Jeg prøver å forstå forskjellen mellom ulike pussmørtler, men klarer ikke å finne svaret gjennom googling. Hvis man har en overflate i kjelleren som er ren ned til betongen (dvs ikke gammel puss), hvilke ulemper er det da med å bare pusse med A som, hvis jeg har forstått det riktig, er den sterkeste?
I de fleste instruksjoner man leser, brukes B på rene overflater og C hvis man forbedrer gammel puss i henhold til regelen om alltid å legge på svakere enn det man pusser på. Men har man banket/slipt ned til grunnen prøver jeg å forstå hvorfor man ikke vil legge på sterkest mulig, det må finnes forskjeller i hvor hyggelige de er å jobbe med eller noe slikt?
I de fleste instruksjoner man leser, brukes B på rene overflater og C hvis man forbedrer gammel puss i henhold til regelen om alltid å legge på svakere enn det man pusser på. Men har man banket/slipt ned til grunnen prøver jeg å forstå hvorfor man ikke vil legge på sterkest mulig, det må finnes forskjeller i hvor hyggelige de er å jobbe med eller noe slikt?
Ok. I andre enden av spekteret, hva er ulempen med å kjøre C direkte på betongen? Altså er det så mykt/svakt at det er et problem?Stefan N skrev:
Hvilken av dem har best "pusteegenskaper" for å minimere risikoen for nye pussløsninger?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Så må man jo tenke på hva man pusser på også og i hvilket miljø? Betong ja visst men hva er det for hus for øvrig? Hva vil man oppnå? Hvordan skal det se ut?
Det er en yttervegg i kjeller, kanskje 10m2. Den gamle pussen har sluppet og ser for jævlig ut så skal gjøres om rett og slett. Bryr meg egentlig ikke om noe fantastisk jevnt og fint resultat, mest bare at det ikke trenger å gjøres om igjen om 3 år. Og at det er så enkelt som mulig å få opp det siden jeg er novise på det.S Stefan1972 skrev:
Skal tillegge at jeg ikke kommer til å drenere om osv det er det ikke verdt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 innlegg
Jo, men hvor gammelt er huset? Kan man liksom anta at de kanskje har pusset med kalkpuss eller er det noe fra 50-60-tallet? Ikke for at jeg jobber med puss og muring, men tynn puss på kjellervegger er vel alltid litt vanskelig med tanke på fuktinntrenging.
1946. Ser ikke ut til å være kalkpuss, det har nok blitt gjort om en gang siden det ble bygget. Men spiller vel ikke så stor rolle siden jeg tenker å fjerne alt ned til betongen?S Stefan1972 skrev:
Jeg er verken murer eller har formell utdannelse i faget, men jeg har murt, pusset og støpt en del her hjemme. Så vurder min info som du vil.
Hvis veggene er helstøpt i betong, kan du bruke A mørtel. Men innendørs finnes det nok ingen større grunn. Skulle de være murt, hvilket er det vanligste, tror jeg det er riktig å bruke B mørtel. Anbefalingen er generelt B eller C innendørs slik jeg har forstått det.
Forskjellen mellom mørtl typene er for det meste sementinnholdet. Der A har mest sement og blir sterkest. Dog på bekostning av evnen til å ta opp bevegelser i konstruksjonen. Jeg tenker at på hel støpte ting utendørs bruker jeg alltid A mørtel. Det heter vanligvis sementmørtel A. Det er praktisk å jobbe med. Blir så å si vanntett og tåler fukt og frost utrolig godt. B mørtel tåler i min erfaring ikke frost, spesielt ikke på tørrmurer. C mørtel ville nok fungere i din kjeller, men jeg tror det blir lettere skadet hvis man støter mot møbler osv.
Hvis veggene er helstøpt i betong, kan du bruke A mørtel. Men innendørs finnes det nok ingen større grunn. Skulle de være murt, hvilket er det vanligste, tror jeg det er riktig å bruke B mørtel. Anbefalingen er generelt B eller C innendørs slik jeg har forstått det.
Forskjellen mellom mørtl typene er for det meste sementinnholdet. Der A har mest sement og blir sterkest. Dog på bekostning av evnen til å ta opp bevegelser i konstruksjonen. Jeg tenker at på hel støpte ting utendørs bruker jeg alltid A mørtel. Det heter vanligvis sementmørtel A. Det er praktisk å jobbe med. Blir så å si vanntett og tåler fukt og frost utrolig godt. B mørtel tåler i min erfaring ikke frost, spesielt ikke på tørrmurer. C mørtel ville nok fungere i din kjeller, men jeg tror det blir lettere skadet hvis man støter mot møbler osv.
Takk for svar!K kimtommy skrev:Jeg er verken murer eller har formell utdannelse i emnet, men jeg har murt, pusset å støpt en del her hjemme. Så verdsett min info som du vil.
Hvis veggene er helstøpt i betong så kan du bruke A mørtel. Men innendørs finnes det nok ingen større grunn. Skulle de være murt, noe som er det vanligste, så tror jeg på å bruke B mørtel. Anbefalingen er generelt B eller C innendørs som jeg har forstått det.
Forskjellen mellom mørtlene er stort sett sementinnholdet. Der A har mest sement og blir sterkest. Dog på bekostning av evnen til å ta opp bevegelser i konstruksjonen. Jeg tenker sånn at på helestøpte ting utendørs kjører jeg alltid A mørtel. Pleier å hete sementmørtel A. Det er smidig å jobbe med. Blir nærmest vanntett å tåler fukt og frost utrolig bra. B mørtel tåler etter min erfaring ikke frost, spesielt ikke på mursokler. C mørtel vil nok fungere i din kjeller, men jeg tror det får lettere slitasje hvis man slår mot møbler etc.
Har du peiling på om det er noen forskjell på hvor godt B og C slipper gjennom fukt og dermed ikke slipper fra betongen? Spiller faktisk ingen rolle hvor godt det tåler fysisk vold på den veggen...ingen som direkte kommer til det er benker i veien...så da kanskje C er best?
jeg gjetter nok bare nå. Men har du fukttilskudd vil C mørtelen løsne lettere pga lavere sementinnhold, sementen er limet, mindre lim - dårligere vedheft. Litt som å lage sandslott. Sanden fester dårlig og slottet raser om det kommer vann på. C kan muligens være mer diffusionsåpen, men det spiller jo ingen rolle hvis det løsner, B vil sitte fast og bli mørkt av fukten. Det finnes jo også KC mørtel B. Da er det vel litt kalk i. Jeg har brukt begge deler og merker ærlig talt ingen større forskjell.P Pettttter skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 780 innlegg
Om et år vet vi… 👻
(eller du har kanskje allerede nå noen lærdommer å dele med deg av?
(eller du har kanskje allerede nå noen lærdommer å dele med deg av?