Har slipt ned større delen av overflaten i kjelleren da det har vært malt med plastmaling, pusset med Weber pussmørtel C og malt med Alcro Silikatfarge.
Nå er det imidlertid på tide å eventuelt bytte varmepumpen mot bergvarme og da blir det panikk å fikse kjellerveggen bak...

Tidligere har jeg ventet 8 uker før jeg har malt, men nå finnes det ikke så mye som 8 uker.
Hva kan man bruke i stedet, tenker på om man kan sparkle veggen i stedet.
Det viktigste er at jeg kan male med samme Silikatfarge som tidligere.
Det handler om ca 6m2, men hva skal jeg bruke for puss/sparkel?

Bostik har noe rask lagningsmasse som man skal kunne male over innen 24 timer. Kan være et alternativ for akkurat bak pumpen for å kunne male.

Er dog selv ikke inneforstått med hvordan resultatet blir om man silikat maler på vanlig puss før den har herdet ferdig. Tenker at innendørs bør jo ikke være et stort problem, men jeg har ikke en anelse.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
N
8 uker føltes litt overkurs å vente. Etter 1 uke bør man kunne male veggen.
Er det mer brådis enn så så hadde jeg malt når veggen er vittorr (2-3 dager), heller enn å bruke noe rasktherdende plastbruk som ikke er like diffiusionsåpent.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Tenker at dette er innvendige vegger i midten av huset, så risikoen for fukt er mindre enn på ytterveggene...
Forslag på produkter mottas med takk.

Kakle veggen i stedet.

Gipsmørtel?
Holder hvis man ikke har alvorlige fuktproblemer.

GoC GoC skrev:
Flis veggen i stedet.
Antar at man ikke kan flislegge på en nypusset vegg liksom man ikke skal male innen en viss tid.
Fliser skal jo ikke legges på nystøpt betong f.eks...

O [old rusty] skrev:
Gipsstukkatur?
Holder om man ikke har alvorlige fuktproblemer.
Ser ut som det er et alternativ som kunne fungere å male med silikatmaling.
Huset er veldrenert og ingen tegn på fuktproblemer.

P-plats P-plats skrev:
Ser ut som det er et alternativ som ville fungere å male med Silikatfarge.
Huset er velfundert og ingen tegn på fuktighetsproblemer.
NEI, bruk absolutt IKKE gipsmørtel. Bruker du gipsmørtel kan du glemme silikatfarge.
Forstår ikke helt ditt problem? Slip bort plastmalingen bak pannen om du mener det er nødvendig. Erstatt med silikatfarge. Trenger du å reparere hull har f.eks. Ardex mange hurtigtørkende produkter.

• Liker
Torebj-mac og 2 andre
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
NEI, bruk absolutt IKKE gipsmørtel. Bruker du gipsmørtel kan du glemme silikatmaling.
Forstår ikke helt problemet ditt? Slip bort plastmalingen bak ovnen om du mener det er nødvendig. Erstatt med silikatmaling. Trenger du å reparere hull har f.eks. Ardex massevis av hurtigtørkende produkter.
Mitt "problem" er at jeg ønsker hjelp med å finne et fornuftig produkt for underarbeidet før jeg maler med silikatmaling hvor jeg ikke trenger å vente 8 uker...

N
P-plats P-plats skrev:
Mitt "problem" är att jag ønsker hjelp med å finne et fornuftig produkt for underarbeidet før jeg maler med Silikatfarge der jeg ikke trenger å vente 8 uker...
C bruk trenger du ikke vente 8 uker.
Ardex a46 kan du bruke som sparkel, ganske dyrt men kjempebra, og drøy.
Men man må være litt rask, blir hardt på 30-40 min, men blander man ikke mer bruk enn man rekker å håndtere på 30 minutter så funker det bra.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Bak pumpen spiller det vel ingen rolle om det er helt glatte vegger? Det viktigste er vel at det er malt.

Er det så mye plass bak at du ser om veggen er ujevn, kommer du vel også til for å male den? Med en elementrulle er det nok med mindre enn 10 cm fritt. Pumpen er vel typ 60 cm bred?

N
P-plats P-plats skrev:
Antar att man inte kan flislegge på en nylaget gipsvegg liksom man ikke skal male innen en viss tid.
Fliser skal jo ikke legges på nystøpt betong for eksempel...
Kan og bør er en viss forskjell, det går nok å flislegge på en nylaget gipsvegg.
Dog kan man ikke legge fliser på en nystøpt plate pga at den krymper, så en viss forskjell.

R Robert-san01 skrev:
Bak pumpen spiller det vel ingen rolle om det er helt glatte vegger? Viktigst er vel at det er malt.

Er det så mye plass bak at du ser om veggen er ujevn kommer du vel til å male den også? Med en elementruller rekker det med mindre enn 10cm fri. Pumpen er vel typ 60cm bred?
Må pusse om og så er det både VVB og Varmepump så ca 1.2m bredt hvilket ikke er lett å male med bra resultat når utstyret er på plass. Som du skriver så er det dog ikke så nøye med hvor jevnt det er direkte...

N neo11 skrev:
Kan og bør er en viss forskjell, går nok an å flislegge på en nypusset vegg.
Dog kan man ikke legge klinker på en nystøpt plate fordi den krymper, så en viss forskjell.
Det jeg tenker er likevel at kan man sette fliser så kan man male eller omvendt.
Hele kjelleren er malt med silikatmaling så jeg tror jeg vil fortsette med det også bak utstyret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.