Har tatt bort trelister mot yttervegg i kjelleren. Skal også fjerne og mure igjen et kjellervindu i helgen. Tenkte å avslutte med å pusse tynt over hele flaten og deretter male med silikatmaling. Drenerer og isolerer med pordrän.
Må jeg slipe bort malingen som sitter nå før tynnpuss? Vil virkelig unngå det. Selvfølgelig fjerner jeg alt løst uansett med vanlig skrape.
Kan man rulle på en primer ved behov for å øke vedheft?
Gjorde et helt rom for en tid tilbake, men der var pussen på mange steder porøs og malingen flasset, så der slipte jeg ned alt først, noe som var et jævla arbeid. Denne her er pussen steinhard og malingen ikke flasser i det hele tatt på samme måte.
Drog av hele overflaten med malingskrape bare så det løse slapp (typ de boblene det som vises nederst på bildet), noe som også gjorde at en del av malingen ble dratt av. I mitt tilfelle brukte jeg ikke et flatt, men et bølgete blad, noe som gjorde at jeg veldig enkelt kunne ripe ned til pussen. Som man ser på bildet er malingen ekstremt tynn. Jeg er overbevist om at det ikke hadde vært nødvendig, men med så lite ekstra arbeid sikret jeg opp uansett så pussen skulle feste seg bedre og veggen garantert ble åpnet opp.
Så forvann, vanlig C-bruk hånd fra Weber og silikatmaling fra Caparol.