TL;DR: Ser dette fornuftig ut? Dropbox: bilder og filmer

Jeg har nylig byttet ut to gamle slagdører til garasjen med en vegg med en dør. Snekkeren kom først, bygde innerdelen av veggen med stendere og satte inn døren, deretter murte han utenfor stenderne med 12 mm lecablokker. Så kom pussemannen uken etter og pusset, først flatene "utover", deretter de innover mot døren samt reparerte puss på innsiden der det var ødelagt. Over døren gjenstår det for dem å løse.

Spørsmål:
  • Jeg synes det ser ut som om deler av pussen har blitt blandet med for lite vann, alternativt blitt lagt på for sent så den har begynt å stivne. Den har en veldig grov overflate og smuldrer når jeg drar med fingeren. Den store veggflaten er helt annerledes i strukturen - fast, smuldrer ikke. På den ene 90-graderskanten er det synlig en vertikal sprekk.
  • Jeg synes det ser litt merkelig ut at pussen ligger inntil karmen og dessuten nesten dekker hele karmen. Skal man gjøre slik? Vil pussen holde for vibrasjonene fra døren gjennom årene?
  • Det var også veldig mye søling og spruting med pussen, blant annet over dører, ruter, Yale-låsen, over hengslene, osv. Kjedelig, synes de godt kunne ha teipet og dekket. Har vanskelig for å få knappene rene og det knaser av småstein i hengslene. Er jeg pirkete?
Jeg hadde forestilt meg at det skulle se ut omtrent slik (bilde fra internett) - jevn og fin overflate og ganske mye synlig karm, drar man med hånden smuldrer det seg ikke og risper ikke fingrene.
Dør med sølvfarget håndtak og lås, ved siden av en pusset vegg. Veggen har en jevn, fin struktur uten synlige sprekker eller smuldring.

Akkurat nå ser det slik ut:
Vegg ved siden av dør med elektronisk lås; ujevn puss som smuler med berøring. En hånd som trekker bort biter fra en ru, murpussbelagt vegg som ser ut til å smuldre. Tekstur er ujevn.

Flere bilder og filmer, der kan du se hvordan småbiter løsner: Dropbox

Er dette profesjonelt gjort? Bør jeg bare være stille, betale, male til sommeren og gå videre i livet?

Sist redigert:
Noen som har tanker eller meninger? 😟

B
Kan synes at det ser litt rart ut med karmen såpass dekket av puss. Vet ikke om det er murningen eller pussingen som egentlig er feil her, men det ser ikke riktig ut med karmen. Mest estetisk feil, gitt at karmen kan tas ut innover?

Kan synes arbeidet ser litt slurvete utført, ja. Ikke helt ferdig. Føltes som tiden tok slutt mens de holdt på. Ikke alt som kommer til å forsvinne når man maler, men mye av det vil se bedre ut etter at malingen kommer på.

Tre beveger seg litt avhengig av temperatur og fuktighetsnivå. Jeg er ikke 100 på hva som er riktig og feil her, men noen ganger ser man mykfug eller noe fugbånd i skjøten mellom karm og puss, for at pussen ikke skal sprekke av bevegelsene som blir.

Det er jo ikke spesielt vakkert gjort og jeg ville ikke vært fornøyd med det der!

Det kan løsne litt "småsten", som små sandkorn fra umalt puss, men biter skal definitivt ikke løsne.

Kanskje han ikke orket vente til pussen hadde tørket så mye at han kunne glatte den ordentlig...?

Det eneste er å slå ned og gjøre om siden det ikke går å bygge i høyden mer p.g.a. karmen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.