Jeg har etterisolert et par vegger på villaen og la fibercementplater ytterst, og nå vil noen i husholdningen ha disse pusset, og samtidig pynte opp garasjen med ny puss...

Jeg har vært rundt til et par firmaer, og også snakket med lokale "mureren" og jeg får forskjellige svar av alle... 😅

Det lettere burde være garasjen, det er tidligere pusset betonghullstein og gjort en gang på slutten av 70-tallet. Mureren og jeg er enige om at det ser ut som vanlig pussmørtel og ikke kalkmørtel på veggene på garasjen. Dermed tenkte jeg å grunne med Grunningsmørtel A og så bruke Pussmørtel B siden garasjen er ganske "stabil" og det er nå ganske rene vegger da all gammel puss har løsnet ganske lett.

Beijer bygg spesialisten og lokale mureren mener at jeg bare skal bruke Pussmørtel B KC direkte på garasjeveggene og ikke trenger å grunne... Hornbach og lokale eksperten på XL Bygg sier som jeg synes A+B...

Så for garasjen, er det bare B KC, eller grunning A + pussmørtel B?

Villaen med fibercementplater blir jo litt vanskeligere, og her har jeg ikke mindre enn tre bud:
1) grunning A + pussmørtel C
2) grunning KC + pussmørtel B KC
3) pussmørtel B fiberforsterket

Forslag 2 og 3 er jeg jo ikke veldig sugen på siden det blir utrolig mye dyrere... Men man kan jo tenke seg at alternativ 3 kan bli bedre i lengden, da fibercementplatene ikke er helt "stabile", men kan bevege seg litt inn/ut... Ville det vært bedre å bare betale mer og bruke fiberforsterket puss B på fibercementplatene...?

Alle pussingene med pussnett selvsagt (fibercement skulle være med glassfibernett)!

N
Man får jo bedre svar, om man legger inn noen bilder.
Kan eventuelt komme med råd da.

Det ble fiberforsterket pussmørtel B med glassfiberduk... Får se om et år om det sitter igjen...

Vannet først og la på ca. 4-5 mm og skrudde i glassfiberduken i det våte mørtelen og pusset så etter det hadde herdet ytterligere 6-8 mm.

N
Ok, forstår hva du skriver.
Men hvordan ble utseendet?
Mener så klart, legg inn bilder.

Sist redigert:
Nå er det jo klart, men kan by på etter-bilder uansett... 😊

Utendørsområde etter renovering med betongtrapp, stige lent mot veggen, elektrisk verktøy, og hagevekster ved siden av betongdekke.
Yttervegg av et hus med vindu dekket av blå plast og en elektrisk ledning koblet til en stikkontakt. Ferig renovert fasade i betong.
Vegg med ny sementpuss vises på et ferdig renoveringsprosjekt.

• Liker
Mathias Lindberg3 og 2 andre
  • Laddar…
Det ble jo pent! Skal gjøre min sokkel med fibercementplate nå, hvilke plater brukte du og hvordan kappet du dem?

R Rilpey skrev:
Det ble jo fint! Skal lage min sokkel med fibercementplate nå, hvilke plater brukte du og hvordan kappet du dem?
Tror jeg kjøpte på Byggmax... Brukte et gammelt sagblad og filte og skar litt etterpå.

N
anders07 anders07 skrev:
Nå er det jo klart, men kan by på etter-bilder uansett... 😊

[bilde]
[bilde]
[bilde]
Ser bra ut.

Flott!
Sitter pusset fortsatt fast sånn ett år senere?

S Sir_fixalot skrev:
Flott!
Sitter pussen fast sånn et år senere?
Joda! Og ingen sprekker heller

• Liker
Sir_fixalot
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.