På den ene siden av huset har pussen løsnet betydelig og jeg vurderer å fikse dette. Lurer på hvorfor man pusser grunnmuren, har det noen funksjon? Det vil si mer enn at det skal se fint ut. At det er fukt som gjør at det løsner har jeg forstått.

tompax
M Maxa skrev:
På ene siden av huset har pussen falt av skikkelig og jeg vurderer å fikse dette. Lurer på hvorfor man pusser grunnmuren, har det noen funksjon? Altså mer enn at det skal se fint ut. At det er stygt som gjør at det faller av har jeg forstått.
Kommer an på hva som finnes under.

Har du lecablokker bør du definitivt pusse, så ikke vann bare renner inn ubegrenset.

Pussen hindrer jo også det meste av vannet å trenge inn i selve grunnmuren.

Selvfølgelig tåler leca vann, så det kan jo stå åpent på den måten, men det er jo aldri bra å la vann bare renne rett inn i husgrunnen, da er det bedre å pusse så det blir noenlunde tett.

Nix, inga lecablokk, gammel støpt betong!

tompax tompax skrev:
Kommer an på hva som er under.

Har du lecablokk bør du definitivt pusse, så vannet ikke bare renner inn ubegrenset.

Pussen hindrer jo også det meste av vannet i å komme inn i selve grunnmuren.

Selvfølgelig tåler leca vann, så det kan stå åpent på den måten, men det er aldri bra å la vann bare renne rett inn i husgrunnen, da er det bedre å pusse så det blir noenlunde tett.

tompax
M Maxa skrev:
Nix, inga lecablock, gammal støpt betong!
Ok. Ja da er jo problemet mindre.
Jeg hadde dog forsøkt å pusse om det, så holder det litt bedre. Det gir jo alltid litt ekstra beskyttelse.

Å pusse om en normal sokkel på en side av huset, dvs. kanskje 10 m x 1 m, (10m2), det fikser man uten problem på en dag. Går noen sekker puss, litt avhengig av hvor tykt du pusser.

Fordelen er, foruten at det ser bedre ut og øker verdien på huset, at du får en ganske tålig og jevn overflate der det ikke fester seg så mye mose og annen skitt som gjør at forfallet går raskere.

At pussen har løsnet i det hele tatt ville nok bekymret meg mer. Det kan bety at det suger fukt hele tiden osv.

Ca 2/3 av huset Har kjeller og resten krypkjeller (sistnevnte er i topp stand).
Skal man da bare grave rundt kjellerdelen og tette mot fukt? Tenker at det er bra å ikke bare fikse gavlen der det meste av pusset har løsnet.

tompax
M Maxa skrev:
Ca 2/3 av huset Har kjeller og resten krypkjeller (sistnevnte er i topp stand). Skal man da bare grave rundt kjellerdelen og tette mot fukt? Tenkjer at det er bra å ikkje bare fikse gavlen der det meste av puss har sluppet.
Har ikke kjelleren blitt drenert på lenge, så kan det jo være på tide å gjøre det. Pusse opp trenger i så fall (om du i det hele tatt gjør det nå, men det er som sagt ikke feil å gjøre det, tvert imot) bare på den delen som havner over bakken.

Delen under bakken setter man isodren eller tilsvarende mot, så der spiller det ingen større rolle om pussen har løsnet. Om det derimot viser seg at det er veldig porøst i fugene, så bør man fuge om det på de områdene, og gjerne på med litt puss, litt tynt, akkurat for holdfastheten, før man slenger opp isodren.

• Liker
Maxa
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.