Hei!

River et gammelt lager og matkælder i kjelleren.

Huset er bygget i 1942 og har dessverre ingen opplysninger om det er drenert, og jeg vil komme så billig unna som mulig på grunn av boliglånsrenter og alt.

Vi ønsker å få en jevn, glatt vegg av betong med hvit silikatmaling.

Om man ser bort fra drenering, hva ville være neste steg?

All hjelp settes pris på!

Vennlig hilsen Sebastian

• Eldre kjellervegger med flasser av maling og skadet puss, delvis fjernet gipsplate og flislagt gulv, verktøy på gulvet.
  • Gammelt kjellerrom under renovering med demonterte trevegger, betongvegger, et lite vindu og ulike verktøy og materialer på gulvet.
Jeg ville prøvd å banke ned den puss som er løs nederst og deretter pusse med kalkmørtel der det har løsnet. Deretter male med åpen maling.

En tommelfingerregel er at pussmørtelen ikke skal være hardere enn de som sitter der nå.

Edit, helt glatt er vanskelig som kjellervegger i hus fra senere årstall. Da må all puss bort og gjøres om. Nesten på tide å ta inn proffer med erfaring da.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
Pussing er ikke så vanskelig å lære seg om man har litt tålmodighet, finnes mye på nettet. Så må pussen sitte en stund (har for meg at det var minst en måned) før du går på med silikat binder og deretter silikatmaling. Jeg har brukt Hornbachs maling med bra resultat hvis du følger anvisningene nøye.

Takk for alle tips! Nå har jeg slått ned til grunn. Jeg mistenker at det har sittet kalkpuss der, den var veldig porøs.

Min magefølelse er å gå for kalkpuss og ingenting med sement i. Det støver noe djevelsk når jeg børster på det, så det blir et kjempearbeid å få det helt rent på veggene.

Hva anbefaler dere?

• Grå betongvegger i et rom under renovering, med en åpen dør som leder ut. En bøtte står på gulvet, og noen kabler henger fra veggen.
  • Veggen etter å ha fjernet kalkpussen, med ujevn overflate og synlige murstein. Opplyst fra siden, antyder mye arbeid for å rense overflaten.
  • Vegger avdekket til grunnmuren, med verktøy og materialer på gulvet, samt et lite vindu øverst.
Hvorfor ikke male på det der direkte? - Bare et forslag.

Ser bra ut. Du kan ta en stålbørste på vinkelsliper og gå over veggene. Mye støv. Så begynne på nytt og pusse med valgfri mørtel. Hvis du velger en KC mørtel kan det bli litt mer holdbart på sikt. Hvis det finnes gulvsluk kan det være en idé å vaske ned det siste med mye vann. Hvis det er fuktpåvirkning og du ikke orker å jobbe med utvendig isolering og drenering akkurat nå, kan det bli bra med tynngrunn med pussmørtel A og deretter B på det. Hvis det er tørt som det er, kan det bli bra med A+C. Du kan trenge å nett rundt vinduer, hjørner og dør.

Eller dra på med kalkpuss på det du har.

Når det gjelder maling - silikat blir sikkert bra men en kalkmaling eller KC maling kan bli billigere. Og gå raskere. Garantert fukttolerant.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.