Hei!

Vi har fått to ulike forslag på puss til vårt hus (hevet 1-plans hus på ca 140m2). Det ene forslaget er på en sprøytpus fra STO (www.sto.se) på 50mm celleplast som forankres mot utegips, og det andre forslaget er på en sprøytpus fra Optiroc (www.optiroc.se) type Serpo på 50mm steinull som forankres mot utegips. STO puss bygger på en nyere tynn sprøytpus, mens Optiroc puss bygger på en eldre tykkere sprøytpus.

[*]Er det noen som har positive eller negative erfaringer med disse to merkene (STO vs Optiroc)?

[*]Er den tynnere pussen like holdbar mot eventuelle "bevegelser" i stommen, som kan skje mellom årstidene?

[*]Hvordan påvirkes disse to ulike pustypene av kulde og fuktighet?

[*]Omtrent hvor lenge har man brukt disse to ulike teknikkene (er den tynne teknikken godt utprøvd)?

Mvh / Erik

Det finnes et tredje alternativ som vi skal bruke til våre kupéer i andre etasje. Første etasje er av sementblokk, så den kommer allerede pusset.
Vi fant platene i et byggevarehus og bestilte dem gjennom husprodusenten for at de skal allerede være montert ved levering.
Det er en mineralplate som man kan pusse direkte på (sterk som sement men lett).

Den heter Masterfasade. Prisen er ca 200kr/ kvm.

EPS har problemet at det er mykt og tåler ikke så mye.
Slår du på veggen kan du lett lage et hull i pussen.

Et bekymmer med sprutpuss er at du ikke uplanlagt kan henge opp noe på veggen.:-/ Du må da sette opp regelverk bak, før pussen legges på.

Ikke om du har Marsterfasade skiven ;D ;D
Der kan du henge hva du vil 8)

Kan du fortelle mer om materialet, Sweli? Vi, akkurat som Erik og Emma, planlegger å velge celleplast av noe slag, men dette hørtes interessant ut....

Fortell mer - hvor tykke er de der platene? Hvordan fester man dem i gipset? Var det en byggevarehuskjede eller en lokal handler som hadde dem? Vet du om man kan sette dem på etterpå? Huset er allerede forberedt for celleplasttykkelsen, men jeg antar at man kan "angre seg"....

Vi fant platen på Fredells byggevarehus i Stockholm. Der hadde de alle brosjyrer for innendørs og utendørs pussplater.

Platene er 10 mm tykke. Masterfasad er en sterk og ubrennbar plate. Den er bygget opp av sement, kalk og kissel samt armert med cellulosefibre, den kan verken råtne eller mugne.

Den settes opp etter "vindskivan" (gipsskivan) med trelekter 22X70mm med cc 600mm. Man monterer Masterfasaden på trelekten.

telefonnummer og navn på spesialisten hos Ljungbergs som er distributøren for platene i Sverige:

Peter Isaksson, 0708-861990.

Det finnes et produkt man blander direkte i silikatmaling som er et slags sand. Vi fant på Ekesjöö et produkt som er amerikansk som heter "Sand structure". Her kommer beskrivelsen fra Alcro, men Beckers har samme produkt. Vi tenkte å teste produktet før man begynner å pusse på en bit av Masterplaten og se om det fungerer.

Et tørt strukturmiddel som blandes i innendørs- og utendørsmaling for å få frem ulike pussstrukturer. Kan brukes f.eks. i Milltex 2, 7 eller 20, Bell, Proffs, Bas, Stugfärg, Muresco og Silikatfärg. Strukturmiddelet finnes i to grovheter, fin og medium. Strukturmiddel Medium gir en "normal" pussstruktur, Fin gir en glattere pussstruktur. Avhengig av påføringsmåte, malingstype og antall strøk kan man få frem en overflate som ligner fin puss, sprøytpuss, kvastet sement eller kalkpuss. Långhåret rulle eller trattformet sprøyte gir en struktur lik fin sprøytpuss. Penselmaling med en myk tak- eller vaskekost gir en lavere struktur som kvastet kalkpuss. Eksempler på malingsflater som kan gi pusskarakter er betong, lettbetong, gipsplater, tidligere malte eller glassfibertapetsert overflater.

Jeg håper at jeg har svart på alle dine spørsmål, ellers kan du komme tilbake ;D

Jeg har nå sjekket dette litt mer, både i praksis og i teorien, og det blir nok en Optiroc puss. Jeg var og så på en fasade som var pusset for ca 5 år siden med STO teknikken, og det var en bedrøvelig syn. Den tynne pussen ser ikke ut til å tåle litt slag og støt hvis man har barn, f.eks.

Er det noen som har pusset huset sitt med STO teknikken, som kan dele egne erfaringer?

Hei!

Tenkte det var på tide å gjenopplive denne gamle tråden om puss. :D

I helgen var vi ute på tur og gikk forbi et antall nybygde hus. Mange av disse hadde en grunnmur bygget med en eller annen form for stein (Leca/lettbetong?) som deretter ble pusset.

Ve og gru, nesten alle grunnmurene viste et synlig "rutemønster" og det var uten tvil mulig å peke ut steinblokkene under pussen. Er dette normalt på en pusset grunnmur? Jeg mener, skal steinblokkene virkelig "skinne gjennom" pussen, eller er dette resultatet av en feilaktig utført pussing?

Nå skal det sies at det ikke så ut som om grunnmurene var helt ferdige, siden alle var grå. Kanskje det er den utenpåliggende fargen som mangler og som skal fikse det hele?

Det kan sies at jeg også har sett et eldre hus med en fasade i like kjedelig tilstand.

Kommentarer?

Mvh Stefan ???

Hei Stefan, du kan spørre Lövskog, her på forumet, han har bygd i leka og pusset selv og det ser ikke ut som du beskriver, utrolig bra gjort.

Hei Sweli!

Jo, jeg har snakket med Thomas og visst er arbeidet hans supert! Jeg vet at han har brukt den "gamle" pussestilen (dvs. et tykkere lag puss med sprits oppå) men spørsmålet er hvorfor de fleste husgrunnene jeg så i helgen så så stygge ut ???

Mvh Stefan  :D

PS Mr Lövskog bygde sitt slott i Ytong DS

Stefan, svaret er enkelt: "Det er ikke de som skal bo der, altså trenger man ikke gjøre en god jobb"

Vi skal pusse hele overetasjen på vårt hus med Masterfacade som underlag. Vi vet ikke helt hvilken type puss vi kommer til å gjøre, men uansett skal det være nesten nøyaktig den vi vil ha på første etasje som kommer pusset fra fabrikken. Når vi kjørte rundt og så på de husene som fabrikken hadde gjort med pusset fasade, så de veldig pene ut. Det er en helt annen sak når man har betongvegger som allerede er pusset, man trenger bare å male. Nå blir det at vi skal forsøke å etterligne disse veggene, det kommer ikke til å bli lett :-/

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.