13.277 lest ·
18 svar
13k lest
18 svar
Pusse leca før vinteren?
Takk for tipsene! Vi får se om det blir pusset i år eller neste. Akkurat nå føles det som om det blir neste...
Hva de forskjellige produsentene anbefaler sammen med deres system får stå for dem. I arbeidet har vi i alle fall alltid blandet inn fuktspærring i puss som skal være under bakken. Samme i slemmingen. Oftest var det Platonmatte som ble lagt utenpå.Quintus Qvarna skrev:Nå ble jeg litt bekymret! :-/ Har snakket rundt med folk både på Pordrän og Maxit, og ingen, absolutt ingen har nevnt at man skal eller bør blande inn noen form for fuktspærring i slemmingen. Ifølge Pordrän trenger man ikke pusse en Lecavegg, men en slemming er nok. Hvem skal man stole på? Nå er jeg utrolig forvirret... Og bekymret...
Har deres produsent sagt så får vi håpe at det er riktig. Kanskje bare to måter å gjøre det samme på?
Ja, precis. På senere tid har man kommet frem til at tjæren er FOR tett og dermed ikke skal brukes. Når tjæren er såpass tett innebærer det at fukten i muren ikke får luft, muren puster ikke og da blir fukten i muren. Om det derimot er ventilert på utsiden så kan fukten i muren vandre ut.Quintus Qvarna skrev:
Platon anbefaler at man fjerner all tjære på en grunn hvis man skal drenere om, ellers gjør ikke platonmatten noen virkning!
Litt kuriosa bare..
Hei,
Jeg står overfor det samme problemet som trådstarter hadde! Jeg holder på å mure en garasje i LECA. Har et stykke igjen før det er på tide å pusse det. Da jeg tenkte å prøve å pusse det selv og ikke vet hvor lang tid det vil ta, vurderer jeg å vente til våren med pussingen. Tidligere i denne tråden ble det foreslått at man skal dekke murverket med en presenning over vinteren.
Det synes jeg ikke høres så fristende ut, så jeg vurderer om man kan slamme det med grunningsbruk i år og gjøre utstockningen til våren. Eller kan man få frostskader, eller andre problemer, da?
Takk for synspunkter...
Mvh,
Calle
Jeg står overfor det samme problemet som trådstarter hadde! Jeg holder på å mure en garasje i LECA. Har et stykke igjen før det er på tide å pusse det. Da jeg tenkte å prøve å pusse det selv og ikke vet hvor lang tid det vil ta, vurderer jeg å vente til våren med pussingen. Tidligere i denne tråden ble det foreslått at man skal dekke murverket med en presenning over vinteren.
Det synes jeg ikke høres så fristende ut, så jeg vurderer om man kan slamme det med grunningsbruk i år og gjøre utstockningen til våren. Eller kan man få frostskader, eller andre problemer, da?
Takk for synspunkter...
Mvh,
Calle
Klikk her for å svare