41.043 lest ·
38 svar
41k lest
38 svar
Pusse på mineritt.
Det koster å ligge på topppppMikael_L skrev:Oppdatering.
Det finnes visst silikatmaling hvis man går inn til en vanlig fargehandler.
Beckers og Caparol f.eks.
Så finnes det en dolomittsand å blande i malingen hvis man vil ha struktur som puss.
Dette høres veldig enkelt og bra ut.
Men jeg har støtt på et problem med emballasjestørrelsene.
Beckers minste er 3 liter og Caparol minste er 10 liter, og jeg skal male 2 kvm ... :O
I innerhjørnet bak min peis sitter to minerittplater som jeg har pusset (husker dog ikke om jeg hadde B eller KC). Det ser ut til å fungere utmerket. Jeg kalket pussen etterpå, noe som garantert tåler varme. Den eneste ulempen er at det kan brenne litt av hvis man skulle gni seg mot veggen.
Jeg tror ikke Mikael ville gjort dette. Men hvem vetapotekarnes skrev:
Nå er det klart.
Jeg kjøpte Beckers silikatmaling og deres medium grove strukturmiddel, en hvit dolomittsand.
Jeg grunnet først mineritten et strøk med litt utvannet silikatmaling.
Så strøk jeg med silikatmaling og sand blandet, brukte en sånn liten rollerset for 10:- fra Biltema, tenkte at det blir garantert engangs.
Og JA, sanden går ikke på noen måte å vaske ut helt.
Så dro jeg forsiktig av den mest løstsittende sanden og skrapte ned noen litt vel høye topper.
Og til slutt et ferdigstrøk med kun maling, så sanden sitter fast bedre og alt garantert får et jevnt hvitt utseende.
Det ser bra ut, men jeg har ikke fått noen kosterender i "pussen", det kunne kanskje gått om jeg hadde triksat litt mer, men det var lett å bare koste bort all sand når jeg prøvde å dra litt i det, og det så jo ikke spesielt bra ut, en i prinsippet minerittslette hvitmalt overflate omgitt av hvit puss type.
Så jeg droppet det.
Jeg glemte å ta et bilde, det var dessuten ikke tørket helt når jeg dro i går, men jeg kan fikse et bilde senere.
Jeg kjøpte Beckers silikatmaling og deres medium grove strukturmiddel, en hvit dolomittsand.
Jeg grunnet først mineritten et strøk med litt utvannet silikatmaling.
Så strøk jeg med silikatmaling og sand blandet, brukte en sånn liten rollerset for 10:- fra Biltema, tenkte at det blir garantert engangs.
Og JA, sanden går ikke på noen måte å vaske ut helt.
Så dro jeg forsiktig av den mest løstsittende sanden og skrapte ned noen litt vel høye topper.
Og til slutt et ferdigstrøk med kun maling, så sanden sitter fast bedre og alt garantert får et jevnt hvitt utseende.
Det ser bra ut, men jeg har ikke fått noen kosterender i "pussen", det kunne kanskje gått om jeg hadde triksat litt mer, men det var lett å bare koste bort all sand når jeg prøvde å dra litt i det, og det så jo ikke spesielt bra ut, en i prinsippet minerittslette hvitmalt overflate omgitt av hvit puss type.
Så jeg droppet det.
Jeg glemte å ta et bilde, det var dessuten ikke tørket helt når jeg dro i går, men jeg kan fikse et bilde senere.
Ja det er virkelig ikke lett å fotografere en hvitmalt vegg med pussstruktur, særlig med et vanlig men skrøpelig kompaktkamera og uten noen spesiell belysning å eksperimentere med. :x
Men her kommer en teaser.
Jeg poster et bilde over hele oppsettet, senere når ovnen er på plass, i denne tråden:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/172249-posta-bilder-pa-er-kamin.html
Men her kommer en teaser.
Jeg poster et bilde over hele oppsettet, senere når ovnen er på plass, i denne tråden:
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/172249-posta-bilder-pa-er-kamin.html
Medlem
· Västra Götaland
· 8 innlegg
Forstår jeg rett at du har satt granitten på en minerittplate? Hvordan har du festet den? Jeg har mineritt (limt på spon) i hallen og tenkte å legge fliser på, men har fått høre at man ikke kan sette fliser eller keramikk på mineritt fordi det slipper.
Klikk her for å svare