Jeg har noen spørsmål og funderinger angående fuktproblematikk i vårt pussete rekkehus. Det blir en ganske lang historie, men forhåpentligvis orker noen vennlige sjeler å lese.
Vi kjøpte nybygd rekkehus med innflytting i 2009. Det er et rekkehus med eiendomsrett som ble oppført av en større aktør på boligmarkedet, som igjen hyret inn en ekstern entreprenør for totalentreprise. Fasaden er en pusset fasade, med tykkpuss på mineralull med minerit som vindsperreplate. Huset har en balkong, som bæres opp av et antall gjennomgående trebjelker.
Et år etter innflyttingen (2010) oppdaget vi fuktflekker på veggen ved taket i første etasje, etter kraftig regn. Det hadde regnet inn via balkong i annen etasje, og rent ned via vegg/tak-tilknytning i første etasje. Ingenting syntes på gulv eller vegg i annen etasje. Man åpnet opp små deler av veggen i første etasje og målte fukt i bjelker og gips, og den fukten man fant tørket raskt opp. Entreprenøren oppdaget hull i dryppblikket som ligger over balkongbjelkene. Hullene hadde oppstått da man skrudde fast gulvplankene på balkongen. Man anså feilen utbedret etter kortere prøvespylinger.
I juni i år fikk vi igjen inn vann ved regn, på omtrent samme sted. Man åpnet igjen opp små deler av veggen i første etasje for å måle fukt. Gips og stendere var selvsagt fuktige siden det var dagen etter regnet. Man åpnet også opp gulv og vegg i annen etasje, for denne gang å gå til bunns med problemet. Man rev, spylte, undersøkte, rev, spylte, undersøkte... Feilen skyldes mangler i både blikkenslagerarbeid og pusserarbeid ved balkong og vindusparti i annen etasje, og forhåpentligvis vil de løse problemet denne gangen siden de har vært grundige i feilsøkingen. Eksakt hvilke tiltak som kreves for å rette feilen får vi vite etter ferien, når deres utredning er ferdig.
Det jeg hovedsakelig vil spørre dere om her gjelder tilbakeføring av de skadene som har oppstått ved feilsøkingen. De har revet gulv og vegger i annen etasje, så langt ut at de nå er ute ved pussen. Det betyr at de har fjernet kortlinger ved balkongbjelkene, skåret i stykker og fjernet store mengder diffusjonssperre/plast mellom etasjene, kuttet mineritplater og ytre isolasjon, og også forårsaket hull i pussen (hull som utvendig skjules av balkong og dryppblikk). Min fundering er hvordan vi som huseiere forsikrer oss om at entreprenøren utbedrer dette på en god/fagmessig måte? Som uvitende lurer jeg straks på hvordan man skjøter mineritplater på en god måte innenfra, osv? Kan vi kreve at en uavhengig part besiktiger skadene og kommer med en uttalelse om hvordan tilbakeføringen skal skje? Kan vi også kreve at noen kvalitetssikrer/dokumenterer hvert steg i utbedringen, siden det er så mye som ikke går an å kontrollere når arbeidet først er ferdig?
Jeg vedlegger noen bilder som viser hvordan de har revet vegg og gulv i annen etasje ved balkongen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.