Heisann,

I trappen ned til kjelleren så har vi helpussete vegger med både tegl og tre som bakgrunnsmateriale. Nå skal vi friske opp nedgangen og har begynt å slå bort løs puss. På teglet sitter pussen bra, men på treet så løsner det lett og er veldig porøst.

Først tenkte jeg å påføre ny puss over hele, når jeg har fjernet alt løst, men vurderer nå om det ikke er smartere å bygge ut med tre/platemateriale over treet og kun reparasjonspusse på teglet. Der de ulike materialene møtes vurderer jeg å bruke mykfug.

Flassende vegg med løs puss på mur og tre, synlig skade og slitasje tydelig langs overflaten der pusset har løsnet.

Avskallet og porøs puss på vegg med synlig bakgrunnsmateriale av tre, delvis fjernet, klar for oppussing i kjellertrapp.

Er det noen som har en enda smartere løsning kanskje? :-)

Huset er fra 1884-1885 så sprekker og skjevheter har vi ellers lært oss å leve med.

Takk på forhånd,
Österby

1.Lime fast gipsplater med gipsbruk?

2.Sage til en regel i samme tykkelse som puss. Skru fast mot tre. En remse av edeltre på det, men dog litt bredere. For å ligge mot regelen/øvrige pussen.

3. Spik på et antall galvaniserte spiker slik at hodene ligger noen mm under den nåværende pussnivået. Pusse. Spikerhodene vil holde pussen på plass.

Kramle fast hønsenetting og puss. Jeg antar at du tenker puss med kalkpuss.

Trepluggene og de opphuggede hakkene er det gamle forsøket på å få pussen til å sitte fast. Det har vel tross alt holdt en stund.

S
helst aldri bruk direkte på tre.

Hei
Kanskje sent svar, men du skal bruke leirepussing/lerpuss på tømmer og kalkpuss på murstein.
Sett et finmasket nett over skjøten mellom de forskjellige materialene for å unngå sprekker.

Oppskrift på leirepussing
1 del lermel
3 deler sand
1 "håndfull" linstrå
litt kutterspon
vann til passe konsistens.....

Legges på i to omganger

Leiren skal ikke gå over på mursteinen, derimot kan kalkpussen få gå litt over på tømmeret.

Kalkpuss kjøpes i pose og blandes med vann.

Takk for alle tips, kommer tilbake med sluttresultatet senere.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.