Hei!
Jeg har en uisolert (unntatt rommet som beskrives) og uoppvarmet kjeller der det tidligere har vært avstivet med sponplater, glassfibervev og isolert. Jeg har nylig revet ned både stendere, plater og isolering og blottet veggene. De består dels av husets natursteinsfundament, men som innervegg er det også pussede teglvegger. Huset er fra 1933.

Jeg vil forbedre, styrke og friske opp veggene som noen steder er dårlige, både i murfugene men også i selve pussen.
Hvordan går man frem? Har forstått at det finnes puss som er "diffusjonsåpen" i mangel på bedre ord. Men ellers? Bløte ned, pusse opp og komplettere murfugen? Som dere ser er murfugen "torvmoseaktig" og ganske tørr "flisete", så også pussen noen steder. Det er imidlertid kun små partier der teglet er synlig.

Tar gjerne imot tips og triks!

• Kjellervegg med synlige teglstein som stikker ut fra den pussede overflaten, med noen skadede fuger og sprukket puss.
  • Rød murvegg med slitt sementfuger, torrete tegelfuger og delvis synlig gammel puss. Veggen viser slitasje og behov for reparasjon.
  • Murvegg av murstein med slitt pusslag; noen synlige murstein og slitte fuger. Veggen har flekkete hvit pussoverflate.
  • Mur av rød teglstein med slitt mørtel, synlige tegn på skader og dårlig vedlikehold. Teglfuger ser tørre og porøse ut.
  • Veggen i kjelleren som viser en delvis eksponert teglsteinsvegg bak slitt puss, med synlige feil i fugene og ujevne overflater.
N
Stålbørst på teglsteinen og fugene, er pussen løs/myk/veldig bom.
Slå den bort med en hammer.
Forvann ganske mye og slå på en løs grunning på alt teglsteinsrent med 3 mm c mørtel.
Noen timer senere eller dagen etter påfører du med samme mørtel, du kan dra på det med en filtbrett.
Og ligg da kanskje 5 mm innenfor den eksisterende pussfasaden.
Dagen etter igjen, forvann og puss med 1 mm c mørtel, og riv det med kanitz eller filte med filtbrett.
All kalkmørtel og kc mørtel er diffusjonsåpen, c mørtel er kc mørtel.
Men drar du på en farge senere som ikke er det spiller det jo ingen rolle.
Den fargen du har på nå ser ikke åpen ut.

• Liker
kinevenow og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.