9.235 lest ·
31 svar
9k lest
31 svar
Pusse/sparkle kjellervegg og raskt kunne male med silikatmaling?
Gips transporterer fukt dårligere enn f.eks. Kalkpuss. Derfor blir fuktvandringen bedre med kalkpuss og silikatmaling. Vegger som er pusset med gips blir til slutt klissete når fukttrykket blir for høyt.O [old rusty] skrev:Jeg er ikke enig med noen som mener at gips ikke tåler fukt i det hele tatt. Eldste veggen i kjelleren er inne på sitt tolvte år med gips og silikat på, 30-tallskjeller med originaldrenering. Sitter godt og ingen synlige problemer.
Det som var på før var puss eller sparkel, malt med plastmaling, det hadde løsnet helt 50 cm opp. Så viss fukt finnes det der.
Har også en gipssparklet vegg som fikk 10 cm vann opp på seg. Der var jeg helt sikker på at jeg måtte sparkle om, men det nektet å løsne der også.
Så er selvfølgelig ekte puss mer robust.
Men enkelheten og overflaten som går an å få gjør at jeg har valgt å bruke gips, til tross for det.
Men selvfølgelig kan du ha gips i kjelleren. Du kan lime en gipsplate direkte på kjellerveggen også. Alt handler om hvor mye fukt som skal vandre gjennom veggen.
Avhengig av hva svaret blir, finnes det noen metoder som er bedre enn andre. Noen ganger ender det opp med en ventilert platonmatte på både gulv og vegg.
Men det beste er selvfølgelig om man kan drenere bort evt. Fuktproblemer.
Men forskjellen mellom gipsplate og gips er jo mugg på papiret vs at pussen løsner og du får vite at det var litt for fuktig. Ganske stor forskjell.Krille-72 skrev:
Gypsum transporterer fukt dårligere enn f.eks. kalkpuss. Derfor blir fuktvandringen bedre med kalkpuss og silikatmaling. Vegger som er pusset med gypsum blir til slutt klissete når fukttrykket blir for hardt. Men klart du kan ha gypsum i kjelleren. Du kan lime en gipsplate direkte på kjellerveggen også. Alt handler om hvor mye fukt som skal vandre gjennom veggen. Avhengig av hva svaret blir, finnes det visse metoder som er bedre enn andre. Noen ganger ender det med en ventilert platonmatte på både gulv og vegg. Men det beste er selvfølgelig hvis man kan drenere bort evt. fuktproblemer.
Men vi er nok enige egentlig. Men jeg hadde ikke mulighet til å vente så lenge før maling som noen sa at man skulle gjøre etter kalkpuss.
Poenget mitt er at gips tåler en viss mengde fukt. Og overlever den ikke, er det ikke hele verden. Det mugner ikke og tar 15 minutter å fikse (ok, 2 timer med blanding, tørking og maling), eller så bytter man til noe mer komplisert men bedre.
Klikk her for å svare