BirgitS
I Ironside skrev:
Som nevnt tidligere så har de fleste dørene i kjelleren blitt lydisolerte, noe som betyr at de også er forseglet. Dette burde innebære at det ikke blir noe trekk i oppholdsrommet, men nå når avtrekksviften står på 3/5 føles det ganske bra trekk i tilluftsventiler her, sannsynligvis kommer trekket fra avtrekksventilen i Krp på inngangsplan.
Det der med dørene må ses over på en eller annen måte, for du kan ikke ha det slik at ventilasjonen ikke fungerer.

Det er jo ikke så bra om kjellerluften, som sannsynligvis har høyest radonnivåer, trekkes opp på øvre planet uten at 3 avtrekksvifter i kjelleren skal dra så mye luft at det godt og vel rekker til for å gi trekk i to tilluftsventiler (oppholdsrom og hobbyrom).
I Ironside skrev:
Muligens sette ventiler i soverommet og kjøkkenet som mangler, dog er det ganske bra trekk i vindusventilene så usikker på om det trengs.
På kjøkkenet skal det ikke være tilluft, men det er meningen at kjøkkenviften skal dra luft fra sov- og dagligstue slik at de blir ventilerte. Kontoret skal ha tilluft så det ikke blir dårlig luft når noen sitter der.
I Ironside skrev:
Ett av soverommene må ha lukket dør på grunn av pelsallergi, her er luften klart dårligere, kanskje det er på tide å sette inn en luftventil (gjerne lydisolerende) over døren.
Normalt vil man ha luftpassasjen ut fra et soverom lavt. Men det er jo noe som er lurt å diskutere med en ventilasjonsekspert.

I Ironside skrev:
Muligens sette ventiler i soverommet og kjøkkenet som mangler, men det er ganske bra trekk i vindusventilene så usikker på om det trengs.
Kjøkkenet har jo avtrekk, eller har dere ingen kjøkkenvifte?
Vindusventilene regnes som tilluft. Det skal dog ikke være noen slik på kjøkkenet. Og de er ikke alltid tilstrekkelige.

Jeg ville satt en puck i et soverom i første etasje, en i soverommet i andre etasje og en der dere fikk dårligst verdi forrige gang ved neste måling, etter tiltak. Et av soverommene bør selvfølgelig være det allergisikrede. Hvis det er et av de rommene som er lydisolert, kan det jo trenge å åpnes en ventil mellom soverommet og et annet rom, men husk at lydisolasjonen da blir ødelagt.

I
Har snakket med selskaper som kan komme ut og analysere situasjonen samt foreslå forbedringer. Prisen blir ca 7000-8000 kr. Om man trenger å ta større tiltak, f.eks. rive ut blåbetong, bygge ut ventilasjon så må et annet selskap gjøre dette.

Deres råd inntil en dypere analyse har blitt gjort er å stenge ventil i WC, vaskerom og bod i kjelleretasjen, noe som riktignok øker undertrykket men blander ut radon med frisk luft. Man foreslår også at en ytterligere ventil kan åpnes i allrom for å få bedre flyt. Dette kan dog like gjerne øke radonnivået om det er slik at det handler om markradon.

Venter svar fra et annet selskap som har en mer helhetlig tilnærming. Problemet er at mange av disse selskapene ser ut til å ikke ha fått så gode vurderinger om man skal tro internett.

I
BirgitS BirgitS skrev:
Det der med dørene må ses over på noe vis for du kan ikke ha det så ventilasjonen ikke fungerer.
Absolutt, tatt bort en del av dørlistene, så lenge lar vi dørene stå åpne. De har hovedsakelig vært stengt tidligere for å stoppe kattene, men det får vi leve med.

BirgitS BirgitS skrev:
Det er jo ikke så bra om kjellerluften som trolig har høyest radonnivå trekkes opp til det øvre planet uten 3 avtrekksvifter i kjelleren skal jo trekke så mye luft at det godt og vel rekker til for å gi trekk i to tilluftsventiler (oppholdsrom og hobbyrom).
Nei, så er det jo så ved å åpne alle dører i kjelleren samt lukke visse tilluftsventiler (se tidligere innlegg) så burde oppholdsrommet luftes mer gjennom hobbyrommet.

BirgitS BirgitS skrev:
På kjøkkenet skal det ikke være tilluft, men det er meningen at kjøkkenviften skal trekke luft fra soverom og stue slik at de blir ventilert. Kontoret skal ha tilluft slik at det ikke blir dårlig luft når noen sitter der.
Setter man i gang kjøkkenviften så trenger den en del luft, tvilsomt om vindusventilen på soverommet rekker, kanskje må vi åpne et vindu da rett og slett til vi har satt en ordentlig tilluftsventil på soverommet.

Når det gjelder kjøkkenviften så vet jeg at det ble satt en tilbakeslagsventil der som kan stå og slå når det blåser mye ute. Det burde bety at tilluftsventiler i hallen ikke kan trekke noe luft fra kjøkkenet uten den vil så fall komme fra soverommet lengre inn.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
I
Anna_H Anna_H skrev:
Kjøkkenet har jo avtrekk, eller har dere ingen kjøkkenvifte?
Vindusventilene regnes som tilluft. Det skal dog ikke finnes noen slik i kjøkkenet. Og det er ikke alltid de rekker til.
Kjøkkenvifte finnes, men det sitter en tilbakeslagsventil der, dvs. 2 luker som kan stå og slå litt når det blåser mye utendørs. Antar at de er ment for at det ikke skal trille ned skitt? Vinduet har tilluft som nå står åpen, men det høres ut som om denne burde lukkes slik at mer luft trekkes fra det indre soverommet som også kun har tilluft gjennom vindusventil.

Anna_H Anna_H skrev:
Jeg ville satt en puck i et soverom i første etasje, en i soverommet i andre etasje og en der dere fikk dårligst verdi forrige gang ved neste måling, etter tiltak. Et av soverommene bør selvfølgelig være det allergisikrede. Hvis, det er et av rommene som har blitt lydisolert, kan det jo være nødvendig å åpne en ventil mellom soverommet og et annet rom, men husk at lydisoleringen blir ødelagt da.
Ja, jeg vurderer å kjøpe en lydisolerende ventil og sette over døren til det soverommet hvor døren må være stengt. Får se om jeg kan få til det på noe vis.

Først vil jeg at et firma kommer hit og gjør en analyse, kommer radon fra bakken eller fra veggene. Gjennomføre eventuelle mindre tiltak som å justere vifteanlegg osv., og deretter gjøre en ny langtidsmåling over 2 måneder. Som du sier, så får man da sette ut pucker også i soverommene samt samme sted som tidligere og se hvordan det har blitt påvirket.

Ifølge en av dem jeg har snakket med, er det sannsynlig at forrige eier hadde på høyere viftehastighet når korttidsmålingen ble gjort, det kan påvirke resultatet stort.

Hei,
Jeg forstår ikke helt, eller har jeg gått glipp av noe? Dere har målt i tre rom av 9 rom som man oppholder seg i. Et av rommene som dere ikke vet hvilket har forhøyede verdier og dere vet ikke hvilket? Hvordan skal man da kunne gjøre en analyse av hvor radon kommer fra? Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en eller to digitale målere og sett hvilke rom som er rammet og kanskje ventilert dem mer i løpet av dette året.

Deretter ville jeg gjort en ny langtidsmåling neste vinter i alle 9 rom og så bestemt meg for hva som må gjøres. Jeg er redd for at dere har feil beslutningsgrunnlag for å ta de rette tiltakene, og jeg lurer litt på hvordan et selskap som er der for å selge kan hjelpe dere med feilaktig beslutningsgrunnlag.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
I
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hei,
Jeg forstår ikke helt, eller har jeg gått glipp av noe? Dere har målt i tre rom av 9 rom som man oppholder seg i. Et av rommene som dere ikke vet hvilket har forhøyede verdier, og dere vet ikke hvilket? Hvordan skal man da kunne gjøre en analyse av hvor radon kommer fra? Hvis jeg var deg, ville jeg kjøpt en eller to digitale målere for å se hvilke rom som er berørt og kanskje ventilere dem mer i løpet av dette året.

Deretter ville jeg gjort en ny langtidsmåling neste vinter i alle 9 rom og deretter bestemme hva som må gjøres. Jeg er redd for at dere har feil beslutningsgrunnlag for å ta riktige tiltak og jeg lurer litt på hvordan et selskap som er der for å selge kan hjelpe dere med feil beslutningsgrunnlag.
Dessverre kan man ikke oppdatere eldre poster på byggahus men blant all tekst har jeg forklart et sted at det er Oppholdsrommet i kjelleren som har fått en høyere verdi (240 +- 30).

Jeg tenker at selskaper som kommer ut har en geigermåler som kan måle hvor strålingen kommer fra, enten kommer det fra bakken eller så kommer den fra veggene (f.eks. blåbetong). Det finnes mulige kilder fra begge (Leire i bakken som ifølge kommunen kan inneholde høye nivåer samt påtrufne tilsynelatende små mengder blåbetong).

Det hadde vært fint med en egen geigermåler men de ser ut til å koste 7000+ kr, om en slik i det hele tatt er tilstrekkelig for å få frem noe fornuftig info vet jeg ikke. Kanskje kan man leie en? Uansett kan det kreves viss opplæring så kanskje bra hvis en ekspert ser på det.

Ja absolutt, nå har vi kontaktet selskaper som jobber med analyse og sanering av radon. Selv om våre verdier ikke er veldig høye så vil selskapene ønske å selge oss både tjenester og produkter. Man blir litt i en sårbar posisjon siden vi snakker om helse, risikoen er stor for at man betaler langt mer enn nødvendig. Man får vel se det som at en del av pengene går til å berolige sin families sinn.

Nå har vi forhåpentligvis forbedret luftstrømmen i huset. Tanken er å få et selskap til å komme hit og høre om det er noe mer enkelt tiltak vi kan ta før vi gjør en ny måling som burde kunne gjøres nå i Jan-Feb (tar 2 måneder). Men først kreves det en form for analyse for å vite hvor det virkelig kommer fra.

• Liker
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
I
Ringte og hørte med et par utleiesteder, geigerteller ser ikke ut til å være noe man generelt leier ut, kanskje følsomt utstyr. Å kjøpe en koster typ like mye som å få hit en ekspert som leser av og samtidig gir en uttalelse.

I Ironside skrev:
Dessverre kan man ikke oppdatere eldre innlegg på byggahus, men blant all tekst har jeg forklart et sted at det er Allrommet i kjelleren som har fått en høyere verdi (240 +- 30).

Jeg tenker at selskaper som kommer ut har en geigerteller som kan måle hvor strålingen kommer fra, enten kommer den fra bakken eller så kommer den fra veggene (f.eks. blåbetong). Det finnes mulige kilder fra begge (leire i bakken som ifølge kommunen kan inneholde høye nivåer samt påviste tilsynelatende små mengder blåbetong).

Det hadde vært fint med en egen geigerteller, men de ser ut til å koste 7000+ kr, om en slik en i det hele tatt er tilstrekkelig for å få frem noe fornuftig info vet jeg ikke. Kanskje kan man leie en? Uansett kan det kreve viss utdanning så kanskje like greit at en ekspert ser på det.

Ja, absolutt, nå har vi kontaktet selskaper som jobber med analyse og sanering av radon. Selv om våre verdier ikke er veldig høye, vil selskapene gjerne selge oss både tjenester og produkter. Man kan fort komme i en utsatt posisjon siden vi snakker om helse, risikoen er stor for at man betaler langt mer enn nødvendig. Man får vel se det som at en del av pengene går til å berolige familiens sinn.

Nå har vi forhåpentligvis forbedret luftstrømmen i huset. Tanken er å få hit et selskap og høre om det finnes noe mer enkelt tiltak vi kan gjøre før vi gjennomfører en ny måling, som bør kunne gjøres nå i jan-feb (tar 2 måneder). Men først kreves det en form for analyse for å vite hvor det virkelig kommer fra.
Da forstår jeg bedre, takk

Uansett er radon ikke noe man føler uhelse av, så de problemene får dere skylde på noe annet.

Luddes forslag er bra synes jeg, mål igjen neste vinter.

I
Anna_H Anna_H skrev:
Uansett er radon ingenting man føler uhelse av, så de problemene må dere skylde på noe annet.

Luddes forslag er bra synes jeg, mål igjen neste vinter.
Hehe kommer nok til å ha vanskelig for å stille mitt sinn så lenge, så det blir nok til å få hit en ekspert som kan gjøre en liten analyse, finne ut hvor radonen kommer fra og så gjøre en ny måling. Langtidsmåling kan man gjøre frem til Mai.

Ja, det er mye annet som kan ha skapt luftveisproblemer, trenger ikke i det hele tatt å ha med huset å gjøre. En gjennomgang av ventilasjonssystemet er nok en god idé uansett.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
PeterFalun
Hei, har ikke lest hele tråden men her er hva jeg skrev i en annen tråd:

se på SGUs hjemmeside. der kan man se radonforholdene i Sverige

"gjorde langtidsmåling, puckar, i et hus, kjeller og blåbetong oppe.
ga verdi på 350-400 på mange steder i huset.. grenseverdien er under 200

når vi hadde visning av huset rådet litt usikkerhet hos kjøperen så jeg tok med en måleekspert. han konstaterte etter ca 2 timer at det var lekkasje fra bakken i matkjelleren. bare murstein på grus ingen støpt plate der (60-tallshus). måleverdi matkjeller var 1000.

han brukte en såkalt "sniffer"

fikk en skriftlig tiltaksplan og kjøperen følte seg trygg. De støpte gulv i matkjelleren og tettet på noen steder.

blåbetong kan ha høye verdier men det avhenger av hvor den ble produsert. i dette tilfelle var det ikke noe problem

• Liker
Ironside og 1 annen
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hehe kommer nok ha vanskelig for å stille mitt sinn så lenge så trolig blir det til å få hit en ekspert som får gjøre en liten analyse, finne ut hvor radonen kommer fra og så gjøre en ny måling. Langtidsmåling kan man gjøre fram til mai.

Ja, det finnes mye annet som kan ha skapt luftveisproblemer, trenger ikke å ha med huset å gjøre. En gjennomgang av ventilasjonssystemet er nok en bra greie uansett.
Som sagt ovenfor så har nok "luftveisproblemer" ingenting med radon å gjøre. Kanskje mugg eller noe slikt. Men man vil jo uansett at verdiene skal være lave.

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
I
PeterFalun PeterFalun skrev:
[lenke]
En slik RadonEye kanskje man skulle kjøpe seg. Resten av målingene er det nok best å overlate til en ekspert.

• Liker
PeterFalun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.