Hei,
vi holder på å renovere et dusjrom i kjelleren og jeg trenger litt råd før jeg går videre.
Bakgrunn: hus fra slutten av 70-tallet, innvendig isolert kjeller. Dusjrommet ligger som en del av vaskerommet, med en enkel skillevegg mellom vaskerom og dusjrom. Størrelse på dusjrommet ca 160x385. Jeg gjetter at det var tenkt å være en badstue i en del av dusjrommet men det har det aldri vært. Rommet ligger i hjørnet av huset. En liten del av rommet har vært "våtsone" med våtromstapet på vegger og gulv (den røde streken på bildet skal vise våtromstapeten. Øvrige vegger er ubehandlet gips

Skisse av et kjellerdusjrom med målene 160x385 cm, vegger merket A, B, C, E, og rørstammen, samt isolering og markert våtromsområde i rødt.

Vi kommer til å ha omtrent samme oppsett som tidligere, med belegg på vegger i dusjen, men malt strie i resten av rommet.

Jeg har revet ned tapeten fra veggene og også tatt ned den lille skilleveggen E (den skal erstattes med en glassvegg). Mye av pappen på gipsen slapp da jeg tok ned tapeten, så jeg plukket ned gipsplatene A, B2 og C. Plate B1 er også dårlig i pappen, men kan ikke tas ned da den fortsetter inn i vaskerommet, bak skilleveggen. Gulvleggeren sa at det ikke skulle være et problem at pappen hadde sluppet, de primer og sparkler så jeg stoler på at det blir bra.

Men nå slo det meg at jeg nok vil ha OSB/finér bak de nye gipsplatene for å kunne feste dusjvegger, mm i. Det finnes noen gamle kortlinger for dusjblander, men det er alt.

Hvordan løser jeg det på beste måte?

Mitt forslag er å sette 12 mm finér der gipsplaten B2 og C satt. Så setter man nytt gips oppå dette. Jeg må da forskyve skjøtene, slik at jeg ikke får finér- og gipsskjøter over samme stender. Dette vil føre til at jeg får to gipsskjøter midt i dusjen, over stender R2 og R3.

Noen spørsmål som oppstår:
- Kan man sette 12 mm finér kant i kant med en gipsplate og så sette et lag gips utenpå dette uten at forskjellen i tykkelse merkes (gips er vel 13 mm)?
- Er det et problem at skjøtene på gipsen kommer midt i dusjen (over stenderne R2 og R3)?
- Hvordan gjør man med det ytre laget gips over plate B1? Det finnes ingen stender i hjørnet som jeg kan feste den ytre platen mot. Er det nok å feste i gulv/tak? Eller bør jeg lime på noen måte? I så fall med hva? Gipssparkel?

Fungerer dette, eller er jeg helt ute og sykler?

Takk på forhånd

Det fine med plyfa bak gips er at du kan ha gipskantene hvor som helst du vil. Ang gips uten hjørnelist (b1); fjern alt løst, prim, bruk deretter bygglim som fungerer bra mot gipsplate. Spenn platen mens limet herder.

• Liker
pfb
  • Laddar…
Så ingenting galt med opplegget da, bare å kjøre?

Når du sier "bygglim" er det typ Tec7 du mener da?

Kommer til å bli bra!
Tec7 biter fint.

• Liker
pfb
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.