Vi holder på å renovere i vårt hus som er bygget ~33 og i soverommet på loftet har vi tatt frem murpipen som løper i midten på en av veggene. Denne er ca. 160 cm bred og var tidligere sparklet og tapetsert for å passe med veggbitene på sidene.
Denne pussede delen er tenkt å bli en forlengelse av sengegavlen.
Da vi rev bort alle lag tapet og skrap, merket vi at det var ekstremt hard puss som satt, og for å få bort det siste av lim og tapetrester endte jeg med å måtte gå over med diamantslip for å komme ned til pussen! Prøvde sikkert alt jeg kunne komme på før jeg testet slipen, men det var det eneste som bet!
Det er altså ingen synlig teglstein, men en relativt jevn hard pusset overflate i dag med noen mindre sprekker, men ingen bom bak hva man merker.
Vi trenger nå å pusse ut denne veggen litt, da den ikke går i ett med veggene på sidene.
På den ene siden ligger veggen nesten i ett med den nye gipsen, og på den andre siden noe utenfor gipsen.
Derfor ønsker jeg nå å pusse på denne <1 cm for å få en jevn pusset vegg som stikker litt ut sammenlignet med de veggene som skal tapetseres på sidene.
Tanken er å få en børstet, noe grov overflate på hele pipa.
Så, til spørsmålene!
Hvilken puss skal man bruke? C-bruk?
siden underlaget er så hardt så føles det som at det ikke skal være noen problemer? Hva kan jeg ha oversett som kan skape problemer?
Og når pussingen er utført, hvilken farge skal man male den hvit med? Er det silikatmaling som gjelder?
Med vennlig hilsen,
/Christopher
Denne pussede delen er tenkt å bli en forlengelse av sengegavlen.
Da vi rev bort alle lag tapet og skrap, merket vi at det var ekstremt hard puss som satt, og for å få bort det siste av lim og tapetrester endte jeg med å måtte gå over med diamantslip for å komme ned til pussen! Prøvde sikkert alt jeg kunne komme på før jeg testet slipen, men det var det eneste som bet!
Det er altså ingen synlig teglstein, men en relativt jevn hard pusset overflate i dag med noen mindre sprekker, men ingen bom bak hva man merker.
Vi trenger nå å pusse ut denne veggen litt, da den ikke går i ett med veggene på sidene.
På den ene siden ligger veggen nesten i ett med den nye gipsen, og på den andre siden noe utenfor gipsen.
Derfor ønsker jeg nå å pusse på denne <1 cm for å få en jevn pusset vegg som stikker litt ut sammenlignet med de veggene som skal tapetseres på sidene.
Tanken er å få en børstet, noe grov overflate på hele pipa.
Så, til spørsmålene!
Hvilken puss skal man bruke? C-bruk?
siden underlaget er så hardt så føles det som at det ikke skal være noen problemer? Hva kan jeg ha oversett som kan skape problemer?
Og når pussingen er utført, hvilken farge skal man male den hvit med? Er det silikatmaling som gjelder?
Med vennlig hilsen,
/Christopher
Kan være vanskelig å legge på så lite. Jeg hadde først dratt på kakelfix med en tannet sparkel. Silikatmaling går bra, men vanlig innendørs veggmaling funker bra. Jeg har brukt silikatmaling og deretter tynnet ut en ekstra omgang med ekstra vann og klattet på for å få nyanser i fargen.
Har ingen eksakt plan på hvor mye som skal legges på egentlig, men et sted rundt 1-2,5 cm kanskje det blir, det avhenger såklart av hva som blir enklest! 
Tanken er å slå opp ribber på hver sin side og jevne ut pussen med det, for å få et så jevnt resultat som mulig.
Tanken er å slå opp ribber på hver sin side og jevne ut pussen med det, for å få et så jevnt resultat som mulig.
Klikk her for å svare