12.091 lest ·
32 svar
12k lest
32 svar
minerit eller pusse? hjelp!
Side 1 av 3
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Hei på dere.
holder på med badrums renovering (finnes å lese i vår prosjekttråd)
har nå gått og fundert på hva som blir best.
1. lim minerit direkte på veggen over fliser og ujevnheter samt de 1-2cm åpning som er mellom tak og vegg (lekt om mellomgulv som gjorde at det ble dette høyere)
2. pusse over alt gammelt flis, de tidligere pussede veggene og deler der det er hull mm for det sto vegger før....
fordel med minerit. raskt enkelt og blir rett.
fordel med puss. billig og blir ingen "spalte" der kan så fukt i mellom gammel vegg og plate (leirstensvegg)
vær så snill hjelp meg !!!
holder på med badrums renovering (finnes å lese i vår prosjekttråd)
har nå gått og fundert på hva som blir best.
1. lim minerit direkte på veggen over fliser og ujevnheter samt de 1-2cm åpning som er mellom tak og vegg (lekt om mellomgulv som gjorde at det ble dette høyere)
2. pusse over alt gammelt flis, de tidligere pussede veggene og deler der det er hull mm for det sto vegger før....
fordel med minerit. raskt enkelt og blir rett.
fordel med puss. billig og blir ingen "spalte" der kan så fukt i mellom gammel vegg og plate (leirstensvegg)
vær så snill hjelp meg !!!
Jeg hadde en lignende situasjon i min kjeller, den gamle kalken var dog fjernet. Begynte med å pusse, men etter 20 cm ga jeg opp... Av alle ting jeg har jukset med, er pussing det jeg er lengst fra å mestre. I mitt tilfelle havnet det meste på gulvet, og det som satt igjen var ikke egnet for flislegging..... Jeg satte opp tynne lux-plater i stedet. Raskt, enkelt og forferdelig mye rettere. Er du litt mer venn med pussesleiven, blir det nok billigere enn plater. (Jeg satte opp mine med slagplugger og fliselim) Lykke til...
Sist redigert:
omtrent så har det gått for meg med med pussing
teknikken finnes rett og slett ikke. dog testet litt med reparasjonsmørtel og det gikk bedre da det klistert som pokker (litt som flislim).
min tanke med mineriten er multifix og henge platene med. burde funke?
/Linus
ps: takker for ditt input
min tanke med mineriten er multifix og henge platene med. burde funke?
/Linus
ps: takker for ditt input
Ettersom du skal flislegge et bad med fuktgjennomslag som følge, er det ikke passende å jukse i det hele tatt. Og det er det du er inne på å gjøre. Ajabaja!
Det avhenger også av hva slags underlag du har, dvs. hva veggen er bygget av.
Er det treverk skal du ikke ha puss i det hele tatt. Da er det fuktsperre og plater som gjelder.
Er det stein (btg., tegl, lettbtg., lettklinker o.l.) er puss riktig. Da har du dessuten en vegg som til en viss grad tåler fuktgjennomslag uten å mugne og råtne bort. Men også her sperrer man i dag mot fuktgjennomslag. Hvis vi antar steinvegg med puss, så er gangen slik:
Du må begynne med å ta ned de flisene som allerede sitter der og rense veggen fra puss. Der finnes ingen snarvei. En elektrisk borhammer med bredt huggjern og boringen frakoblet er det beste hjelpemiddelet.
Deretter må du reparere overflaten slik at store hull 'forsvinner'. Eventuelt kan du måtte pusse hele overflaten, og har du ikke pussteknikken i 'hånden' får du oppsøke en murer som kan pusse den for deg. Det tar ikke lang tid og er derfor ingen større kostnad om du selv henter materialene, dvs. blander puss og rydder opp etterpå. En sparkelbrett langs veggen er da til god hjelp.
Deretter må pussen tørke i en uke (helst mer). Deretter skal overflaten fuktsperres ifølge alle kunstens regler, dvs. på den måten som VASKA-prosjektet beskrev og som senere har blitt videreutviklet av bransjene sammen med forsikringsselskapene. (Gjelder også om du har tre-/plateunderlag, ellers får du ikke senere ut forsikringen ved en eventuell vannskade.)
Deretter strides de lærde om hvordan man best skal gå videre. Fuktsperren er ikke verdens beste underlag å henge/feste fliser på. Da kan det være aktuelt med din 6 mm Minerittplate. Den skal helst ikke skrus fast ettersom skruen vrir hull i fuktsperren rundt skruen. Men det går å skru med silikon i hullet og få det tett. I så fall er det nylonplugg og lang skrue med FH som gjelder. (Forbor hull i Mineritten ellers så sprekker den.)
Deretter er det å smøre på flislim og begynne nede ved gulvet og i et venstrehjørne etter at du har målt lengdene på overflatene og tatt hensyn til flismålene. (Du kan trenge å skjære flisene på begge sider for å få sentrisk plassering av platene hvis de ikke går jevnt ut med vegglengden og det samme ved taket og gulvet.) En fuge på 3-4 mm kan du regne med i normaltilfellet, men nå har det dukket opp fliser som skal settes uten noen fuge i det hele tatt (dumt påfunn, det er som å invitere fru Fukt til å lage trøbbel bak flisene). Du velger.
Fugingen avslutter normalt flisleggingen bortsett fra i sistnevnte tilfelle i stykket ovenfor. Den skal skje diagonalt over fugene, men det har du vel sett Martin Timell demonstrere?
Er det stein (btg., tegl, lettbtg., lettklinker o.l.) er puss riktig. Da har du dessuten en vegg som til en viss grad tåler fuktgjennomslag uten å mugne og råtne bort. Men også her sperrer man i dag mot fuktgjennomslag. Hvis vi antar steinvegg med puss, så er gangen slik:
Du må begynne med å ta ned de flisene som allerede sitter der og rense veggen fra puss. Der finnes ingen snarvei. En elektrisk borhammer med bredt huggjern og boringen frakoblet er det beste hjelpemiddelet.
Deretter må du reparere overflaten slik at store hull 'forsvinner'. Eventuelt kan du måtte pusse hele overflaten, og har du ikke pussteknikken i 'hånden' får du oppsøke en murer som kan pusse den for deg. Det tar ikke lang tid og er derfor ingen større kostnad om du selv henter materialene, dvs. blander puss og rydder opp etterpå. En sparkelbrett langs veggen er da til god hjelp.
Deretter må pussen tørke i en uke (helst mer). Deretter skal overflaten fuktsperres ifølge alle kunstens regler, dvs. på den måten som VASKA-prosjektet beskrev og som senere har blitt videreutviklet av bransjene sammen med forsikringsselskapene. (Gjelder også om du har tre-/plateunderlag, ellers får du ikke senere ut forsikringen ved en eventuell vannskade.)
Deretter strides de lærde om hvordan man best skal gå videre. Fuktsperren er ikke verdens beste underlag å henge/feste fliser på. Da kan det være aktuelt med din 6 mm Minerittplate. Den skal helst ikke skrus fast ettersom skruen vrir hull i fuktsperren rundt skruen. Men det går å skru med silikon i hullet og få det tett. I så fall er det nylonplugg og lang skrue med FH som gjelder. (Forbor hull i Mineritten ellers så sprekker den.)
Deretter er det å smøre på flislim og begynne nede ved gulvet og i et venstrehjørne etter at du har målt lengdene på overflatene og tatt hensyn til flismålene. (Du kan trenge å skjære flisene på begge sider for å få sentrisk plassering av platene hvis de ikke går jevnt ut med vegglengden og det samme ved taket og gulvet.) En fuge på 3-4 mm kan du regne med i normaltilfellet, men nå har det dukket opp fliser som skal settes uten noen fuge i det hele tatt (dumt påfunn, det er som å invitere fru Fukt til å lage trøbbel bak flisene). Du velger.
Fugingen avslutter normalt flisleggingen bortsett fra i sistnevnte tilfelle i stykket ovenfor. Den skal skje diagonalt over fugene, men det har du vel sett Martin Timell demonstrere?
Flisens, fugens oppgave er ikke å holde tett! Under flisene er det (nesten) alltid 100% fuktig, det er derfor man har fuktsperre...
Presisering: I min kjeller er det risiko for inntrengende fukt, derfor hadde jeg bare fuktsperre ved dusjhjørnet, i resten av rommet får fukten vandre fritt...(Alt i henhold til gjeldende regler)...
Sist redigert:
noen har misforstått noe 
skal selvfølgelig ikke bare ha platene under flisene
fuktsperre mm skal så klart på
det er slik at der er leirstein og lecavegger. ikke yttervegger
utenfor murede innervegger fra (leirstein) 18xx-tallet og (leca) 196x-tallet.
saken er den at det er to rom som nå blir ett til større bad.
om jeg nå "fester" en minerit plate (fibecementplate) utenpå dette
for å få en glatt overflate så blir det samme som å pusse opp det hele
(? burde jo bli det da de "stein-produkter" begge to)
deretter kjøre med en eller annen form for reparasjonspuss i skjøtene (?)
deretter fuktsperre alle vegger etter alle kunstens regler.
kan ikke se hvordan dette skulle kunne være feil?
(men har hatt feil før
)
(de gamle flisene er fra 60-tallet og ikke fuktsperret og har løsnet litt her og der
og det finnes ingen fukt bak i det hele tatt....)
skal selvfølgelig ikke bare ha platene under flisene
fuktsperre mm skal så klart på
det er slik at der er leirstein og lecavegger. ikke yttervegger
utenfor murede innervegger fra (leirstein) 18xx-tallet og (leca) 196x-tallet.
saken er den at det er to rom som nå blir ett til større bad.
om jeg nå "fester" en minerit plate (fibecementplate) utenpå dette
for å få en glatt overflate så blir det samme som å pusse opp det hele
(? burde jo bli det da de "stein-produkter" begge to)
deretter kjøre med en eller annen form for reparasjonspuss i skjøtene (?)
deretter fuktsperre alle vegger etter alle kunstens regler.
kan ikke se hvordan dette skulle kunne være feil?
(men har hatt feil før
(de gamle flisene er fra 60-tallet og ikke fuktsperret og har løsnet litt her og der
og det finnes ingen fukt bak i det hele tatt....)
Sist redigert:
På ex Bauhaus finnes særlig sparkel, skjøteremser og nylonplugger for å mekanisk feste plater med (brukes sammen med festemasse). Disse er for deres lux-liknende plater, men de kanskje fungerer for ditt prosjekt... Her er på en ung. som jeg gjorde...
Jeg håper dette er en spøk?! Ellers er det blant det dummeste jeg har hørt på lenge.imported_Byggaren skrev:Deretter strides de lærde om hvordan man best bør gå videre. Fuktbarrieren er ikke verdens beste underlag for å henge/feste fliser på. Da kan det være aktuelt med din 6 mm Mineritplate. Den skal helst ikke skrus fast siden skruen lager hull i fuktbarrieren rundt skruen. Men det går å skru med silikon i hullet og få det tett. I så fall er det nylonplugg og lang skrue med FH som gjelder. (Forbor hull i Mineriten ellers så sprekker den.)
Og hvordan mener du at flisleggingen skulle gjøre det med tettesjiktet?
bigsnucke skrev:Fatt nada... Skulle man ikke kunne sette fliser på fuktspærre? Det tror jeg man gjør i 110 % av alle baderom...
Dette oppsettet ville jeg ikke likt å ha på mitt baderom...
Flisens, fugens oppgave er ikke å holde tett! Under flisene er det (nesten) alltid 100% fuktig, det er derfor man har fuktspærre...
For å presisere: I min kjeller er det risiko for tilskytende fukt, derfor hadde jeg bare fuktspærre ved dusj-hjørnet, i resten av rommet får fukten vandre fritt...(Alt i henhold til gjeldende regler)...
Ettersom du tydeligvis har større erfaring og kunnskap på dette området enn jeg, ville det være interessant med en beskrivelse av hva du mener er feil i stedet for å bare forkaste det jeg har skrevet.
Om du setter et glass vanlig kranvann (tappvann) på kjøkkenbenken (eller et annet sted) noen måneder, så blir du nok klar over hva rent vann kan stelle i stand med om det får være i fred. Tenk deg så dette vannet mellom og bak flisene siden fugene ikke er forseglet med fugemasse.
Baderom kalles hygienerom fordi vi mennesker vasker oss der, men et baderom som ikke er hygienisk er ikke noe morsomt sted å ta vare på sin hygiene.
så om man har fugemasse eller ei burde ikke spille noen rolle da det uansett blir fuktig bak flisene...
bigsnucke : stort takk skal sjekke disse tingene (Y)
tettesjiktet virker for meg veldig dumt.
så om man har fugemasse eller ei burde ikke spille noen rolle da det uansett blir fuktig bak flisene...
bigsnucke : stort takk skal sjekke disse tingene (Y)
Som svar på spørsmålet om hva jeg synes er feil i importerad_byggaren´s resonnement:
1 Ifølge alle produsenter av tettesjikt er det mulig å sette fliser på dette (det er liksom så man gjør det...).
2 Å skru en masse hull i tettesjiktet er unødvendig dumt hvis det ikke er helt nødvendig.
3 Flisfuge er ikke vanntett. Fliser+fuge er veldig bra som beskyttelse for den egentlige vannhindringen, fuktsperren.
For øvrig; Jeg er ikke noen erfaren baderomsbygger, men det meste går jo an å lese seg til, bl.a. på dette forumet.
1 Ifølge alle produsenter av tettesjikt er det mulig å sette fliser på dette (det er liksom så man gjør det...).
2 Å skru en masse hull i tettesjiktet er unødvendig dumt hvis det ikke er helt nødvendig.
3 Flisfuge er ikke vanntett. Fliser+fuge er veldig bra som beskyttelse for den egentlige vannhindringen, fuktsperren.
For øvrig; Jeg er ikke noen erfaren baderomsbygger, men det meste går jo an å lese seg til, bl.a. på dette forumet.
De lærde strides ikke i det hele tatt. Det finnes ingen som bygger slik du beskriver, at man skulle skru fast en minerittplate utenpå tetningssjiktet. Det ville vært å gå fra bransjeregler, og helt miste forsikringsdekning og materialleverandørens garantier. Det finnes ikke den minste grunn til å gjøre det, festemassens vedheft mot tetningssjiktet er aldri et problem. Dessuten ville det vært en direkte dårligere løsning. Skruehull i tetningssjiktet er den største risikofaktoren i dag, og med din løsning får man massevis av slike svake punkter.imported_Byggaren skrev:Deretter strides de lærde om hvordan man best skal gå videre. Fuktspærren er ikke verdens beste underlag å henge/feste flis på. Da kan det være aktuelt med din 6 mm Minerittplate. Den bør ikke skrus fast siden skruen vrir hull i fuktspærren rundt skruen. Men det går an å skru med silikon i hullet og få det tett. I så fall er det nylonplugg og lang skrue med FH som gjelder. (Forbor hull i Mineritten ellers så sprekker den.)
Jeg har aldri hørt om denne løsningen, og er oppriktig nysgjerrig på om du har funnet på den selv eller om du har noen som helst kilde til den?
Fugen har ingen vanntettende funksjon. Det finnes ikke den minste ulempe ved å sette plater uten fug. Det er alltid gjennomvått bak platene i dusjen, uavhengig av om de er fuget eller ikke.imported_Byggaren skrev: