Hei på dere!
Vi har kjøpt et hus fra sent sekstitall med helt uinnredet sokkeletasje.
Vi hadde tenkt å pusse opp selv, men er nybegynnere på dette.
Det blir en så enkel oppussing som mulig. Ingen våtrom osv. Bare et gjesterom, kjellerstue og et stort garderobe.
Veggene er av dette materialet, (se bildet) hvordan gjør man med disse?
Hvordan går man ellers frem? Tar imot alle råd og erfaringer.
Noen som har gjort lignende prosjekt?
Omtrentlig kostnad?
Sokkeletasjen er på 85 kvm.
Takk på forhånd.
Vi har kjøpt et hus fra sent sekstitall med helt uinnredet sokkeletasje.
Vi hadde tenkt å pusse opp selv, men er nybegynnere på dette.
Det blir en så enkel oppussing som mulig. Ingen våtrom osv. Bare et gjesterom, kjellerstue og et stort garderobe.
Veggene er av dette materialet, (se bildet) hvordan gjør man med disse?
Hvordan går man ellers frem? Tar imot alle råd og erfaringer.
Noen som har gjort lignende prosjekt?
Omtrentlig kostnad?
Sokkeletasjen er på 85 kvm.
Takk på forhånd.
Heraklit er dritt, det går ikke å feste noe i det, men fungerer utmerket å pusse på, deretter avhenger det å sette plater på hvordan drenering og annen fukt som kan finnes er. Heraklit er vel kanskje 50 eller 100 tykk, blir til å ha lange skruer for å få opp plater eller bygge ut med lekter, samme der med fukt.
Medlem
· Stockholms
· 1 555 innlegg
Har likt i min kjeller og vurderer å sette våtromsplater (jackon) på Herakliten siden den er så porøs at den blir veldig vanskelig å pusse på. Dessuten ville det kreve
Kan det bli problemer med det? Typ at det samles fukt i Herakliten mellom plate og betongvegg? Man kan jo resonnere som at det blir en uventilert luftspalte. Imidlertid er det jo bare uorganisk materiale som ikke kan råtne eller mugne. Hva blir forskjellen i funksjon mellom å pusse med mørtel og å sette opp en plate?
I mitt tilfelle skal det bli et baderom.
For øvrig trodde jeg det het Træullit.
Kan det bli problemer med det? Typ at det samles fukt i Herakliten mellom plate og betongvegg? Man kan jo resonnere som at det blir en uventilert luftspalte. Imidlertid er det jo bare uorganisk materiale som ikke kan råtne eller mugne. Hva blir forskjellen i funksjon mellom å pusse med mørtel og å sette opp en plate?
I mitt tilfelle skal det bli et baderom.
Kjært barn har mange navn, bare vi vet hva som er, det med å sette plater på og gjøre et våtrom innebærer absolutt en tetting mot veggen, om det er noen form for fukt i veggen, Trenger ikke å være mye, så bygger det på med årenes løp, så fukten vil ikke dampe av inn mot rommet, det eneste da å gjøre er en luftspalte mellom træullit og nye veggen som er åpen nede og oppe.F Fred vom Jupiter skrev:Har likt i min kjeller og vurderer å sette våtromsplater (jackon) på Herakliten siden den er så smuldrende at den blir veldig vanskelig å pusse på. Dessuten ville det kreve
Kan det bli problemer med det? Typ at det samles fukt i Herakliten mellom plate og betongvegg? Man kan jo resonnere som at det blir en uventilert luftspalte. Imidlertid er det jo bare uorganisk material som Inter kan råtne eller mugne. Hva blir forskjellen i funksjon mellom å pusse med mørtel og å sette på en plate?
I mitt tilfelle skal det bli et bad.
Kan være så at det er tørt men er veldig vanskelig å kjenne, er veggen mot utsiden mot frisk luft går det bra å sette plater, som er fuktbestandige, f.eks. minilit som er sementbasert.
Klikk her for å svare