4.746 lest ·
3 svar
5k lest
3 svar
Puss på steinullsisolering - risikokonstruksjon?
Hei,
Jeg vurderer å kjøpe et hus fra 1924 med en tilbygging fra 1999.
Tilbyggingen har en trerammestav og ytterveggene er utvendig varmeisolert med steinullsisolasjon. Utenfor finnes det en armert puss.
Jeg har fått se en tilstandsrapport fra 2002 da huset sist ble solgt. Fra rapporten fremgår det at utførelsen på vindus- og terskelbeslag i tilbyggingen er utført på en ikke godkjent måte som gjør at vann kan trenge inn i veggen under vinduene og i så fall skade den underliggende trerammen. Dessuten dekker ikke grunnpappen i tilbyggingen hele bjelkens bredde, og her advares det også om at dette kan være et problem med tanke på fukt.
Hovedbygget (puss på tegl) ser ut til å være i ganske god stand, det er mest tilbyggingen som bekymrer meg.
Man har jo lest så mye om fuktproblemer med puss på cellplast, kan det samme gjelde puss på steinullsisolasjon? Har noen en oppfatning om hvorvidt konstruksjonen med trerammestav, steinullsisolasjon og puss kombinert med de konstruksjonsfeil som fremgår av tilstandsrapporten gjør det sannsynlig at jeg vil få problemer med fukt i tilbygget?
Jeg liker huset veldig godt og kan tenke meg å utføre en del reparasjoner (f.eks. tetting av vindusbeslag etc.), men jeg er ikke villig til å konstruere om fasaden på tilbyggingen.
Jeg vurderer å kjøpe et hus fra 1924 med en tilbygging fra 1999.
Tilbyggingen har en trerammestav og ytterveggene er utvendig varmeisolert med steinullsisolasjon. Utenfor finnes det en armert puss.
Jeg har fått se en tilstandsrapport fra 2002 da huset sist ble solgt. Fra rapporten fremgår det at utførelsen på vindus- og terskelbeslag i tilbyggingen er utført på en ikke godkjent måte som gjør at vann kan trenge inn i veggen under vinduene og i så fall skade den underliggende trerammen. Dessuten dekker ikke grunnpappen i tilbyggingen hele bjelkens bredde, og her advares det også om at dette kan være et problem med tanke på fukt.
Hovedbygget (puss på tegl) ser ut til å være i ganske god stand, det er mest tilbyggingen som bekymrer meg.
Man har jo lest så mye om fuktproblemer med puss på cellplast, kan det samme gjelde puss på steinullsisolasjon? Har noen en oppfatning om hvorvidt konstruksjonen med trerammestav, steinullsisolasjon og puss kombinert med de konstruksjonsfeil som fremgår av tilstandsrapporten gjør det sannsynlig at jeg vil få problemer med fukt i tilbygget?
Jeg liker huset veldig godt og kan tenke meg å utføre en del reparasjoner (f.eks. tetting av vindusbeslag etc.), men jeg er ikke villig til å konstruere om fasaden på tilbyggingen.
Hei Velkommen til byggahus....
2 ting som slår meg er.
1: Hvorfor selge huset allerede etter mindre enn 4 år ?? (Fukt, muggproblemer)
2: Du kjøper vel ikke et hus gjennom å bare se på en gammel tilstandsrapport??
Du kan spare og sannsynligvis prute en masse om du tar med en takstmann. Koster mellom 6-8.000 men du får se det som at om du ikke kjøper huset så sparer du sannsynligvis en hel masse penger...
2 ting som slår meg er.
1: Hvorfor selge huset allerede etter mindre enn 4 år ?? (Fukt, muggproblemer)
2: Du kjøper vel ikke et hus gjennom å bare se på en gammel tilstandsrapport??
Du kan spare og sannsynligvis prute en masse om du tar med en takstmann. Koster mellom 6-8.000 men du får se det som at om du ikke kjøper huset så sparer du sannsynligvis en hel masse penger...
Seks år blir det vel. Det er vel ikke noe rart i det hele tatt. Finnes vel de som flytter etter ett år.
Om det er en armert tykkpuss på mineralull det gjelder, så regnes den som en sikker og velprøvd konstruksjon.teani skrev:Hei,
Jeg vurderer å kjøpe et hus fra 1924 med en tilbygg fra 1999.
Tilbygget har en treregelstamme og ytterveggene er utvendig varmeisolert med steinullsisolering. Utenpå er det armerte puss.
Jeg har fått se en tilstandsrapport fra 2002 da huset sist ble solgt. Av rapporten fremgår det at utførelse på vindus- og terskelbeslag i tilbygget er utført på en ikke godkjent måte som gjør at vann kan trenge inn i veggen under vinduene og i så fall skade den underliggende treregelstammen. I tillegg dekker ikke grunnpappen i tilbygget hele bjelkelagets bredde, og her advares det også om at dette kan være et problem med tanke på fukt.
Hovedbygningen (puss på murstein) ser ut til å være i ganske god stand, det er mest tilbygget som bekymrer meg.
Man har jo lest så mye om fuktproblemer med puss på celleplast, kan det samme gjelde puss på steinullsisolering? Har noen en oppfatning om hvorvidt konstruksjonen med treregelstamme, steinullsisolering og puss kombinert med de konstruksjonsfeilene som fremgår av tilstandsrapporten gjør det sannsynlig at jeg vil få problemer med fukt i tilbygget?
Jeg liker huset veldig godt og kan tenke meg å utføre en del reparasjoner (f.eks. tetting av vindusbeslag etc.) men jeg er ikke innstilt på å rekonstruere fasaden på tilbygget.
Du må utbedre feilene ved vinduene etc.
Klikk her for å svare