Hei!
Vi står i ferd med å legge nytt platetak over vårt gamle eternittak (platene har sett sine beste dager). Vi bor i en teglvilla fra 60-tallet. Loftet under saltaket er en halvloft/kryploft som man egentlig ikke oppholder seg i.
Løsningen med å legge plater på eterniten er diskutert fram som en økonomisk og praktisk løsning - hvor vi er fullt klar over at det kanskje ikke er optimalt i alle henseender, blant annet med tanke på eternitens/asbestens farlighet.

Nå hører jeg imidlertid fra en venn; har dere tenkt på at eternit inneholder radon? Det er en risiko for at radonnivået i huset øker hvis man kler inn eterniten med plater og så å si isolerer den mot huset?

Kan noen av dere med peiling gjøre meg klokere på om dette er sant og om det har noen helsemessig betydning?

Det skal legges til at huset gjennomgikk en radonmåling før vi kjøpte det, og da lå nivåene betryggende under grenseverdien.

Stort takk på forhånd / Jørgen

Det er troligvis ingen problemer. Eternittak er helt ufarlige inntil man knekker platene, det er da asbesten spres.

Tenk bare på å sjekke om deres takstoler klarer å bære opp ytterligere et tak pluss snø og vindlast.. Slik som vintrene har vært de siste årene har mange tak vært i faresonen.

Takk - men radonforekomsten/den påståtte økningen gjennom innkapsling - hvordan er det med den ?

Har under mine mange år da jeg jobbet med radonrelaterte spørsmål aldri støtt på noen eternit med radonavgang av besværende størrelse...
Eternittens problematikk er innholdet av asbestcementfibrer, ikke radonavgang.

Iofs har jeg lest at en radonkilde som isoleres på den ene siden øker utslippet på den andre siden men akkurat som Humulus har jeg aldri hørt om at eternit skulle være en radonkilde, det tror jeg ikke er noen fare.

Takk for innspillet - jeg føler meg i hvert fall litt roligere nå.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.