Etter en omfattende vannskade røyk både gulv, sponplate og isopor i deler av sokkeletasjen.
Oppå betongplaten lå det 3 cm vann! Nå har alt blitt revet bort og til en viss grad tørket. Dreneringen er fra 2007, og etter at en mekanisk avfukter har vært i gang i nærmere 3 måneder, har ytterveggene tørket ordentlig, men betongplaten er fortsatt våt (RF høyere enn 85 %). Før rivingen lå det gulvvarme, og på veggene har det vært trerammer med dobbelt lag gipsplater. Det var jo ikke bra, siden det har mugnet ganske mye gitt at det er og vil forbli et så fuktig miljø. Nå har forsikringsselskapet sendt fuktteknikere som mener at det ikke er noen vits i å forsøke å tørke betongplaten, og at det er nok at yttervegger tørker ordentlig for å gjenopprette. Forsikringsselskapet vil at jeg skal bekoste et Nivellsystem, altså rammer med skruejusterte plastføtter som man skrur ned i betongen så det ikke sitter noe organisk materiale mot betongplaten. Deretter henger man isolasjon mellom oppreglingen, og deretter legges det gulv over rammene. Men det jeg er bekymret for, er at betongplaten sannsynligvis har blitt våt jevnt over hele sokkeletasjen, altså områder som forsikringen ikke har revet opp. Det er jo en risiko for at det blir fuktskadet med tiden hvis man ikke tørker det ordentlig ut? Er det noe annet jeg bør gjøre? Jeg vil gjerne ha tilbake varmeisolasjonen på ytterveggene, men er det for risikabelt gitt at betongplaten fortsatt er våt? Er det noe jeg kan gjøre for å holde vegger og platen tørr i lengden?

• Veggen med grove mursteiner og oppreiste trekonstruksjoner vises tydelig, med et blått glassvindu øverst, belyser den tomme rommet.
  • Fuktig murvegg med synlige trestendere etter vannskade, delvis revet kledning, og en betongplate på gulvet med en sort ledning i forgrunnen.
  • Våt murvegg med trestendere, plastfolie og taklampe under renovering etter vannskade. Plastdekket gulv.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.