N
Ja og hvor lang tid har du da? Du har ikke svart.

N neo11 skrev:
Ja og hvor lang tid har du på deg da? Du har ikke svart.
Vi holder på og forhandler om det ennå. Et firma skal fjerne den eksisterende varmepumpen, koble til en midlertidig VVB og så skal jeg få litt tid til å støpe kloss, legge klinker, slipe vegger, pusse og male før det nye utstyret skal inn.
Men jeg tror aldri jeg får den tiden som virkelig trengs hvis man skal gjøre alt by the book...

N
Ok, da er vel ikke veggen ditt største bekymring. Pusser du den med c bruk kan du male den med silikat etter 1 uke. Skal man ikke følge boken kan du male etter 3 dager. Blir mer bekymret om støpe klakk og klinker henger sammen. Da skal man jo vente en måned minst med mindre man bruker rotbetong typ weber 318.

N neo11 skrev:
Ok, da er vel ikke veggen ditt største bekymring. Pusser du den med c bruk kan du male den med silikat etter 1 uke. Skal man ikke følge boken kan du male etter 3 dager. Blir mer bekymret om støpe sokkel og fliser henger sammen. Da skal man jo vente en måned minst med mindre man bruker rotbetong type weber 318.
Det jeg har lest på mange steder er at man skal vente minst 8 uker etter man har pusset før man maler MEN selv er jeg bare en glad amatør som må søke fakta og danne meg min egen oppfatning.

Så er det helt riktig at på samme sted skal det støpes en sokkel og legges fliser men har startet en separat tråd om dette. Har syntes Webers produkter har vært veldig bra å jobbe med og takker for tipset om Weber 318 som virker å være et bra alternativ.

N
1 uke er nok, uansett hvilken farge det gjelder. Klart det finnes forskjellige forutsetninger, men etter 1 uke har pussen herdet nok til at det fungerer å farge med mindre det ikke øser ned hver dag. Jobber jo nesten bare utendørs.
Er det innendørs er det ikke noe problem.
Den eneste fargen du trenger å vente 6-8 uker med er engwall og classeon linoljefarge.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Jeg hadde sparklet med hvit flislim og deretter malt. Gjort det i min kjeller for 4 år siden, billig, bra og har ikke sprukket et eneste sted på fire år til tross for dårlig drenering.

A August Eriksson skrev:
Jeg hadde sparklet med hvit flislim og deretter malt. Gjort det i min kjeller for 4 år siden, billig, bra og har ikke sprukket på ett eneste sted på fire år til tross for dårlig drenering.
Sparklet første laget med vanlig grå fix, litt billigere enn den hvite lettfixen. Dropp gipsmørtel osv. og bruk noe sementbasert i stedet. Jeg malte 2 eller 3 dager etter sparkling.

N
Ved rørbytter bruker de ofte 318 på gulvet i stedet for betong, da de ikke har tid til å vente på at betongen skal krympe før flislegging. Jobber imidlertid ikke med rørbytte selv.

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
NEI, bruk absolutt IKKE gipsmørtel. Bruker du gipsmørtel kan du glemme silikatmaling.
Forstår ikke helt problemet ditt? Slip bort plastmalingen bak ovnen hvis du anser det nødvendig. Erstatt med silikatmaling. Trenger du å reparere hull, har f.eks. Ardex mange hurtigttørkende produkter.
Nå blir jeg nysgjerrig. Hvorfor ikke, og hvorfor ikke silikat på?
Riktig gipsmørtel slipper igjennom fukt, så vidt jeg forstår.

N
Gips puss fuger ikke i det hele tatt med fukt, så tror ikke den slipper gjennom fukt.

O [old rusty] skrev:
Nå blir jeg nysgjerrig. Hvorfor ikke, og hvorfor ikke silikat på?
Riktig gips puss slipper gjennom fukt hva jeg forstår.
Gips og fukt hører ikke sammen. Derfor er det mye bedre med en sementbasert produkt i et miljø hvor det er risiko for fukt.
Det er ingen fare å bruke gipsum i for eksempel et baderom.

Når det gjelder silikatmaling fungerer det like bra på gipsum som et sementbasert bruk så lenge det ikke finnes fukt i veggen. Finnes det fukt fungerer silikatmaling bedre med et sementbasert bruk. Dette fordi gipsum holder fukt bedre.

Men ingen puss, silikatmaling, gipsum tåler for stor fuktpåvirkning.

P-plats P-plats skrev:
Antar at man ikke kan flislegge på en nypusset vegg liksom man ikke bør male innen en viss tid.
Fliser skal jo ikke legges på nystøpt betong f.eks...
Hvorfor kan du ikke flislegge?
Slipe/skrape bort, lim og flis. Det er ingen grunn til å pusse veggen først med mindre den er skikkelig ujevn. Men flisene tar uansett ingen skade. At man ikke legger flis på en nystøpt betongplate er vel fordi betongen "krymper" så flisene løsner.

GoC GoC skrev:
Hvorfor kan du ikke flislegge?
Slipe/skrape bort, mørtel og fliser. Det er ingen grunn til å pusse veggen først med mindre den er skikkelig ujevn. Men flisene tar uansett ingen skade. At man ikke legger fliser på en nylagt betongplate er vel fordi betongen "krymper" så flisene løsner.
Selvfølgelig kunne jeg ha gjort det, MEN har ikke fliser andre steder i kjelleren.
Dessuten er pussen dårlig etter tidligere fuktproblemer samt svært porøs enkelte steder, så noe må gjøres selv før man eventuelt skulle sette fliser eller male.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Gips og fukt hører ikke sammen. Derfor er det mye bedre med et sementbasert produkt i et miljø hvor det er risiko for fukt. Det er ingen fare å bruke gips i for eksempel et bad.

Når det gjelder silikatmaling så fungerer det like bra på gips som på et sementbasert bruk så lenge det ikke finnes fukt i veggen. Hvis det finnes fukt fungerer silikatmaling bedre med et sementbasert bruk. Dette fordi gips holder på fukt bedre.

Men ingen puss, silikatmaling, gips tåler for stor fuktpåvirkning.
Jeg er ikke enig med noen som sier at gips ikke tåler noen fukt i det hele tatt. Eldste veggen i kjelleren er inne i sitt tolvte år med gips og silikat på, 30-tallskjeller med original drenering. Sitter bra og ingen synlige problemer. Det som satt på før var puss eller sparkel, malt med plastmaling, det hadde løsnet helt 50cm opp. Så det er fukt der.

Har også en gipssparklet vegg som fikk 10cm vann på seg. Der var jeg helt sikker på at jeg måtte sparkle om, men det insisterte på å sitte fast det også.

Så er selvfølgelig ekte puss mer slitesterkt. Men enkelheten og overflaten man kan få gjør at jeg gipssparkler til tross for det.

• Liker
Kustvägen
  • Laddar…
D
5 ukers tørk før silikatmaling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.