involverer selvfølgelig ventil i veggen:

1. Hull i veggen med PAX vifte som trekker ut luften, dette risikerer dog å skape undertrykk, noe som kan være dårlig når det gjelder radon.

2. Bygge ut eksisterende avtrekkssystem, det finnes dog to åpenbare problemer 1. Rommet ved siden av der avtrekkssystemet strekker seg er dusj, man vil ikke ha et rør som går over hodet der. Det går sikkert å løse med omveier, men det vil koste. 2. Systemet kjøres i dag på 2/6 og allerede her kan man høre viften.

3. Bore ventilhull fra problemrommet ut i det store der det blir en del av eksisterende avtrekkssystem selv om det befinner seg litt lenger unna. Risikoen er dog stor for at radonnivået øker markant i dette ”sosialrommet” hvor vi er betydelig mer.

Jeg tror egentlig ikke vårt scenario er så uvanlig, hadde vi bare gått på langtidsmålingene og ekspertenes uttalelser så hadde ingen videre tiltak eller målinger blitt gjort.

Noen av spørsmålene som skiller seg ut:

1. Det er urovekkende at radoninnholdet går så pass kraftig opp, kanskje når man flere tusen Bq/m3, hvor mye trengs for å være skadelig selv under kortere tid, si en time?

2. Hvordan tetter man vanligvis avløpsrens? Handler det om å bare tette lokket eller legger man en type tetningsmasse i hullet over grus og betong (rundt røret)?

3. Hvilken størrelse borer man med for ventilasjon, og hvor får man tak i en diamantsag med denne størrelsen? Verdt å leie?

4. Om man bare setter en pax vifte som presser ut luft, antar jeg at man skaper undertrykk i rommet, hvilket jeg har forstått er dårlig for markradon? Så egentlig vil man bygge videre på det eksisterende systemet i huset?

5. Kan radon sette seg i ting og klær? Eller er det kun stråling som fungerer slik?
En paxvifte skaper ikke tilstrekkelig mye undertrykk for å ”suge” opp markradon.

Moderne avløp legges under platen, og ved gjennomføringer brukes mansjetter mot en radonmembran om markradon finnes.

Pax ingen har sagt noe om det, klart den klarer å suge ut rommet, men det blir da et undertrykk som skaper av markradon.

J jonaserik skrev:
Pax ingen har sagt något om det, klart den klarer å suge ut rommet, men det blir da et undertrykk som skaper av markradon.
Det undertrykket som en Paxvifte kan generere er høyst begrenset, for ikke å si ikke-eksisterende. En forutsetning for akseptabel luftstrøm er tilluft. Rommet det gjelder er sannsynligvis allerede utsatt for markradon, og dersom man skaper en form for tilluft med tilstrekkelig areal, vil det neppe bli verre; det er snarere sannsynlig at det kritiske nivået vil synke til betydelig bedre tall.

I
Om man setter en PAX vifte, hvor er det tenkt at luften skal komme fra? Øvrige rom har allerede et ventilasjonssystem som består av et par aktive avtrekksventiler samt par tilførselsventiler (i veggene). Det høres ellers ut som en forholdsvis billig løsning.

Selv tror jeg at det eneste rette er å bygge ut det eksisterende systemet slik at hele husets ventilasjon fungerer på samme vis. Trolig kunne jeg selv ha lagt rørene, men så må luften måles opp slik at det blir riktig luftstrøm i samtlige ventiler. Siden det er viktig at dette blir riktig, får nok et firma ta seg av det, og trolig trenger det ikke være et radon saneringsfirma for å løse dette.

Selvfølgelig kan man lage en spesiell løsning der man hugger opp gulvet og legger inn et mindre rør med vifte til brønnen, men det blir ytterligere en ting å holde øye med.

For øvrig er nå kurven brutt, den har gått ned til 800-900 bq/m3, noe som fortsatt er mye, men man kan håpe at vi slipper å se flere 1000 bq fremover, selv om det fortsatt er en risiko. Se om den stabiliserer seg litt bedre i morgen, så jeg kan prøve å åpne vinduet litt for å se hvor mye en ventil vil påvirke.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.