Hei! Vi gjør en utbygging på ca 6x5m, krypkjeller og 1 etasje, saltak. Trenger dog råd angående bjelkelaget. Vår konstruktør hadde først tegnet inn en søyle midt i krypkjelleren, der en limtrebjelke skulle hvile, som støtte for bjelkelaget. Siden vi skal ha noe lagring i krypkjelleren ønsket vi en "ren flate", derfor foreslo konstruktøren i stedet en HEA-bjelke på 300kg (se bilde).
Byggeren har imidlertid et annet forslag, delvis fordi det vil bli utrolig vanskelig å få HEA-bjelken på plass (kan ikke løftes inn med kranbil), nemlig at man bygger bjelkelaget med KERTO-bjelker. Se bilde. Hva synes dere om den varianten? Blir kanskje dyrere, men føles tiltalende...? Ifølge Treveilederen skal KERTO-bjelke av målene 45x300 klare opptil 5 meters spenn.
Utrolig takknemlig for all input!
Med vennlig hilsen Erik
Alt handler om å klare kravene til maksimalt tillatt nedbøyning/svikt i gulvet. Finnes vel mange alternative og fordeler og ulemper. Man må regne på det. Er det 5m spenn? Dvs 5m mellom innsiden av grunnmurene? Jeg har 4,8m og valgte å utføre bjelkelaget med vanlige 45x220 med CC 30cm og 1m mellom kortleker. Synes det virket smidigst og gjorde at jeg fikk minimalt med spill. Hopper jeg på gulvet, føles det stumt.
Jo, nettopp, kortlingar. Telefonelendet "justerer" orden feil noen ganger.
Ok, 4,3m da trengs det vel ingen avanserte løsninger. Er jo en vanlig lengde. Gjør det som blir billigst. Skal du isolere selv?
Med oddetalls CC blir det mye jobb med isoleringskniven.
Det finnes maler på nettet som angir nedbøyning for forskjellige spennvidder og avhengig av hvor tett man regner.
Kanskje er 45cm nok i ditt tilfelle, og da finnes det jo std isolasjon tror jeg.
Det går ikke å løse bjelkelaget med vanlig konstruksjonsvirke 45x220 C 24 uten midtbjelke. Ikke engang om man legger det på c/c 300 mm. Alternativene er limtre eller Kertobjelke. Det tynneste limtrealternativet er 42x270 c/c 600 med skrulimt gulvsponplate. En slik limtrebjelke koster nok over 500 kr stykk. Jeg har ingen grunnlagsdata på Kertobjelker, men ser man i deres brosjyre burde 45x260 c/c 400 med skrulimt sponplate være tilstrekkelig. Personlig ville jeg gått opp en dimensjon både for limtre og Kerto for å slippe å skrulumme. Fordelen med limtre og Kerto (har jeg for meg) er at man bestiller dem i riktig lengde slik at man slipper spill.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.