3.230 lest ·
9 svar
3k lest
9 svar
Råd???! Høy støttemur i leka men hvordan i all verden gjør vi med tilbakefyllingen???
Ville være utrolig takknemlig om noen kunne gi oss noen gode råd!!! Murer høy støttevegg i leca (3 meter høy på det høyeste punktet og 'heller' så ned til ca 1 meter på laveste høyden). Muren er bygget etter alle kunstens regler. Ved siden av muren skal det ligge en trapp i blokksteg, og muren skal med andre ord bare etterfylles på den ene siden.
Nå vårt problem!! Hvilke materialer kan vi bruke for etterfyllingen.
Løsning 1: Først hadde vi en vill idé om å bruke overflødig lettbetong (har så mye som helst) og stable opp i bunnen over en seng av makadam, og over lettbetongen deretter fylle på med pukk og deretter settSand for blokkstegene i trappen. Ville det være mulig å gjøre slik? Kanskje f.eks. hvis man støper over lettbetongen? OK, det er kanskje ikke en veldig god løsning, risiko kanskje at lettbetongen fryser i stykker, men ville løse to problemer for oss (å kvitte oss med overflødig byggemateriale + slippe å kjøre hit 30 kubikk med pukk)
Løsning 2: Makadam (16-32) i bunnen 40 cm, markduk, eksisterende fyllmateriale (består mest av stein i forskjellige størrelser + sand & litt jord - så går ikke an å få noe til å vokse i, så det kan ikke brukes til noe annet hvor noe skal plantes), og til slutt ca 30 cm pukk av finere dimensjon, og over dette blokksteg. Spørsmålet her er vel hvordan man kan sikre at det eksisterende fyllmaterialet ikke komprimerer seg med tiden, og trappen blir skjev?? Trappen grenser på den ene siden til støtteveggen og den andre siden av trappen til en skråning.
Løsning 3: Klart dyreste!! Kjøpe 30 kubikk makadam eller lignende og fylle opp med, og blokkstegen oppå det.
Er det noen som har noen tanker? Råd?
Nå vårt problem!! Hvilke materialer kan vi bruke for etterfyllingen.
Løsning 1: Først hadde vi en vill idé om å bruke overflødig lettbetong (har så mye som helst) og stable opp i bunnen over en seng av makadam, og over lettbetongen deretter fylle på med pukk og deretter settSand for blokkstegene i trappen. Ville det være mulig å gjøre slik? Kanskje f.eks. hvis man støper over lettbetongen? OK, det er kanskje ikke en veldig god løsning, risiko kanskje at lettbetongen fryser i stykker, men ville løse to problemer for oss (å kvitte oss med overflødig byggemateriale + slippe å kjøre hit 30 kubikk med pukk)
Løsning 2: Makadam (16-32) i bunnen 40 cm, markduk, eksisterende fyllmateriale (består mest av stein i forskjellige størrelser + sand & litt jord - så går ikke an å få noe til å vokse i, så det kan ikke brukes til noe annet hvor noe skal plantes), og til slutt ca 30 cm pukk av finere dimensjon, og over dette blokksteg. Spørsmålet her er vel hvordan man kan sikre at det eksisterende fyllmaterialet ikke komprimerer seg med tiden, og trappen blir skjev?? Trappen grenser på den ene siden til støtteveggen og den andre siden av trappen til en skråning.
Løsning 3: Klart dyreste!! Kjøpe 30 kubikk makadam eller lignende og fylle opp med, og blokkstegen oppå det.
Er det noen som har noen tanker? Råd?
Ja, korte spennvidder, mye armering + kontreforer + støpt som T-støtte i bunnen etc. Selvfølgelig kan vi annonsere lettbetongen, men det enkleste ville være om vi bare kunne stable den opp innenfor støttemuren ifølge idé 1. Hva tror dere??
Lettbetong "kritsten" suger fukt og frostsprenger. Om det så gjør at massene reiser seg eller faller sammen kan man jo spekulere i. Antageligvis ikke det beste fyllet om man vil ha et bestandig marknivå.
Ja, det er jo det vi spekulerer i også - heller nok ikke mot at det er verdt risikotakningen med lettbetongen. Men løsning 2 da? Hvor bekymret skal man være for at de eksisterende massene pakker seg? Vår entreprenør virker ikke bekymret for det.
Jeg bygde en støttemur som er 1,8m med delte kontreforer med bassenget, jeg våget ikke satse uten kjørte på 16-32 angrer ikke det ble veldig stødig.
Kan rolig si at jeg sover godt om natten.
I mitt tilfelle gikk det med 3 lass á 13 tonn for å fylle....
/Peter
Kan rolig si at jeg sover godt om natten.
I mitt tilfelle gikk det med 3 lass á 13 tonn for å fylle....
/Peter
Ja, det er vel kanskje det eneste rette. Trist bare å kjøre bort med masser som kanskje kunne brukes… det er umulig å legge noe annet sted siden det ikke inneholder jord direkte. Kanskje heller ikke tør å ta sjansen, men lurer likevel på om det kunne være en løsning.
Finnes det noen som tror på løsning 2? Eller skal vi gå for løsning 3, som Peter, helt enkelt? Gud for et vingling.
Finnes det noen som tror på løsning 2? Eller skal vi gå for løsning 3, som Peter, helt enkelt? Gud for et vingling.
Jeg tror nok at #2 kan funke om man anstrenger seg for å presse sammen fyllmaterialet mens man fyller. Men, jeg ville fylle med 0-32 og eller 8-16 nærmest lecamuren for å drenere bort vann og unngå teleskader mot muren.
Klikk her for å svare