Jeg har ingen anelse om denne tråden havner i riktig emnekategori, men jeg prøver uansett!
Vi bygger skråninghus og i underetasjen er det murt med leca. Den delen som er over bakken er ikke i det hele tatt pusset, men helt urørt. Nå lurer jeg på hva som kreves før vinteren kommer. Kan man la det være som det er, er det nok å slemme det, eller må man gjøre det ferdig med en ordentlig pussing?
Aldri har tiden gått så fort som i år. Vi har en masse ting vi må rekke før vinteren!
Vi bygger skråninghus og i underetasjen er det murt med leca. Den delen som er over bakken er ikke i det hele tatt pusset, men helt urørt. Nå lurer jeg på hva som kreves før vinteren kommer. Kan man la det være som det er, er det nok å slemme det, eller må man gjøre det ferdig med en ordentlig pussing?
Aldri har tiden gått så fort som i år. Vi har en masse ting vi må rekke før vinteren!
Hei!
Nei, du må ikke pusse veggen før vinteren. Men husk å dekke den slik at det ikke kan regne på den altfor mye, siden LECA suger opp og slipper igjennom fuktighet. En fuktfylt vegg og minusgrader er ingen god kombinasjon...
Nei, du må ikke pusse veggen før vinteren. Men husk å dekke den slik at det ikke kan regne på den altfor mye, siden LECA suger opp og slipper igjennom fuktighet. En fuktfylt vegg og minusgrader er ingen god kombinasjon...
Men er det virkelig mulig å unngå at en vegg blir våt når den er 2,50 m høy og har så en overetasje på seg og først etter det så kommer taket?
Det er ikke lett, men du må dekke den med presenning eller lignende... Det er en del dekningsarbeid med det, så spørsmålet er om det ikke er bedre å pusse det før vinteren uansett...sollentuna skrev:
Det høres ut som om det er bedre å pusse den likevel, det er ikke så himla mye så det går nok ganske fort.
Den delen som er under bakken har vi slammet, dvs. smurt på tynt bruk med en pensel, holder det eller må det være noe tykkere? Har tenkt å leie bort pussingen senere siden jeg har fått for meg at det er vanskelig å få pent for en amatør, men det vil jeg gjerne vente med til neste år.
Så spørsmålet nå er om det holder med slammingen og om man skal blande i noe fuktstopp i smørjen?
Jeg kanskje er helt ute og sykler, tar gjerne imot tips!
Den delen som er under bakken har vi slammet, dvs. smurt på tynt bruk med en pensel, holder det eller må det være noe tykkere? Har tenkt å leie bort pussingen senere siden jeg har fått for meg at det er vanskelig å få pent for en amatør, men det vil jeg gjerne vente med til neste år.
Så spørsmålet nå er om det holder med slammingen og om man skal blande i noe fuktstopp i smørjen?
Jeg kanskje er helt ute og sykler, tar gjerne imot tips!
Du bør absolutt ha fuktbeskyttelse i pussen som er under bakken. Du bør jo ha 1 cm tykk puss, utenpå det du har slammet da. Ikke glem Platonmatten utenpå pussen etterpå...sollentuna skrev:Det høres ut som om det er bedre å pusse den likevel, det er ikke så himla mye så det går nok ganske fort.
Den delen som er under bakken har vi slammet, dvs smurt på tynt mørtel med en pensel, holder det eller må det være noe tykkere? Har tenkt å leie bort pussingen siden fordi jeg har fått for meg at det er vanskelig å få fint for en amatør, men det skulle jeg gjerne vente med til neste år.
Så spørsmålet nå er om det holder med slamningen og om man skal blande i noe fuktstopp i mørtelen?
Jeg kanskje er helt på villspor, tar gjerne imot tips!
Om du skal gjøre jobben selv avhenger litt av hva du er ute etter. Skal du ha slett puss? Eller vil du heller ha børstet overflate? En slett puss er ikke enkel å få pen som amatør, eller som "førstegangspusser". En børstet overflate er betydelig enklere, og det klarer du sikkert å fikse selv.
På de murte grunnene jeg har vært med og bygget har vi latt kunden velge mellom børstet og slettpusset overflate ved å vise på en prøveflate. De fleste velger børstet som gir litt mer liv i grunnen.
Når man børster, holder det at man kaster på pussen med en murskje jevnt over overflaten. Deretter tar man murbørsten, fukter den og drar den på pussen i det mønsteret man vil ha. Enkleste mønster er å dra loddrett nedenfra og opp. Men det går selvfølgelig bra å lage det mønsteret man selv vil.
Hvordan du skal blande mørtel får du hjelp av på byggevarehandelen.
Vil du ha mer inngående tips og hjelp på veien, si bare ifra!
Lykke til!
Herlig raskt svar!
Det som er under bakken har vi slammet med fuktsperre og så lagt pordrän utenpå det. (Si helst ikke at det er feil, for vi har allerede gravd igjen ;-).)
Men hva gjelder for det som skal være over bakken? Må jeg både slammet og pusse for å få det vanntett, eller kan jeg slammet i år og pusse til våren? Skal det være fuktsperre i slammet der også?
Jeg tror jeg vil ha glattpuss, det er ikke et pusset hus men et trehus med underetasje i skrånende terreng, så det føles litt "grovt" med børstet overflate. Men jeg vet ikke helt hvordan de ser ut, så jeg skal ikke si for mye!
Det som er under bakken har vi slammet med fuktsperre og så lagt pordrän utenpå det. (Si helst ikke at det er feil, for vi har allerede gravd igjen ;-).)
Men hva gjelder for det som skal være over bakken? Må jeg både slammet og pusse for å få det vanntett, eller kan jeg slammet i år og pusse til våren? Skal det være fuktsperre i slammet der også?
Jeg tror jeg vil ha glattpuss, det er ikke et pusset hus men et trehus med underetasje i skrånende terreng, så det føles litt "grovt" med børstet overflate. Men jeg vet ikke helt hvordan de ser ut, så jeg skal ikke si for mye!
Det som er over bakken trenger du ikke slamme, og du trenger heller ikke fuktspærre i pussen. Det går fint å pusse direkte på muren.sollentuna skrev:Herlig raskt svar!
Det som er under bakken har vi slamma med fuktspærre og så lagt pordrän utenpå det. (Si helst ikke at det er feil, for vi har allerede fylt det igjen ;-).)
Men hva gjelder for det som skal være over bakken? Må jeg både slamme og pusse for å få det vanntett, eller kan jeg slamme i år og pusse til våren? Skal det være fuktspærre i slammet der også?
Jeg tror jeg vil ha glattpuss, det er ikke et pusset hus men et trehus med skråningsetasje under, så det føles litt "grovt" med børstet overflate. Men jeg vet ikke helt hvordan de ser ut, så jeg skal ikke si for mye!
Ja, om det er for grovt eller ikke er vel en smakssak. Jeg synes det ser bedre ut med børstet overflate, det gir betydelig mer "liv" i overflaten på den måten... Dessuten er det enklere, billigere og raskere å gjøre.
Mitt tips er vel i så fall at du kikker rundt litt på hus med pussa murer for å se hvordan de forskjellige alternativene ser ut..
JEG ville uten tvil valgt den børstede overflaten.
Nå har jeg kikket på opticocs nettside om hvordan man pusser. Jeg tror at det jeg tenkte meg med grovpuss er det man kaller spritpuss, dvs puss med "knölar" i, men det kanskje ikke er det som menes.
Jeg vil altså ikke ha puss med "knölar" men derimot kan overflaten være litt ru, det gjør ingenting. Finnes det et bilde av en børstet vegg?
På den andre siden, om jeg pusser selv i år og det blir superfult, må man da banke ned alt og begynne om igjen til våren (med hjelp fra en proff), eller holder det med at en proff i så fall legger på et tynt lag oppå min stygge puss (om det nå blir stygt)?
Jeg vil altså ikke ha puss med "knölar" men derimot kan overflaten være litt ru, det gjør ingenting. Finnes det et bilde av en børstet vegg?
På den andre siden, om jeg pusser selv i år og det blir superfult, må man da banke ned alt og begynne om igjen til våren (med hjelp fra en proff), eller holder det med at en proff i så fall legger på et tynt lag oppå min stygge puss (om det nå blir stygt)?
Da forstår jeg. Det jeg mener er puss uten knøler, dvs bare litt ru. Jeg har lett men ikke funnet noen bra bilder... men kommer jeg over noe så skal jeg snappe det opp..sollentuna skrev:Nå har jeg kikket på opticocs hjemmeside om hvordan man pusser. Jeg tror at det jeg tenkte meg med grovpuss er det man kaller spritpuss, dvs puss med "knøler" i, men det er kanskje ikke det som menes.
Jeg vil altså ikke ha puss med "knøler", men derimot kan overflaten være litt ru, det gjør ingenting. Finnes det noe bilde av en børstet vegg?
På den annen side, om jeg pusser selv i år og det blir kjempe stygt, må man slå ned alt og begynne på nytt til våren (med hjelp av en proff) eller holder det at en proff i så fall legger på et tynt lag over min stygge puss (om det nå blir stygt)?
Å pusse slik som jeg beskrev det er egentlig ikke så vanskelig. Mitt tips er å prøve på en liten flate på et sted som ikke vises så veldig godt. Skulle det bli for ille, så skrap ned det i baljen og gjør et nytt forsøk!
Sleng på mørtelen, fordel det noenlunde jevnt og dra deretter med børsten nedenfra og opp..
Hva tror du, du tør vel? ;-)
Jeg så på bildene dine jureit og det så kjempebra ut, men jeg er likevel litt tvilende til om det ser bra ut hvis vi gjør det. Selve pussingen skal være ved inngangen, så det vil virkelig vises hvis det ikke blir bra.
Har et hus i nærheten som hadde upusset leca forrige vinter (og den er fortsatt upusset), så man burde kanskje ta sjansen og la den være.
Men hvis man nå skulle prøve å gjøre det selv, må man gjøre alt på en dag eller kan man stoppe "midt i" for å fortsette senere? Hvis jeg har forstått jureits bilder riktig, så har du lagt på pussen i to lag, men på optirocs hjemmeside virker det som om de sier at man skal legge alt på en gang. På den måten mistenker jeg at alt bør fullføres før det tørker mens det ville føles bedre å legge i to lag. Da gjør man underlaget på noen dager og så kan man legge på et ytterlag på en dag.
Har et hus i nærheten som hadde upusset leca forrige vinter (og den er fortsatt upusset), så man burde kanskje ta sjansen og la den være.
Men hvis man nå skulle prøve å gjøre det selv, må man gjøre alt på en dag eller kan man stoppe "midt i" for å fortsette senere? Hvis jeg har forstått jureits bilder riktig, så har du lagt på pussen i to lag, men på optirocs hjemmeside virker det som om de sier at man skal legge alt på en gang. På den måten mistenker jeg at alt bør fullføres før det tørker mens det ville føles bedre å legge i to lag. Da gjør man underlaget på noen dager og så kan man legge på et ytterlag på en dag.
Vent du om du synes det virker bedre....sollentuna skrev:Jeg så på dine bilder jureit og det så kjempebra ut, men jeg er likevel litt i tvil om det ser bra ut hvis vi gjør det. Selve pussingen skal være ved inngangen så det vil virkelig vises hvis det ikke blir bra.
Har et hus i nærheten som hadde upusset leca forrige vinter (og den er enda upusset) så man kanskje bør ta sjansen og la den være.
Men hvis man nå skulle gi seg ut på å gjøre det selv, må man gjøre alt på én dag eller kan man stoppe "midt i" for å fortsette senere? Hvis jeg har forstått jureits bilder riktig så har du lagt på pussen i to lag, men på optirocs hjemmeside ser det ut som om de sier at man skal legge alt på en gang. På den måten mistenker jeg at alt bør fullføres før det tørker, mens det ville føles bedre å legge i to lag. Da gjør man underlaget i løpet av noen dager og så kan man legge et ytre lag på én dag.
Pussen legger man på i et sveip liksom, ett lag på en gang. Du bør gjøre en hel vegg uten skjøter, ellers kan det synas hvor du har skjøtet noen steder. Det går derimot utmerket å legge skjøter i hjørner eller ved noen åpninger.
Nja, blokk-skjøtene kan jo synes gjennom hvis pussen ikke er malt og i tillegg fuktig. En pusset overflate bør absolutt males! Står pussen umalt så vil vind og vann erodere ned pussen siden den er så porøs.jureit skrev:Vi la 2 lag for vi ville bygge opp litt struktur = ville ha en viss tykkelse, og da er det enklere å legge på det 2 ganger når man er en nybegynnerkløne.
Så vet jeg ikke, men kreves det ikke en viss tykkelse for at ikke skjøtene mellom lecan skal "lyse gjennom"?
Jeg synes å se vegger litt overalt hvor man kan se hvordan blokkene ligger bak pussingen, og jeg synes det ser så bedrøvelig ut.
Akkurat som Mange sier, så går det ikke å skjøte siste laget midt på en vegg eller slik.
Nå skal man ikke male pussen med en gang, men pusser dere nå, så mal frem mot sommeren 2005...
Så med tykkelsen, så er 1 cm nok ut fra et styrke- og konstruksjonssynspunkt. I de fleste tilfeller er det tilstrekkelig med omtrent 1 cm hvis man skal lage litt mønster også..